مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ایمنی گله‌ای در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان وحوش این استان وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 12 October 2021

به گزارش تابناک رضوی، تورج همتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با انجام اقدامات به موقع و همه‌جانبه ای که حدود ۲ ماه پیش صورت گرفت موفق شدیم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در پارک ملی تندوره درگز ریشه‌کن کنیم و در حال حاضر به ایمنی گله‌ای در مقابل این بیماری رسیده‌ایم.

وی افزود: در زمان مشاهده بیماری در منطقه ظرف ۱۰ روز بدون فوت وقت با اعزام گروه هایی به منطقه از یگان حفاظت مشهد، چناران، قوچان و کلات، سریعا و طی یک برنامه کاملا منظم کلیه آبشخورهای وحوش رفع نقص، آبرسانی و ضدعفونی شد و چهار آبشخور جدید نیز برای آنها ایجاد شد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری از دام اهلی به وحشی سرایت می‌کند، کلیه دام‌های اهلی حاشیه منطقه واکسینه و لاشه‌های دام تلف شده بر اثر این بیماری، که خود می تواند عامل انتشار بیماری باشد به صورت بهداشتی و اصولی امحا شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم در یک بازه زمانی ۱۰ روزه حیات را به پارک ملی تندوره برگردانیم، ادامه داد: به رغم اینکه برخی استانهای همجوار شاهد شیوع طاعون در بین وحوش هستند، ما تا کنون هیچ نشانه و گزارشی از بازگشت بیماری و ابتلای موارد جدید در منطقه نداریم و معتقدیم که این بیماری کاملا در این استان ریشه کن شده است.

وی تصریح کرد: کنترل بیماری در فصل سرد سال به دلیل جمع شدن حیوانات در کنار هم بسیار سخت است، اما خوشبختانه شیوع این بیماری در میان وحوش خراسان رضوی در فصل گرم رخ داد که به صورت ضربتی با آن مقابله شد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه پایش‌های مستمر در منطقه همچنان ادامه دارد، ادامه داد: مجموع تلفات طی مدت شیوع بیماری در این منطقه از نهم مردادماه امسال تاکنون ۲۴ راس بز بوده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که عمدتا در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابلیت سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی را دارد و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دامهای اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

بیماری PPR جزو فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند. این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

پارک ملی ۷۳ هزار و ۴۳۵ هکتاری "تندوره" به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای وحوش در ایران به ویژه "قوچ و میش اوریال"، در محدوده شهرستان درگز قرار دارد و پنج گونه از هفت‌ گونه گربه‌سانان ایران یعنی "پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اوراسیا" در این منطقه زیست دارند.

درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار