فاضلاب‌ خانگی رباط‌سمنگان از روستا‌های تربت جام و پرجمعیت‌ترین روستای خراسان‌رضوی به داخل معابر روستا سرازیر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹ 28 November 2021

به گزارش تابناک رضوی، فاضلاب‌ خانگی رباط‌سمنگان از روستا‌های تربت جام و پرجمعیت‌ترین روستای خراسان‌رضوی به داخل معابر روستا سرازیر می‌شود و این روستا را با تهدید زیست محیطی و بهداشتی روبه رو کرده است.

سلیمانی فعال محیط زیست گفت: مساله فاضلاب‌های خانگی را از دهیار روستای رباط‌سمنگان پیگیری شده است طبق گفته دهیار روستا، پیگیری‌های اداره حفاظت از محیط‌زیست، اخطاریه‌های دانشکده علوم پزشکی و حتی حضور دادستان، فرماندار و مسئولان مختلف به بهانه مقابله با این پدیده در یکی دو سال گذشته نتیجه‌ای نداشته است.

او افزود: از مردم روستا نیز تقاضا شده است در حل مشکل فاضلاب‌های خانگی روستا کمک کنند، اما مردم روستا نیز همدیگر را متهم می‌کنند! و انگار هیچ قصدی برای تغییر رفتار خود ندارند.

تهدید زیست‌محیطی در انتظار پرجمعیت‌ترین روستای خراسان رضوی

این فعال محیط زیست ادامه داد: با توجه به شیب عمومی روستا، پساب خانگی جاری در کوچه و خیابان به جامرود می‌ریزد. این مساله از دو لحاظ خطرناک است، زیرا چاه شرب رباط سمنگان در نزدیکی محل تخلیه فاضلاب قرار دارد. همچنین بخش عمده‌ای از منابع شرب شهرستان تربت جام در حریم رودخانه مهم فصلی (جامرود) قرار دارد.

سلیمانی بیان کرد: همچنین مسیل مجاور روستای سمنگان محل سکنای بخش حاشیه‌نشین دهکده شده است. نخاله ساختمانی، زباله، فضولات دامی و فاضلاب واحد‌های مسکونی در این مسیل رها می‌شود که بستر مستعدی برای بیماری‌ها و مشکلات حاد بهداشتی شده است.

او تصریح کرد:بخشی از این مسیل با پیگیری بخشدار نصرآباد لایروبی و نظافت شده و در بخشی دیگری از مسیل نیز به دلیل آبگرفتگی و شرایط رطوبتی زمین امکان تردد و فعالیت ادوات سنگین فراهم نیست و در نتیجه امکان لایروبی نیز ندارد.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: تهدیدات پیش‌روی این روستای بزرگ دیگر بر کسی پوشیده نیست، اما چه زمانی قرار است مردم و مسئولین عزمی جدی برای مقابله با آن داشته باشند. تعلل در حل مشکل فاضلاب خانگی روستا به قیمت به خطر افتادن سلامتی و تخریب محیط زیست تمام می‌شود.

تهدید زیست‌محیطی در انتظار پرجمعیت‌ترین روستای خراسان رضوی

سلیمانی اظهار کرد: تنها راه برون رفت از این معضل، استفاده از چاه‌های فاضلاب خانگی و جلوگیری از رها کردن آن در معابر است. ضمن اینکه نباید از موضوعات فرهنگی غافل شویم و در کنار عزم جدی دستگاه‌های متولی و برخورد‌های بازدارنده باید برنامه‌ریزی در زمینه آگاه‌سازی جامعه صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار