شهردار مشهد مقدس:
شهردار مشهد ضمن اشاره به این اینکه طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود، گفت: اگر بتوانیم ۴۰ هزار واحد ظرفیت مسکن را درمشهد جانمایی کنیم این اقدام بهتر است تا اینکه برای ساخت این ظرفیت در بینالود و گل‌بهار هزینه شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳ 20 September 2022

به گزارش تابناک رضوی، "سید عبدالله ارجائی" در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: پرسیدن حق رسانه است و پاسخ دادن وظیفه خادم در نظام جمهوری اسلامی است، برهمین اساس طی این مدت در پنج تا 6 رسانه در استان حضور پیدا کردیم و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودیم.

وی افزود: ما بودجه محقق شده شهرداری را در 15 مهرماه و یک ماه پس از انتصاب بنده با تحقق 21 درصد تحویل گرفتیم اما موفق شدیم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌بینی شده دوره قبل را وصول کنیم، این درحالی بود که معاونت اقتصادی را با وضعیت نامناسبی تحویل گرفتیم و عدد و رقم تحقق بودجه در این معاونت قابل ملاحظه نبود.

شهردار مشهد به تحقق درآمدهای عمومی بودجه اشاره و تصریح کرد: بودجه درآمدهای عمومی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد محقق شد که یک رکورد بود، این در حالی است که بودجه درآمدهای شهرداری (که همان پول نقدی که باید وارد پروژه شود و حقوق و دستمزد با آن پرداخته شود) معمولاً در سال اول تغییر دوره به خاطر جابه‌جایی مدیران محقق نمی‌شد.

سیاست شهرداری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است

ارجائی با بیان اینکه از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود، اظهار کرد: وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند، اولین ایراد بلاتکلیفی نیروهای انسانی است زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند، دومین نکته‌ای که وجود دارد نیز این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مگا پروژه‌های این دوره توسط یکی از اعضای شورای شهر اعلام شد و این موجب شد زمینی را که قرار بود متری ۴۰۰ هزار تومان بخریم بعد از این مصاحبه به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

شهردار مشهد افزود: اکنون می‌توانم مگا پروژه‌ها را برای شما لیست کنم اما بیت‌المال از آن آسیب می‌بیند که این به نفع مردم نیست.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده شده پیمانکار ندارد، خاطرنشان کرد: چطور می‌توانیم آن پروژه را ادامه دهیم، کمیسیون ماده ۵ دارد اما طرح ندارد و این مسئله امکان‌پذیر نیست.

ارجائی ادامه داد: سعی می‌کنیم در دو سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم.

وی به وضعیت خط سه قطار شهری نیز اشاره و اضافه کرد: در حوزه مترو سعی می‌کنیم فاز یک خط سه را با کمک دولت به بهره‌برداری برسانیم که اتفاق بزرگی خواهد بود .

ارجائی با بیان اینکه از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود اظهار کرد: وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند، اولین ایراد بلاتکلیفی نیروهای انسانی است زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند، دومین نکته‌ای که وجود دارد نیز این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از مگا پروژه‌های این دوره توسط یکی از اعضای شورای شهر اعلام شد و این موجب شد زمینی را که قرار بود متری ۴۰۰ هزار تومان بخریم بعد از این مصاحبه به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

شهردار مشهد افزود: اکنون می‌توانم مگا پروژه‌ها را برای شما لیست کنم اما بیت‌المال از آن آسیب می‌بیند و به نفع مردم نیست.

شهردارمشهد ضمن اشاره به اینکه در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده شده پیمانکار ندارد، خاطرنشان کرد: چطور می‌توانیم آن پروژه را ادامه دهیم، کمیسیون ماده ۵ دارد اما طرح ندارد و این مسئله امکان‌پذیر نیست.

ارجائی ادامه داد: سعی می‌کنیم در دو تا سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم.

وی به وضعیت خط سه قطار شهری نیز اشاره و اضافه کرد: در حوزه مترو سعی می‌کنیم فاز یک خط سه را با کمک دولت به بهره‌برداری برسانیم که اتفاق بزرگی خواهد بود .

هزار اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری وارد ناوگان شهری می‌شود

شهردار مشهد اظهار کرد: اتوبوس جذاب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی برای مردم مشهد است، حدود هزار و 300 دستگاه اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم، تحویل گرفتیم،۱۰ تا ۲۰ درصد اتوبوس‌ها در شهرهای مختلف در تعمیرگاه هستند که باید از این تعداد کم شود.

ارجائی ادامه داد: در دوره قبل نیز طبق گزارشی که مدیر مربوطه ارائه داده، ۱۸۳ دستگاه اتوبوس به نلوگان اضافه شده است، برای تکمیل ناوگان عمومی دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیاز داریم که در این دوره در سه مرحله به ترتیب ۸۳ ، ۲۷ و ۳۳ دستگاه محقق شده است و امیدواریم در پایان دوره این عدد را به هزار برسانیم.

وی اضافه کرد: عمر ناوگان ما بالا است و هر تعداد اضافه می‌شود تعداد دیگری از آن کم می‌شود، توافق‌نامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس اتفاقی خوب و به نفع مردم بود.

30دستگاه میدل‌باس به مشهد رسید و در خط قرار گرفت

شهردار مشهد در خصوص اتوبوس‌های برقی ادامه داد: تعدادی اتوبوس برقی نیز در سطح شهر در حال آزمایش شدن است که امیدواریم این آزمایش را با موفقیت سپری کند اگر از این اتوبوس‌ها جواب بگیریم با این اتوبوس‌هایی که محصول کشور خودمان است وارد قرارداد می‌شویم، تحویل نخستین اتوبوس‌ها پس از عقد قرارداد بین پنج الی ۶ ماه زمان می‌برد، همچنین ۳۰ دستگاه میدل باس به مشهد رسید و در خط قرار گرفت.

شهرداری مسئول کمیته خدمات شهری ستاد خدمات سفر استان است

وی افزود: ستاد مدیریت خدمات سفر در هر استان به ریاست استانداران استان تشکیل و فعالیت می کند، در این ستاد مدیریت کمیته خدمات شهری با شهرداری‌ها است.

شهردار مشهد با بیان اینکه مسئولیت اصلی اسکان در ستاد خدمات سفر به میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شده است اظهار کرد: استاندار خراسان رضوی از شهرداری درخواست کردند تا به کمیته اسکان نیز کمک کنیم، این درحالی است که ما در عید نوروز امسال نیز به ستاد اسکان در خصوص اسکان اضطراری کمک کردیم و در حال حاضر نیز فعالیت داریم.

ارجائی ادامه داد: البته شهرداری مشهد درکنار مسئولیت کمیته خدمات شهری در کمیته حمل‌ونقل ستاد سفر استان نیز عضویت دارد.

وی به تدارک اماکن مورد نیاز جهت اسکان زائران در دهه پایانی صفر اشاره و خاطرنشان کرد: ر همین راستا ۶۰۰ هزار نفر شب ظرفیت اسکان فراهم شده است که سهم شهرداری مشهد از این میزان 10 درصد و حدود 60 هزار اسکان اضطراری است .

شهردار مشهد گفت: در حال حاضر ظرفیت در کمپ غدیر هشت هزار نفر است و سعی می کنیم آن را به ۱۴ هزار نفر برسانیم

ارجائی افزود: زمانی که می‌خواهیم ظرفیت را افزایش دهیم باید خدماتی مانند نانوایی، سوپرمارکت و سایر ملزومات از جمله تعداد سرویس‌های بهداشتی را افزایش دهیم .

وی افزود: هرچند اگر ۶۰۰ هزار ظرفیت فراهم کنیم اما باز هم این میزان برای حجم زائری که به مشهد خواهد آمد کم است برای همین شعار هر خانه یک زائرسرا را مطرح کردیم و از رسانه ها می‌خواهم این مسئله را مطرح کنند .

شهردار مشهد اضافه کرد: در حوزه کنترل قیمت‌ اماکن اقامتی نیز معتقد هستیم رسانه‌ها می‌توانند کمک زیادی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: ما در مجموع خط قرمزی برای کمک به دولت درخصوص ساماندهی زائران را نداریم و در حوزه جابه‌جایی مسافر برون شهری نیز اگر شرکت های حمل‌ونقلی بخواهند کاری را که در اربعین با زائران در پایانه مسافربری کردند انجام دهند، اتوبوس‌ها را وارد سیستم حمل‌ونقل بین شهری می‌کنیم.

سایر شهرها برای تامین سرویس بهداشتی سیار برای زائران همکاری کنند

ارجائی ادامه داد: تعداد قابل ملاحظه‌ای سرویس بهداشتی سیار خریداری شده است، برای دهه آخر صفر از دولت هزار و 300 چشمه به صورت امانی درخواست کردیم تا در اختیارمان قرار دهند که استاندار موافقت کرد‌ه‌اند، از شهرداری‌های سایر استان‌ها در خواست داریم برای تامین سرویس بهداشتی سیار برای زائران با ما همکاری کنند.

وی در خصوص توسعه فضای سبز در مشهد، گفت: اگر مطمئن شویم که آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی‌کند، مشکلی برای توسعه فضای سبز نداریم، موضوعی که در قراردادهای فضای سبز وجود داشت که اصلاح شد، از افرادی که در این موضوع ورود پیدا کرده و به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.

شهردار مشهد ضمن اشاره به اینکه هزینه نگهداری شهر در مشهد بالاتر از رقم ملی است، گفت: با این حال حقوق کسی را کاهش ندادیم و هیچ حقوقی کاهش نیافته و به لطف دولت ۵۷ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص شب‌کاری پاکبانان، ادامه داد: ابتدا گفته شد تعداد تصادفات شب پاکبان‌ها افزایش یافته است و چرا باید آنان شب کار کنند؟ لذا معاون خدمات شهری تصمیم گرفت شیفت به ساعات ابتدایی روز برسد و اگر خللی در اداره شهر وارد نشود آن را ادامه دهد.

گسترش مشهد به سمت غرب باید متوقف شود

ارجائی در خصوص طرح تفضیلی توضیح داد و گفت: دو پهنه طرح تفصیلی مشهد قبل از ورود بنده ابلاغ شده بود، یک پهنه دیگر نیز چند روز پیش ابلاغ شد سرعت کمیسیون های ماده ۵ قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست، پیشران‌های توسعه باید در قسمت غربی مشهد باشد یا حتی مناطق جنوبی مشهد، چه ایرادی دارد یک پروژه خوب مثل تجاری، درمانی و... در نقاط حاشیه شهر مشهد باشد؟ چرا توسعه شهر مشهد بیش از ۴۰ سال به سمت غرب مشهد باشد چه موضوعی است که ما برای توسعه شهر مشهد به شرق مقاومت می‌کنیم؟

شهردار مشهد گفت: امیدواریم به نفع مردم این روند تغییر کند و اگر فرصت باشد با مدیران تخصصی برنامه خبری گذاشته خواهد شد تا به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که قرار است گشایش‌هایی به نفع مردم اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی استعفا دادند، اما بنده قبول نکردم. حفظ کرامت مدیر تا زمانی که به تعهدات عمل کند، وظیفه ما است.

ارجائی در پاسخ به این سوال که حقوق شما چقدر است، گفت: حقوق بنده بین ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان است.

چرخه بازپروری معتادین متجاهر نقص دارد

شهردار مشهد ادامه داد: تنها کارتن خوابی که معتاد متجاهر نباشد توسط سازمان فرهنگی و اجتماعی ما جمع‌آوری می شود و به خانه سبز یا اسکان موقت منتقل شوند اما در خصوص معتادین متجاهر باید کار گروهی بشود میدان‌دار اصلی بهزیستی است و باید میدان‌داری کند، شهرداری باید به بهزیستی کمک کند.

وی ادامه داد: از شهرداری درخواست کردند ۳۰ درصد این افراد را جمع‌آوری کنیم ما هم تعهد دادیم که کمک کنیم و بر این تعهد پای‌بند هستیم، تا کی می‌خواهیم اردوگاه بسازیم؟ چرا روش درمان را عوض نمی‌کنیم، چرا به دنبال این نیستیم که جوانی که دچار مشکل شده را از این بحران خارج کنیم؟ پول شهرداری مربوط به مردم است و نمی‌توان معتادان را نگه داشت و سپس آن را آزاد کرد بدون اینکه این چرخه شکسته شود، این چرخه تا چه زمانی می‌خواهد ادامه داشته باشد چرا در یک چرخه باطل افتاد‌ه‌ایم؟ هر کدام از این افراد چند بار جمع آوری شده‌اند؟ هر رقم که باشد پرداخت می‌کنیم اما آیا شما تعهد می‌دهید که حداقل ۳۰ درصد این افراد از چرخه اعتیاد و ترک حذف شوند؟

طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود

شهردار مشهد با بیان اینکه توسعه شهر به شرق جایگزین توسعه به غرب است و هزینه آن تفاوتی ندارد، اظهار کرد: این شهر بیش از ۴۰ سال به یک توسعه پیداکرده است، اگر این روند ادامه پیدا کند شهر مذهبی مشهد با رویکرد و مرکزیت حرم نخواهد بود.

ارجائی اضافه کرد: اکنون فاصله آخرین نقطه غربی تا حرم روی نقشه ۱۷ کیلومتر است درحالی‌ که این عدد در شرق ۷ کیلومتر است یعنی شهر متوازن نیست حرم مرکز شهر قرار ندارد لذا برای ایجاد توازن توسعه به سمت شرق را موردتوجه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: دراین راستا شهرک‌های شهید رجایی و باهنر و همچنین طرق مناطق است که باید به توسعه آن توجه کنیم .

شهردار مشهد ضمن اشاره به این اینکه طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ۴۰ هزار واحد ظرفیت مسکن را درمشهد جانمایی کنیم این اقدام بهتر است تا اینکه برای ساخت این ظرفیت در بینالود و گل‌بهار هزینه شود.

ارجائی با طرح این سؤال که اکنون جمعیت‌پذیری بینالود چقدر است؟ تأکید کرد: چرا اصرار برساخت مسکن درجایی دارید که مردم اقبالی به آن ندارند؟

وی اضافه کرد: درمجموع معتقدیم که سیاست استاندار دراین زمینه خوب است و تمام و کمال از آن دفاع می‌کنیم.

شهردار مشهد در خصوص الیت نیز گفت: درباره الیت باید بگویم که اختلاف در نحوه برداشت از قانون است و با توجه به این موضوع معتقدیم مشمول قانون نظام صنفی نمی‌شویم لذا در حال پیگیری هستیم.

ارجائی در خصوص تعیین تکلیف مرز طرقبه –شاندیز با مشهد نیز اظهار کرد: باز شدن گره مرز شهرستان‌های طرقبه شاندیز و مشهد در اختیار مدیریت شهری نیست و باید با کمک مسئولین این گره باز و مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه سؤال ما از مسئولان این است که چند سال است مرز بین مشهد و طرقبه و شاندیز مسکوت مانده و حل‌نشده؟ است افزود: ما دراین رابطه با مردم طرقبه شاندیز اختلافی نداریم اما مرز اختلافی وجود دارد که باید با کمک و مساعدت مسئولان برطرف شود .

شهردار مشهد ادامه داد: بر همین اساس در اولین دیدار با وزیر کشور این مطلب را عرض کردم و چندین بار از آقای استاندار خواهش کردم تا این موضوع را حل‌وفصل کند.

ارجائی تصریح کرد: بحث مرز طرقبه-شاندیز و مشهد موضوع شهرسازی و تقسیمات کشوری است و شهرداری تنها مطالبه‌گر است و این مسئله باید در شورای عالی معماری و شهرسازی و در تقسیمات کشوری تعیین تکلیف شود، البته در هر دو حوزه موضوع تعیین تکلیف شده اما بر هم منطبق نیست.

وی ادامه داد: مسئله‌ای که اکنون وجود دارد این است که دو وزارتخانه نظر متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، لذا ما متولی مشخصی برای آن مشخص کردیم و به‌صورت مستمر در حال پیگیری هستیم و امیدواریم استاندار و دکتر خدایی بتوانند این موضوع را در استان و به نفع مردم طرقبه شاندیز و مشهد حل کنند.

شهرداری در حوزه حجاب ضابط قضایی نیست

ارجائی ادامه داد: در حوزه حجاب فرهنگسازی لازم است و بدحجابی با کشف حجاب عمدی تفاوت دارد و صلاحیت خادم شهری نیست در حیطه قضایی وارد شود، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و خانواده‌ها باید موضوع حجاب را همانند موضوعات دیگر آموزش دهند و باید فضای آرامی برای زندگی کردن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص ابلاغ دادستانی درباره عدم خدمات‌رسانی به خانم‌های بدحجاب ما مسئول خدمات شهر هستیم و ابزاری که دستگاه قضا می‌خواهد در شهرداری وجود ندارد و ما ضابط قضایی نیستیم.

سطح منهای یک عرصه میدان شهدا؛ عرصه‌ای برای کارهای فرهنگی و اجتماعی

وی ادامه داد: در عرصه میدان شهدا چند کاربری جانبی می‌توانیم داشته باشیم کاربری اصلی آن فضای شهری برای ارتباط با خطوط مترو و فضای تجاری است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و زمانی که به بهره‌برداری برسد دسترسی‌های آن باز خواهد شد اما تا زمانی که آن به بهره‌برداری نرسیده می‌توان از آن در جهات دیگر استفاده کرد با دفن پیکر مطهر چند شهید گمنام آنجا را به مرکز فرهنگی اجتماعی می‌خواهیم تبدیل کنیم.

ارجائی ادامه داد: برای این امر نیز هیئت امنا گذاشته‌ایم درخواستی که از مدیران دارند این است که آنان را به فضاهای فرهنگی تبدیل کنیم، اگر از آن استفاده نکنیم اسراف است برای آنجا به دنبال کارکردهای اجتماعی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که پرونده قضایی برخی مدیران شهری به کجا رسید، گفت: تعدادی از مدیران شهری در یک پرونده قضایی دخیل هستند و در سطح بازپرسی و اتهام است و اگر اتهام اثبات شود اولین برخورد را ما خواهیم کرد، به دستگاه قضایی اعتماد داریم.

وی در خصوص افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در در دهه پایانی ماه صفر، گفت: در طی این مدت ظرفیت پارکینگ‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای اما به طور موقت دارد و در این خصوص تدبیر جدی اندیشه شده است.

مشهد نیازمند نگاه ویژه کشوری است

وی ادامه داد: رئیس جمهور سابقه خوبی در استان دارند و به مسائل مشهد مسلط هستند، قطار سریع السیر مشهد- تهران، اتوبان حرم تا حرم، اتوبان مشهد- چناران از اتفاقات بسیار خوب است. دولت در حال تسهیل سفر به مشهد است آیا تعداد زائر بعد از تسهیل سفر افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ جمعیت و ظرفیت خدمات مشهد چه میزان باشد تا این تعداد زائر را پذیرا باشد؟

شهردار مشهد گفت: اگر می‌خواهید زیارت مشهد را تسهیل کنید بسیار خوب است اما تکلیف زیرساخت‌های مشهد چه می2شود؟ به توسعه زیرساخت‌های مشهد نیز باید اضافه کنید فاز یک خط ۳ قطارشهری ۹ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و قرار از باب الجواد را به پایانه، فرودگاه و راه آهن متصل کند بهره بردار اصلی آن چه کسی است زائر است یا مجاور؟ سهم دولت چه می‌شود در دوره گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد شش هزار میلیارد دیگر چه می‌شود؟

وی تصریح کرد: برای دو سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان شهرداری می تواند بگذارد ۲ هزار میلیارد تومان از محل دولت و دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت است.

ارجائی اظهار کرد: اگر می‌خواهید فاز یک خط ۳ به اتمام برسد باید به تعهدات خود را انجام بدهید، پروژه‌های دیگری نیز در مشهد داریم که جنبه ملی دارند و باید در این زیرساخت‌ها کمک شود، آیا کمپ غدیر برای زائران کفایت می‌کند در یک دوره مدیریت شهری کمپ غدیر ساخته شد اما آیا دیگر نیازی به کمپ نداریم کمپ زائر برای زائران است و برای مجاور آن نیست سهم دولت از این طرح کدام است؟ از همه اینها مهمتر داشتن نگاه ملی و بین المللی به مشهد در حوزه مدیران کشوری در قوای سه گانه است.

مشهد یک شهر بین‌المللی است و نمی‌توانیم با امکانات و اختیارات محلی شهر بین‌المللی را مدیریت کنیم

شهردار مشهد تصریح کرد: تهران دو برابر مشهد بودجه و نیروی انسانی شهرداری دارد اما اختیارات شهردار تهران با اختیارات شهرداری مشهد قابل مقایسه نیست، ما از دولت و مجلس پول نمی‌خواهیم اختیارات می‌خواهیم، در برابر قانون مشهد با شهری باجمعیت ۱۰۰ هزار نفر یک نوع مدیریت می‌شود.

ارجائی ادامه داد: یک تبصره و ماده قانون نیاز به اصلاح دارد نمایندگان مجلس این کار را انجام دهند مدیریت شهری را پررنگ ببینید. اکنون فصل تدوین برنامه هفتم است چرا یک فصل در این برنامه برای مدیریت شهری وجود ندارد یا حداقل چند ماده را در این برنامه به مدیریت شهری اختصاص دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار