رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، با اشاره به ظهور سویه جدید کرونا در آفریقا گفت: واکسیناسیون همچنان تنها راه موثر مقابله با کرونا است.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 29 November 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکتر علیرضا صداقت گفت: متاسفانه سویه امیکرون نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است؛ جهش صورت گرفته در این سویه روی پروتئین اسپایک اتفاق افتاده که احتمال کاهش اثربخشی داروهای ضد ویروسی و واکسن ها را به دنبال دارد؛ اما با وجود این احتمال، تنها راه مقابله با این سویه همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.
وی همچنین افزود: اقدام به موقع ستاد ملی کرونا مبنی بر لغو پروازهای مستقیم از کشورهای آفریقایی لازم بوده و بررسی دقیق و قرنطینه کامل برای افرادی که به این کشورها سفر داشته اند؛ نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه سویه امیکرون 4 تا 5 برابر نسبت به سویه دلتا سرایت‌پذیری بیشتری دارد؛ افزود: سویه دلتا در پیک پنجم سهمگین بود و آمار متوفیان خود گواه این مدعا است امیدوارم با اتخاذ تدابیر لازم پیک جدیدی را تجربه نکنیم.
دکتر صداقت به موضوع بازگشائی مدارس نیز اشاره کرد و افزود: آمارها حکایت از استقبال خوب فرهنگیان از واکسیناسیون دارد در حال حاضر 91 درصد فرهنگیان دوز نخست واکسن و 75 درصد دوز دوم را دریافت کرده اند. 85 درصددانش آموزان بالای 12 سال نیز دوز نخست و 57 تا 60 درصد نیز دوز دوم واکسن رادریافت کرده اند. اما نقطه ضعف ما مقاطع تحصیلی ابتدایی است که هنوز واکسنی برای استفاده در این گروه سنی در کشور ارائه نشده است.
وی با اشاره به اینکه بازگشائی مدارس با توجه به ضعف های تکیه صرف بر آموزش مجازی و همچنین فشارهای روحی و روانی که به دانش‌آموزان، والدین و کادر آموزشی وارد می ساخت؛ گفت: قطعا بازگشائی مدارس به لحاظ اجتماعی یک ضرورت است اما اینکه این بازگشائی ها در چه شرایطی و با چه سطحی از رعایت پروتکل ها اتفاق بیفتد بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه به طور استاندارد، در شرایط پاندمی کرونا هوا بایستی 6 بار در هر دقیقه تعویض شود؛ گفت: به نظر می‌رسد در اغلب مدارس ما چنین تهویه مطبوعی وجود نداشته باشد و تنها راه تهویه هوا در موارد بسیاری پنجره کلاس‌ها است که با توجه به اینکه در فصل سرد سال به سر می بریم خود می‌تواند باعث ابتلا به سرماخوردگی و تبعات ناشی از آن باشد.
دکتر صداقت در پایان بیان‌کرد: اگر چه اطلاعات در مورد سویه امیکرون هنوز کامل نیست اما نبایستی جانب احتیاط را از دست داد و در این شرایط نسبت به بازگشاییها به خصوص بازگشایی مدارس نباید عجله کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار