مديركل بهزيستی خراسان رضوی:
مديركل بهزيستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منكر در بهزيستی از دو جنبه عمومی و اختصاصی اهميت دارد، گفت: امر به معروف و نهی از منكر، می‌تواند از آسيب‌های اجتماعی پيشگيری كند.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ 13 October 2021

به گزارش تابناک رضوی، مسعود فيروزی در نشست كميته اجتماعی دبيران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، اجرای فريضه‌ امر به معروف و نهی از منكر در جامعه‌ هدف اين نهاد برای پيشگيری از آسيب‌های اجتماعی را ضروری برشمرد و اظهار کرد: موضوع امر به معروف و نهی از منكر در بهزيستی از دو جنبه عمومی و اختصاصی اهميت دارد.

وی ادامه داد: از جنبه‌ عمومی، بهزيستی هم مانند ساير دستگاه‌های اجرايی از نظر وظيفه‌مندی و اجرای قوانين و رعايت دستورالعمل‌ها در سازمان مكلف به اين موضوع است.

فیروزی خاطرنشان كرد: اما وجهه‌ مهم‌تر اين موضوع در بهزيستی، از بابت شمول وسعت جامعه‌ هدف سازمان بهزيستی در اين فريضه و نقش آن در پيشگيری از آسيب‌های اجتماعی است.

مديركل بهزيستی خراسان رضوی گفت: گستردگی آسيب‌های اجتماعی و خروجی آن برای بهزيستی كه هزينه‌های زيادی را به سازمان و به كشور وارد می‌كند و همچنين صرف منابع مادی و معنوی زياد برای كنترل اين بخش، وجوب و لزوم به‌كارگيری امر به معروف و نهی از منكر را اجتناب‌ناپذير می‌سازد.

وی تأكيد كرد: بسياری از مصاديق آسيب‌ها مانند دختران فراری، زنان آسيب‌ديده، معتادان متجاهر، كودكان كار و... اگر از گذشته در خانواده‌های اين افراد، تبليغات و اطلاع‌رسانی كافی انجام می‌گرفت و مادران تحت آموزش‌های اعتقادی و معروف و منكر قرار می‌گرفتند شايد اكنون شاهد اين گستردگی آسيب‌ها نبوديم.

مدير كل بهزيستی خراسان رضوی افزود: البته، بحث آسيب‌ها يک مسئله‌ چند وجهی است، اما هر عاملی از جمله اين موضوع فرهنگی، به نوبه‌ خود در پيشگيری و كاهش آسيب‌ها تأثير خاص خود را دارد.

فيروزی از تدوين طرحی در اين زمينه در بهزيستی خبر داد و گفت: شورای فرهنگی بايد زيرساخت اين طرح را تدوين كند كه كنترل و كاهش آسيب‌ها با محوريت امر به معروف و نهی از منكر در آن ديده شود و طرح مدون و نهايی به سازمان بهزيستی كشور ارسال تا در برنامه‌های سازمان گنجانده شود.

وی در خصوص وظايفی كه از سوی ستاد امر به معروف استان به بهزيستی واگذار شده گفت: ما در واحدهای مختلف سازمانی بحث احصای موارد معروفات و منكرات را به دقت بررسی كرديم و جلسات متعددی در هر بخش گذاشتيم و موارد را احصا كرديم.

مدير كل بهزيستی خراسان رضوی برگزاری ۲۸ جلسه در بخش‌های مختلف بهزيستی در اين زمينه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اين جلسات، معروفات و منكرات در زمينه‌های مالی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و اداری را در بخش‌های سازمانی و همچنين در مراكز تحت پوشش احصا كرده و راهكارهای رفع منكرات و احيای معروفات را در دستور كار قرار داديم.

وی ضمن برشمردن جزئيات بررسی‌ها در حوزه‌های تخصصی بهزيستی گفت: به عنوان مثال در بحث پيشگيری از سقط جنين كه يک منكر است با بسيج جامعه پزشكی در حال اجرای طرح مشتركی هستيم كه از سقط جنين غير قانونی و تعمدی پيشگيری كنيم.

مهدی رضایی، دبير ستاد امر به معروف خراسان رضوی در ادامه گفت: ما دستگاه‌های اجرايی استان را به هشت كميته تقسيم و به هر كدام وظايفی محول كرده‌ايم كه هر كميته با تناسب و سنخيت با وظايف دستگاه‌های مرتبط اجرايی، در همان دستگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: احصای معروفات و منكرات در دستگاه‌ها يكی از برنامه‌های كميته‌های تخصصی است كه خوشبختانه اقدامات و برنامه‌های خوبی در اين زمينه صورت گرفته و نتايج خوبی به‌دست آمده است.

رضایی اضافه كرد: پس از احصای اين موارد، الويت‌بندی انجام می‌شود و برای هر دوره‌ زمانی دو يا چند مورد خاص را مشخص می‌كنيم و برنامه‌ اجرايی برای افزايش معروفات و كاهش منكرات را در دستور كار آن نهاد قرار می‌دهيم.

وی ضمن درخواست از دستگاه‌های عضو برای ثبت اطلاعات دستگاه‌ متبوع و فعاليت‌های انجام شده در اين زمينه در سامانه ستاد مركزی امر به معروف كشور گفت: ارزيابی عملكرد دستگاه‌ها از طريق اين سامانه و اطلاعات ثبت شده، انجام می‌گيرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار