کد خبر: ۱۰۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵ 06 October 2015
تسنیم: روزنامه «مومبای میرر» به‌تازگی مصاحبه‌ای با مجید مجیدی، کارگردان سرشناس ایرانی در خصوص فیلم «محمد رسول الله(ص)» انجام داده است.

آنچه در ادامه می‌آید، مشروح این مصاحبه است که می‌خوانید:

تمامی خوشحالی و رضایت کارگردان فیلم «محمد رسول الله(ص)» مجید مجیدی و الله رخا رحمان، آهنگساز این فیلم، با یک فتوا که توسط مفتی‌های شهر بمبئی صادر شده است، پایان یافت. علاقمندان مجید مجیدی را به‌واسطه ساخت فیلم‌های بی‌نظیری همچون «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» می‌شناسند. او در مصاحبه‌ای که با خبرنگار این روزنامه Taran-N-Khan داشت، گفت که از فتوای اخیر علیه فیلمش بسیار شگفت‌زده شده است؛ چرا که این علما فتوا و تحریم را در شرایطی انجام داده‌اند که حتی فیلم را ندیده‌اند!

اخیرا آکادمی رضا که دفتر آن در شهر بمبئی است، شکایتی علیه این فیلم را هدایت کرده است که سرانجام باعث صدور فتوا علیه مجیدی و آهنگساز این فیلم شد. در این فتوا آمده است که کارگردان و آهنگساز این فیلم کافر و عقاید آنها باطل است. در همین راستا هفته گذشته گروهی از مقامات سطح بالای دولت ایالتی همچون وزیر کشور و سروزیر ایالت مهاراشترا، در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که اکران این فیلم را ممنوع کنند. از سوی دیگر بسیاری از علما و اساتید دانشگاه الازهر مصر نیز این فیلم را به‌شدت محکوم کردند و اکران آن را جایز ندانستند.

آقای مجیدی در مصاحبه خود گفت که ساختار این فیلم بسیار جامع‌نگر است؛ اولاً سه مرحله از زندگی پیامبر اسلام(ص) را به تصویر کشیده است و تصویربرداری و ساخت آن بسیار دشوار بود. علاوه بر این در فیلم هیچ‌گونه تصویر و تمثالی از پیامبر(ص) نشان داده نشده است و تنها دست‌ها و پاها دیده می‌شود. طبق گفته‌های مجیدی، موسیقیدان معروف رحمان، یکی از بهترین کارهای خود را برای مسلمانان و این فیلم ساخته است. مجیدی افزود که فضای روحانی بر فیلم حاکم است و بهتر از این نمی‌توان فیلمی ساخت و انتظار داشت.

او افزود: هنگامی که برای ساخت آهنگ این فیلم در شهر برلین بودیم، رحمان تحت تأثیر فضا، تقاضای زمان استراحت برای عبادت و نیایش کرد.

این فیلم در فضای قرن ششم ساخته شده است و در حدود 35 میلیون دلار برای آن هزینه شده است. با این هزینه، این فیلم به‌عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران مطرح است. البته این فیلم پس از فیلم «الرساله» ساخته مصطفی عقاد در 1977 دومین فیلمی است که درباره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) ساخته شده است.

مجیدی در این باره گفت که 200 فیلم درباره حضرت مسیح، 1200 فیلم درباره حضرت موسی و 42 فیلم درباره بودا ساخته شده است؛ اما درباره پیامبر اعظم(ص) تاکنون تنها دو فیلم ساخته شده است. او از رهبران و علما در هند تقاضا کرد که فیلم را ببینند و پس از آن به قضاوت بنشینند.

او درباره ساخت این فیلم گفت که در سال‌های اخیر حملات بسیاری از سوی غرب به دین اسلام شده است و قصد غرب، خدشه‌دار کردن شخصیت پیامبر اسلام(ص) بوده است. برای نمونه کارتون 2005 دانمارک را می‌توان نام برد. از سوی دیگر گروه‌های تروریستی و بنیادگرای افراطی، همچون طالبان و داعش، رشد بسیاری داشته‌اند و با نام اسلام ترورهای بسیاری را انجام داده‌اند. علاوه بر آن تفسیری وحشتناک از اسلام را به جهان معرفی کرده‌اند و این فیلم با هدف نشان دادن چهره درست و پر از عطوفت پیامبر اسلام(ص) ساخته شده و می‌خواهد اسلام را به‌عنوان دینی پیشرو در تمامی جهات و در مسیر احترام به حقوق شهروندی افراد معرفی کند. اسلام در این فیلم به‌صورت یک دین صلح‌طلب معرفی شده است.

آقای مجیدی در خصوص ساخت این فیلم گفت که در تولید این فیلم با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است؛ چرا که 40 درصد از این فیلم می‌بایست در حال و هوای قرن ششم میلادی مکه ساخته می‌شد و نیاز به امکانات زیاد بود و در بسیاری از موارد کم و کاستی‌های فراوانی وجود داشت.

او افزود در ساخت این فیلم از منابع متعدد تاریخی سنی و شیعه استفاده شده است و هدف این فیلم، تغییر دادن نظر غرب و مردم آن کشورها نسبت به اسلام است. او گفت: من به هند و هندی‌ها عشق می‌ورزم، از دید من در بسیاری از نقاط فرهنگ‌های ایران و هند مشابه است و قصد آن دارم که فیلم بعدی خود را در هند بسازم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار