شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: تفکیک بخش کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم اتفاق خوبی بوده، اما ارتباط بین شاعران و نویسندگان با اهالی سینما در این حوزه کمرنگ است.
کد خبر: ۱۰۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴ 27 September 2015
شاعر حوزه کودک و نوجوان گفت: تفکیک بخش کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم اتفاق خوبی بوده، اما ارتباط بین شاعران و نویسندگان با اهالی سینما در این حوزه کمرنگ است.

به گزارش فارس؛غلامرضا بکتاش با اشاره به ضرورت تفکیک هنر در اقشار مختلف اظهار کرد: در تقسیم‌بندی ادبیات، شعر کودک برای کودک و شعر نوجوان برای این گروه سنی لحاظ می‌شود و در جوانی نیز افراد با سعدی، حافظ و فردوسی آشنا می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات زیربنای فیلم و تئاتر است، بیان کرد: با ادبیات خوب و در خور توجه می‌توان فیلم و تئاتر خوبی در حوزه کودکان و نوجوانان ساخت.

این شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه تفکیک فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جشنواره اتفاق کارشناسی و تخصصی بود، افزود: فیلم کودکان مضامینی شاد و کودکانه دارد و فیلم نوجوان باید نوجوان را به تفکر وادار کند و دغدغه‌های این گروه سنی را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط خوبی بین نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان و اهالی سینما و تئاتر وجود ندارد، گفت: فیلم برای نوجوانان هم ساخته می‌شود، اما محتوا ضعیف است و در این حوزه برخی از فیلمنامه‌ها ضعف دارند.

بکتاش با اشاره به کارهای مجید مجیدی و کیومرث پوراحمد در حوزه نوجوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه به دنبال انیمیشن هستند.

این شاعر کودک و نوجوان اظهار کرد: در فیلم نوجوان باید قهرمان اصلی فیلم نوجوان باشد و به برشی از زندگی یک نوجوان و بیان دغدغه‌هایش پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه متن خوب می‌تواند به یک فیلم خوب بینجامد، گفت: شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به عنوان پایه اصلی هنر این قشر جایگاهی در جشنواره‌ها ندارند.

بکتاش افزود: به عنوان یک شاعر و نویسنده و یک پژوهشگر نمی‌توانم استفاده‌ای از جشنواره داشته باشم و در این خصوص می‌طلبد ارتباط بین هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری بیشتر و قوی‌تر شود.

این شاعر کودک و نوجوان تاکید کرد: در نشست‌های خبری و نقد فیلم‌های جشنواره می‌توان امکانی فراهم کرد تا شاعران و نویسندگان نیز حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امروز در حوزه کتاب کودک با ضعف مواجه هستیم، افزود: در دکه‌های سیگارفروشی نیز کتاب کودک عرضه می‌شود و ادبیات سیندرلایی که امروز وجود دارد، ادبیات کودک و نوجوان قابل اتکایی نیست.

بکتاش با بیان اینکه برخی از فیلمنامه‌نویسان در حوزه کودک و نوجوان شاعر و نویسنده کودک و نوجوان‌ هستند، اظهار کرد: وحید نیکخواه آزاد در حوزه سینما و محمد شمسی را در حوزه تئاتر ادبیات کودک و نوجوان را به خوبی می‌شناسند و به همین دلیل کارهای خوبی از فیلمنامه و نمایشنامه آنها ساخته شده است.

داور بخش کودک و نوجوان جشنواره شعر فجر گفت: در همه فیلم‌ها و تئاترها مشاور انتظامی و مذهبی وجود دارد، اما در فیلم‌های کودکان و نوجوانان مشاوری که می‌تواند شاعر و نویسنده باشد، نداریم.

وی خاطرنشان کرد: استان همدان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است، اما شاعران و نویسندگان فرصت حضور در جشنواره را ندارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار