نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت بر مطبوعات کشور:
دکتر پدرام پاک آئین نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت بر مطبوعات کشور در اولین سفر کاری خود، استان خوزستان را به عنوان اولین استان انتخاب و در دیداری با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات با مسائل و مشکلات اهالی رسانه از زبان هیئت مدیره آشنا شد.
کد خبر: ۱۰۲۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵ 20 January 2022

به گزارش تابناک رضوی، در ابتدای این نشست دکتر پدرام پاک آئین گفت: حوزه رسانه به حوزه پرمسئله ای تبدیل شده است و به دنبال رفع هر مشکل و مسئله ای می رویم از دل آن چند موضوع و مسئله دیگر بوجود می آید و شناخت مسئله و حل آن کار ساده ای نیست و نیاز به همراهی همکاران و مسئولین در این زمینه داریم.

وی بیان داشت: یکی از سیاست های کاری ما در حوزه نظارت آزادی حداکثری بر رسانه ها و مطبوعات است و انصافا دولت در این زمینه بسیار نگاه بازی دارد و با سعه صدر به رسانه ها نگاه می کند و این دیدگاه حتی نسبت به رسانه هایی که تندترین انتقادات را هم به دولت دارند وجود دارد و نگاه نگاهی مهربانانه است.

نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت بر مطبوعات کشور بیان داشت: در حوزه رسانه دو مشکل اصلی در زمینه حمایت و گردش کار اقتصادی وجود دارد همچنین اینکه بیشتر حمایت ها از رسانه های مرکز بوده و تعادلی بین حمایت از رسانه های مرکز و پیرامون نیست، در کنار این مسائل موضوعی به عنوان کثرت رسانه با تیراژ پائین را هم داریم که امروز ۱۴ هزار عنوان با تیراژ پایین مشغول کار هستند و همین مسائل باعث عدم تعادل بین جذب و نگهداشت نیروهای حرفه ای در رسانه ها شده است و مرتب شاهد این هستیم که رسانه ها در حال گرفتن نیرو و از دست دادن نیرو هستند و متاسفانه نیروهای حرفه ای بدلیل درآمدهای پائین یا جذب روابط عمومی ها می شوند و یا به فکر صاحب رسانه شدن هستند.

وی گفت: ما امروز نیاز به رسانه های تخصصی در حوزه های مختلف داریم و فکر می کنم بخشی از یارانه ها و آگهی های دولت را باید به این سمت و سو ببریم، اکنون ما در حوزه ورزش تنها به فوتبال پرداخته ایم و در زمینه ورزش های دیگر رسانه تخصصی وجود ندارد، یا در حوزه بانوان و کودک و محیط زیست روزنامه تخصصی وجود ندارد که از نیازهای کشور به شمار می روند و موضوع فوق باعث عدم آمایش سرزمینی رسانه ها شده است و متاسفانه این اتفاقات باعث شده که آگهی های دولتی هم علیرغم اینکه از بودجه دولت استفاده می کنند ولی بعضا خود را مختار بدانند و به هر طریقی که علاقمند هستند عمل کنند.

پاک آئین گفت: متاسفانه در اتفاقی شاهد هستیم یکی از هولدینگ های اقتصادی در قراردادی با یک ماهنامه بابت فرآیندهای اجتماعی قراردادی ۱۷ میلیارد تومانی بسته است و بسیاری از دستگاه ها که بودجه مسئولیت های اجتماعی دارند و می بایست بخشی از آن در رسانه ها بابت فرهنگ سازی هزینه شود در بخشی این اتفاق رخ می دهد که زیاد آن را مناسب نمی دانیم، این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد با یک بودجه نحیف می بایست مقابل چنین هولدینگ هایی از رسانه ها حمایت کند.

همچنین ما معتقدیم که میزان حمایت از رسانه ها باید توسط دستگاه ها اعلام و در سایت ادارات نشان داده شود، تا مکانیزم توزیع عادلانه آن طراحی شود.

وی بیان داشت: یکی دیگر از نگاه های ما در راستای حمایت از مطبوعات توجه به تحریک پذیری مخاطب برای خرید رسانه و یا عضویت در سایت اینترنتی جهت مطالعه روزنامه است و باید شرایطی ایجاد شود که محتوای درون رسانه ها مخاطب را به این سمت بکشاند، اما اکنون رسانه ها با توجه به مسائل و مشکلات مالی که وجود دارد، مخاطبینی دارند که آگهی دهنده هستند و همین مسائل باعث دوری مردم از رسانه ها شده است.

نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت بر مطبوعات کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه شیوه نامه رتبه بندی مطبوعات دارای ایراداتی است و باید این ایرادات برطرف شود گفت: اینکه یکی از بخش های امتیاز دهی جهت رتبه بندی مطبوعات توزیع روزنامه سراسری در ۱۷ استان است قابل پذیرش نیست و چه منطقی دنبال این مسئله است، شاید رسانه و روزنامه ای تنها توان رقابت در چند استان را دارد و چرا باید با این اقدام هزینه های بالایی را بر دوش رسانه ها بگذاریم و در غیر این صورت آگهی آن را قطع کنیم.

وی ادامه داد: ما نباید برای رتبه بندی روزنامه ها عناصر محدود کننده لحاظ کنیم و اینکه یا روزنامه و هفته نامه های تازه مجوز گرفته را تا ۳ سال از دریافت یارانه و آگهی محروم کنیم و این یک تبعیض ناروا است.

همچنین اینکه معتقدیم می بایست به نشریاتی که در مناطق مرزی فعالیت دارند و یا به نشریات کودک، بانوان، جوانان و نشریات تخصصی نگاه ویژه ای داشت و آنها را تقویت کنیم و انتظار داریم اداره ارشاد در توزیع یارانه مطبوعات به گونه ای عمل کند که یارانه به نقطه نیاز کشور و مخاطب با نگاهی مهربانانه تر پرداخت شود.

همچنین رضا علیجانی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خوزستان گفت: انتظار دولت از روابط عمومی ها انتظار نادرستی است و بیشترنگاه به روابط عمومی این گونه است که نقص ها وضعفها کمرنگ باشد وعملکردها بزرگ نمایی شود.

وی ادامه داد: در زمینه امتیاز و رتبه بندی رسانه ها انتظار داریم از افرادی بهره بگیرید که دارای رسانه هستند و با این موضوع در هر استانی آشنا هستند و آیتم های امتیاز بندی را با در نظر گرفتن شرایط هر استان مد نظر قرار دهند، همچنین اینکه انتظار می رود هیئت نظارت در دادن مجوزها دقت نظر داشته باشند و بعضا شاهد این هستیم پیمانکاران، مسئولین و نمایندگان و فرمانداران صاحب رسانه و مجوز می شوند و بعدها بدلیل اشنا نبودن به کار رسانه خود را به دیگران کرایه می دهند و در مواقع مختلف از امتیاز آن به نفع خود در مسائل مختلف استفاده می کنند.

علیجانی گفت: متاسفانه بسیاری از افرادی که بدون شناخت صاحب امتیاز شده اند مشغول دریافت رانت از دستگاه ها بدلیل هوچیگری در فضاهای مختلف هستند ، انتظار ما این است که هیئت نظارت به سمت دادن مجوز به رسانه های تخصصی برود و مانع از دریافت مجوز توسط دستگاه ها شوند که این اتفاق بسیار به رسانه ها آسیب وارد کرده است.

همچنین سجاد بهمنی مسئول بسیج رسانه استان خوزستان گفت: کار رسانه فعالیت در راستای تسلط بر اخبار و گزارش ها و آگاهی رساندن به مردم است و ما باید به گونه ای عمل کنیم که چراغ رسانه ها همیشه روشن باشد تا بتوانیم در زمینه اطلاع بخشی به مردم کشورمان که مقابل تهدیدهای فراوان ایستادگی کرده اند اقداماتی موثر انجام دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه های ما در استان با مشکلات عدیده ای از جمله بیمه، اشتغال پایدار و مسکن روبه رو هستند و انتظار توجه به موضوع فوق را داریم.

بهمنی در ادامه خواستار توجه به موضوع آموزش اهالی رسانه شد و گفت: بسیج رسانه در کشور در راستای تعامل با رسانه ها با برگزاری جشنواره ها و مسائل مختلف سعی در حمایت از رسانه ها را داشته و قطعا ما رسانه ها را بسیار رکن مهمی در راستای مقابل و ایستادگی با فعالیت های روانی دشمن که روزانه مشغول فعالیت های گسترده ای هستند می دانیم.

افتخار فرج عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گفت: یکی از نیازهای رسانه های امروز را توجه به موضوع آموزش و به روز شدن علم رسانه می دانم، زیرا اکنون به هر صنف و شغلی نگاه می کنیم در صنعت، در کشاورزی و در هر بخشی و حتی ادارات دوره های آموزشی متعددی برگزار می شود، اما رسانه ها بسیار در این زمینه مظلوم واقع شدند.

جمشیدی معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: اعتقاد ما بر این است که در زمینه پرداخت یارانه به رسانه های خوزستان اجحاف صورت میگیرد و رقم آن، رقم مناسبی نیست و مجبوریم در پرداخت آن از سهم یکی بکاهیم تا سهم دیگری سهم ناچیزی نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار