امروز، اول دسامبر برابر با ۱۰ آذر ۱۴۰۰ روز جهانی ایدز است.
کد خبر: ۱۰۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰ 01 December 2021

تابناک رضوی: سال ۱۳۶۶ وقتی اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران ثبت و گزارش شد، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که ۳۴ سال بعد نه تنها دیگر ترس و وحشت ابتلا به ویروس HIV معنای آن روزها را نخواهد داشت،‌بلکه ویروس جهانی شده دیگری سبب شود خیلی‌ها ایدز را فراموش کنند، از جمله مسئولان.

ویروس کرونا با آمارهای سه رقمی و پنج رقمی قربانیان و مبتلایان، باعث شد نه فقط مردم که حتی مسئولان هم یادشان برود که ویروس دیگری هم هست که با حمله به دستگاه ایمنی مبتلایان را تا مرگ هم پیش می‌برد.

موضوعی که دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی ایدز به آن اشاره می‌کند: بعد از شروع پاندمی کرونا، شناسایی مبتلایان به HIV کاهش یافت و مراقبت و درمان هم به دلیل عدم مراجعه افراد مبتلا که به دلیل سیاست ‌های کنترل کرونا داشتیم و اجازه نمی داد ارتباط بین افراد مبتلا با مراکز بهداشتی درمان منظم باشد، سبب شد موارد کمتری از این بیماری شناسایی شود و موارد کمتری تحت مراقبت و درمان قرار گیرند، تا مبتلایان HIV بتوانند عمر طولانی تر توام با سلامت داشته باشند.

هر چند که این مقام مسئول تاکید می‌کند «اکنون دیگر وقت جبران این خلاها رسیده است» اما حقیقت این است که ویروس کرونا بلایی که نباید، بر سر ویروس HIV آورده است.

به گفته دکتر گویا از سال قبل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا ارتباطات لازم با بیماران را برقرار کنند و برنامه ‌های آموزش و اطلاع رسانی خود را شدت ببخشیده‌اند تا حتی یک لحظه وقفه در شناسایی مبتلایان اتفاق نیفتد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: در این راستا تلاش کردیم به اندازه کافی ذخیره‌ دارویی و تشخیصی در کشور فراهم شود که از این نظر با مشکل مواجه نباشیم. همچنین تلاش کردیم افراد تحت درمان به طور مرتب بتوانند آزمایشات لازم را بدهند تا آنها اطمینان داشته باشند که وضعیت سلامتشان به چه صورت است و چه کارهایی باید انجام دهند، اما هنوز به آنچه‌ می خواهیم، دست پیدا نکردیم، زیرا درست است که تمام شاخص ‌های این برنامه کنترلی را نسبت به سال ۱۳۹۹ ارتقا داده ایم، اما وقتی به قبل از پاندمی کرونا نگاه می ‌کنیم، با ایده‌ آل‌ هایی که در زمینه HIV درنظر داشتیم، فاصله داریم و به آن دست پیدا نکردیم.

ویروس کرونا آمد، ویروس HIV فراموش شد؟

آمار مبتلایان به ایدز در ایران چقدر است؟

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت اکنون ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد ابتلا به عفونت HIV در کشور شناسایی شده که از این آمار ۲۰ هزار و ۲۸۴ نفر جان خود را از دست داند و ۶ هزار و ۸۸۵ نفر به مرکز مراقبت درمان مراجعه نکردند.

با این حال «آمار واقعی ابتلا به ایدز ۳ برابر آمارهای دولتی است»، این گفته مینو محرز، عضو هیات‌علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و رییس پیشین مرکز تحقیقات ایدز است.

او پیش از این در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم گفته بود: متاسفانه ما در ایران به‌دلیل ناآگاهی مردم از این بیماری و ضعف در بیماریابی، آمار دقیقی از مبتلایان به ایدز در کشور نداریم، اما براساس فرمول سازمان بهداشت جهانی به جرات می‌توان گفت رقم واقعی مبتلایان به ایدز در کشور سه تا چهاربرابر آمارهای دولتی است.


محرز درباره آمارهایی که وزارت بهداشت هر سه‌ماه یک‌بار ارایه می‌کند، می‌گوید: این آمار از سوی مراکز درمانی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و متاسفانه سالانه بخش زیادی از مبتلایان به این بیماری به دلیل عدم آگاهی از بیماری خود مطلع نیستند یا آن را اعلام نمی‌کنند. این آمار مختص کسانی است که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و اتفاقا جمعیت در خطر ما کسانی هستند که بیماری خود را اعلام نمی‌کنند یا از بیماری خود آگاه نیستند.

ویروس کرونا آمد، ویروس HIV فراموش شد؟

ایدز واکسن ندارد

هنوز هیچ دارو یا واکسنی که ویروس ایدز را از بدن دفع کند در دنیا وجود ندارد و داروهای تولید شده فقط وظیفه افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر ایدز را دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با تایید این موضوع می‌گوید: تاثیر داروهای کرونا روی ایدز هنوز تایید نشده و موارد منفی در این زمینه مشاهده نشده است، افرادی که ایدز دارند اگر داروهای خود را دریافت نکرده و به کرونا مبتلا شوند شدت هر دو بیماری در آنها زیاد خواهد بود.

به گفته گویا برنامه پنجم استراتژی ایدز در کشور تدوین شده و مراحل پایانی تصویب آن در حال طی شدن است.

او تاکید می‌کند که خدمات به مبتلایان HIV، خانواده آنها و افرادی که رفتار پرخطر دارند و تحت مراقبت وزارت بهداشت هستند، رایگان است.

و در نهایت توصیه می کند: افرادی که رفتار پرخطر جنسی و اعتیاد دارند و سایر افرادی که فکر می ‌کنند در معرض خطر بودند، می‌ توانند به مراکز جامع خدمات سلامت در کل کشور مراجعه کنند و خدمات کاملا محرمانه دریافت کنند، پاسخ آزمایش فقط به خود فرد اعلام می‌ شود.

تیک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار