رئیس مرکز رادیوتراپی آنکولوژی رضا(ع) از بی توجهی به معقوله طب تسکینی در کشور گلایه کرد و گفت: با غفلت بزرگی در خصوص ارائه خدمات طب تسکینی به بیماران روبرو هستیم.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷ 14 October 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکتر فاطمه ورشوئی با اعلام این مطلب بیان کرد: متاسفانه طب تسکینی معقوله‌ای است که در سیستم درمانی کشور ما بدان کم توجهی و حتی به نوعی بی توجهی شده است. این در حالی است که طب تسکینی از نظر سازمان بهداشت جهانی یکی از 4 پایه اصلی کنترل سرطان شناخته شده است. به عبارت دیگر، سرطان به یک صندلی تشبیه شده که پایه اول آن پیشگیری از پیدایش سرطان، پایه دوم تشخیص زودرس یا غربالگری، سومین پایه درمان مناسب و مفید که باعث افزایش بقای بیماران و تسکین آلامشان می‌شود و پایه چهارم درمانهای تسکینی است.
این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: طب تسکینی(Palliative Care) بنا به تعریف WHO (سازمان بهداشت جهانی) دربرگیرنده همه اقدامات فعال و کامل برای کاستن از رنج و درد و بهبود کیفیت زندگی در بیمار است.
وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری طب تسکینی بیان کرد: سال 1990 میلادی سازمان بهداشت جهانی سندی را با این عنوان که «چطور درد بیماران را تسکین دهیم؟» مطرح کرد. در این سند راجع به اشکالات بین‏المللی و نیاز فوری به روش‏هایی که درد را تسکین می‏دهند و بهبود علائم آزاردهنده بیماران، به‌خصوص بیماران سرطانی، بحث شد. در آن زمان سازمان بهداشت جهانی از همه بیمارستان‏ها و مراکز درمانی دنیا خواست که به بخش طب تسکینی مجهز شوند. علی رغم اینکه بیش از دو دهه از شکل‌گیری طب تسکینی در دنیا می‌گذرد اکثریت غریب به اتفاق بیمارستان های ما در کشور چنین بخشی ندارند و حتی در استان خراسان رضوی جز یک مرکز خیریه خصوصی و مرکز خیریه رادیوتراپی- آنکولوژی رضا(ع) خدمات طب تسکینی در جای دیگری ارائه نمی‌شود.
وی افزود: طب تسکینی یک مجموعه از تخصص‌های مختلف چون پزشک معالج، پرستار، روانشناس، مددکار اجتماعی، کارشناس مسائل مذهبی و... را در بر می‌گیرد و بیشتر معطوف به ارتقاء کیفیت زندگی بیماران است. هدف از طب تسکینی مدیریت کردن بیماری بیمار، مشاوره واطلاع رسانی در زمینه بیماری به وی، حمایت از خانواده بیمار، ایجاد پل ارتباطی بین بیمار وپزشک معالج وی است. طب تسکینی با رویکردی برای بهبود کیفیت زندگی بیمار صعب العلاج (به خصوص در مراحل آخربیماری ) به آنها کمک می‌کند تا با بیماری و مشکلات ناشی از آن کنار آمده و بتواند تا آخرین لحظه عمر، زندگی مطلوبی داشته باشد.
دکتر ورشوئی ادامه داد: با ایجاد بخش طب تسکینی، بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری‏های سختی که به درمان‏های بهبوددهنده جواب نمی‏دهند، دیگر به حال خود رها نمی‏شوند و با طب تسکینی مراقبت‏هایی برای کنترل درد، تهوع و استفراغ، ناراحتی‏های روان‌شناختی، روانی، اجتماعی، مذهبی و... بیماران انجام شده و دردها و آلام بیمار و خانواده‏‏اشان کاهش می‌یابد.
وی در پایان از دریافت مجوز راه اندازی مرکز طب تسکینی با هدف ارائه خدمات در منزل از سوی مرکز رادیوتراپی آنکولوژی رضا(ع) خبر داد و گفت: خدمات بستری در بیمارستان ناظران و رضا(ع) ارائه خواهد شد و سایر خدمات در منازل بیماران ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار