دکتر مجید طهوریان عسکری
کد خبر: ۱۰۰۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰ 16 October 2021

تابناک رضوی: امروز از سوی یونسکو به نام روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نام گذاری شده است و به این مناسبت چند روزی را به بحث و گفتگو در خصوص مشکلات نابینایان اختصاص می دهند و از جامعه نابینایان تقدیر بعمل می آید و قوانینی هم برای کم کردن مشکلات نابینایان تصویب می کنند اما بعد از چند روز همه چیز به فراموشی سپرده می شود تا سال بعد و نابینایان می مانند و مشکلات تعامل در جامعه و استفاده از امکانات و خدمات شهری!

و در این بین مدیریت شهری باید در تمام ایام سال تسهیلاتی را برای دسترسی افراد کم بینا و نابینا از خدمات شهری در نظر بگیرند.
امروزه بر اساس قوانین مجموعه اقداماتی به منظور مناسب سازی در جهت اصلاح معابر، اماکن، ساختمان ها و فضاهای عمومی شهری و روستایی و وسایل حمل و نقل و ارتباط جمعی انجام می­شود تا افراد کم بینا و نابینا قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، با حفظ استقلال فردی و رعایت شأن و منزلت انسانی بهره مند شوند.

اما در کنار اینها مهمترین نکته و بخش مغفول مانده قانون حمایت از حقوق معلولان بحث دسترس پذیری است.
شهر همگان فقط منحصرا شهری نیست که تنها برای تردد افراد خاص، برای مثال نابینایان یا معلولان باشد، بلکه دسترس‌پذیری به معنی آن است که همه افراد و اقشار بتوانند به‌طور یکسان از امکانات شهری استفاده کنند؛ و باید اقداماتی به منظور فراهم آوردن فرصت برابر برای آنها در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی، همانند سایر افراد انجام شود.
زیرا امکان بهره مندی مستقل نابینایان از غالب خدمات ارائه شده در مراکز و اماکن عمومی و اداری لحاظ نشده است و آنها برای بهره مندی از خدماتی مانند سیستم حمل و نقل عمومی، پیوسته نیازمند و وابسته به دیگران هستند و فقدان تمهیدات لازم جهت هدایت نابینایان و مسائل پیرامون دریافت خدماتِ مرتبط با خواندن و نوشتن از مهمترین مسائل آنها در ادارات حوزه شهرداری است.

در این بین موضوع شهرداری الکترونیک میتواند به فرد نابینا کمک کند تا کلیه ی امور اداری و آموزشی خود را بدون نیاز به کمک و به صورت کاملاً مستقل انجام دهند و از این طریق اعتماد به نفس خویش را تقویت و عزت نفس خویش را حفظ نماید و هرچقدر رفت و آمدهای غیر ضروری افراد نابینا در سطح شهر کمتر شود باعث کاهش خطرات ناشی از برخورد با موانع، سقوط و تصادفات میشود.
در حوزه فرهنگی استفاده از شیوه آموزش الکترونیک در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری در برنامه های آموزشی فرهنگسراها، با طراحی و ساخت نرم افزارهای خودآموز از قبیل نرم افزارهای گویا و صفحه خوان فارسی، می تواند باعث شود تا افراد نابینا پا به پای افراد عادی جامعه گام بردارند.
طراحی و ساخت نرم‌افزار های ویژه جهت نصب بر روی کامپیوتر های شخصی نابینایان به منظور پیگیری نامه های اداری، باعث می شود بدون نیاز به تردد در سطح شهر،نسبت به ارسال مدارک مورد نیاز اداری از طریق اینترنت و رفع نواقص پرونده ها اقدام نمایند.

در خصوص تسهیل در تردد و دسترسی به امکانات شهری، باید نرم افزار و سخت افزار ویژه نقشه های برجسته و گویا تهیه شود که با استفاده از آن تابلوهای نصب شده در سطح شهر اعم از نام خیابان، کوچه و پلاک و نام فروشگاهها، بانکها، ادارات، دانشگاهها و اسامی سایر اماکن را بصورت گویا و یا بریل به افراد نابینا اعلام کند و باعث شناخت بهتر آنها از محیط و تسلط در عبور و مرور و شهرشناسی و تشخیص موقعیت شود.

و در پایان می توان گفت در صورتی که بتوانیم خود را جای یک فرد نابینا قرار داده و با چشمان بسته تمامی فعالیت های عادی روزمره خود را مانند یک فرد سالم به انجام برسانیم آنوقت است که میتوانیم بگوییم به شهر همگان، شهری برای همه شهروندان آن که در کنار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) با در نظر گرفتن کرامت انسانی، زندگی می کنند دست یافته ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار