در شرایطی که براساس اعلام نمایندگان کارگری شورای عالی کار، هم اکنون هزینه سبد معیشت یک خانوار شهری 3.24 نفره در ایران به 12 میلیون تومان در ماه رسیده، مطابق آمارهای رسمی، متوسط درآمد ایرانیان شاغل حدود 6 میلیون تومان در ماه یعنی کمتر از نصف خط فقر است.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱ 04 December 2021

تابناک رضوی: در شرایطی که براساس اعلام نمایندگان کارگری شورای عالی کار، هم اکنون هزینه سبد معیشت یک خانوار شهری 3.24 نفره در ایران به 12 میلیون تومان در ماه رسیده، مطابق آمارهای رسمی، متوسط درآمد ایرانیان شاغل حدود 6 میلیون تومان در ماه یعنی کمتر از نصف خط فقر است.

این وضعیت نشان می دهد که بخش زیادی از مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند و در چنین شرایطی که به وضوح می توان گفت معیشت مردم کشور روی خط بحران قرار دارد.

درآمد سرانه ایرانی ها، کمتر از نصف خط فقر

اخیرا حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اعلام کرده است که سبد معیشت ماهیانه یک خانوار 3.24 نفره شهری در ایران که به نوعی خط فقر براساس آن تعریف می شود، به حدود 12 میلیون تومان در ماه رسیده است. این در حالی است که مطابق آمارهای بانک مرکزی، در پایان سال 99 درآمد سرانه ایرانیان شاغل حدود 4 میلیون و 820 هزار تومان در ماه بود و اگر افزایش حقوق های امسال را هم در نظر بگیریم، بعید است که در شرایط حاضر، درآمد سرانه هر کدام از ایرانیان شاغل به 6 میلیون تومان در ماه برسد.

محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت در این رابطه می گوید:

هم اکنون نقدینگی کشور به 4 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و بدون شک افزایش محسوس حجم نقدینگی در سال های اخیر به شدت تورم زا بوده و ما هر روز شاهد تحمیل بار تورمی ناشی از نقدینگی شدید موجود در کشور بر مردم هستیم.

دولت و مجلس به دنبال آن هستند که شرایطی را فراهم کنند که مردم به صورت واقعی در زندگی خود حس کنند که روند افزایش تورم در اقتصاد کشور متوقف شده است؛ چراکه هم اکنون بخش زیادی از مردم که درآمدهای پایینی دارند، به دلیل تورم موجود به شدت تحت فشار معیشتی قرار دارند.

حمایت جدی از اقشار کم درآمد نیز تا حدوی می تواند به بهبود وضعیت معیشتی این اقشار کمک کند. در این میان مجلس و دولت هنوز شرایط را برای حذف ارز دولتی از اقتصاد کشور آماده ندیده اند، چون به نظر می رسد حذف ارز 4200 تومانی بار تورمی زیادی را بر جامعه تحمیل کند، اما حتما لازم است که در نحوه پرداخت این ارز به افراد مختلف دقت نظر لازم به خرج داده شود تا رانت هایی که سال های گذشته در این زمینه مشاهده می کردیم، دیگر تکرار نشود.

رکنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار