خربزه از دسته میوه جات دارای رنگ روشن زرد و سبز تیره راه راه است که در کاهش وزن، مشکلات قلبی، ترمیم ریه، کاهش فشار خون و ترمیم سلول های بدن مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد، خواص، عوارض و مضرات انواع این گیاه از تیره کدوییان، مورد توجه افراد است.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ 24 September 2022

به گزارش تابناک رضوی، خربزه یکی از پر طرفدار ترین میوه‌های تابستان است که در دسته خانواده ملون ها قرار می‌گیرد. این میوه دارای آب فراوان است. برداشت این میوه از اردیبشهت تا شهریور ادامه دارد. خربزه دارای مواد مغذی و معدنی است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خربزه از خانواده کدوئیان است و طبع گرم و خشک دارد. این یک میوه بوته ایست که بوته آن کوتاه است و ظاهری کشیده و بیضی شکل دارد. مزه خربزه شیرین و دارای آب فراوان است.

ارزش غذایی خربزه
یکی از بهترین میوه‌ها در رژیم غذایی، خربزه است که دارای ویتامین‌های A و B و C و فسفر است. ارزش غذایی این میوه تا حدی زیاد است که کلسیم و پتاسیم مطلوبی را به بدن منتقل می‌کند.

خواص خربزه
خربزه حاوی فیبر مناسبی است که در درمان و پیشگیری برخی از بیماری‌ها مؤثر واقع می‌شود. خربزه‌های شیرین گرمی بیشتری دارند. مشهور ترین خربزه متعلق به مشهد است. ۹۰ درصد خربزه را آب تشکیل می‌دهد. مقابله با ریزش مو، نرم کننده مو، کاهش فشار خون، درمان مشکلات قاعدگی، کاهش درد دندان، درمان آرتریت و ضد التهاب از خواص بارز میوه خربزه است. خربزه برای زنان باردار و مادران شیرده مفید است و مصرف تخمه‌های آن برای افراد مبتلا به کرم روده توصیه می‌شود. ریشه خربزه برای تهیه چای خربزه به کار می‌رود. چای خربزه استفراغ را تحریک کرده و ادرارآور است.

همه خواص خربزه + انواع، کاربرد، مضرات و فواید

انواع خربزه
خربزه‌ها در سطح جهانی به دو دسته آمریکای شمالی و اروپایی تقسیم می‌شوند. خربزه‌های اروپایی دارای پوستی به رنگ سبز ملایم است اما خربزه‌های آمریکای شمالی سبز متمایل به زرد است. این نوع خربزه‌ها به نسبت خربزه‌های اروپایی، آب دار تر و شیرین هستند.

خربزه، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
از آن جایی که خربزه دارای مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها است بنابراین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این میوه دارای ویتامین C بسیاری است بنابراین آنتی اکسیدان موجود در آن با عوامل بیرونی از جمله عفونت‌ها مبارزه می‌کند و این در افزایش سلامت بدن اهمیت دارد. علاوه بر آن باید توجه کرد که وجود ویتامین A در این میوه به سلامت بینایی نیز کمک شایانی می‌کند. خربزه با خاصیت آرام بخشی که دارد می‌تواند از بی خوابی‌ها و اضطراب‌ها پیشگیری کند و در نهایت موجب سلامت سیستم دفاعی بدن شود.

خربزه، تضمین کننده سلامت قلبی عروقی و ریه‌ها
خربزه علاوه بر ویتامین C، دارای پتاسیم زیاد نیز هست که می‌تواند منجر به کنترل فشار خون و سلامت عروق شود. این میوه با آدنوزین موجودی که در گوشته خود دارد به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون از لخته شدن خون در قلب و عروق قلبی جلوگیری کرده و در نهایت عاملی پیشگیرانه برای سکته‌های قلبی به شمار می‌آید. ویتامین A موجود در خربزه قسمت‌های آسیب دیده ریه را ترمیم کرده و به جوان سازی ریه‌ها کمک می‌کند. پتاسیم از استرس نیز جلوگیری می‌کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌انجامد.

خربزه دارای خاصیت ضد سرطانی و کاهش دهنده وزن
فیبر از بیماری‌هایی چون سرطان جلوگیری کرده و برای کاهش وزن عامل رژیمی مناسبی به شمار می‌رود. خربزه دارای فیبر مطلوبی در ارزش غذایی است، بنابراین علاوه بر عامل پیشگیرانه می‌تواند عملکرد سیستم گوارشی را بهبود بخشیده و با رادیکال‌های آزاد در بدن به همراه ویتامین C موجود مبارزه کند.

خربزه؛ ضد اگزما و روشن سازی پوست
خربزه به دلیل دارا بودن ویتامین A و همچنین خاصیت ترمیم کننده سلول‌های بدنی می‌تواند پوست را از آلودگی‌ها پاک کند و سلول‌های مرده را ترمیم سازد. ویتامین C در این میوه با تولید کلاژن مورد نیاز بدن به سلامت بدن انسان کمک می‌کند. این میوه آب‌رسان بسیار خوبی محسوب می‌شود و با مقابله با استرس‌ها و همچنین منتقل کردن مواد غذایی از پیری و چین و چروک جلوگیری می‌کند. بیماری‌های پوستی مانند اگزما و کک و مک را می‌توان با آب خربزه درمان کرد. آب خربزه لوسیون فوق‌العاده ای برای خراش‌ها و سوختگی‌ها به حساب می‌آید.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف خربزه
خربزه دارای قندهای گلوکز و فروتوز است که برای افراد دیابتی مضر است. مصرف زیاد آن می‌تواند قندخون را بالا ببرد و تعادل آن را بر هم بزند. مواد قندی این میوه به سرعت جذب خون می‌شود. همچنین خربزه ممکن است برای برخی از افراد آلرژی به همراه آورد و فرد را دچار گلودرد کند. بنابراین بهتر است افراد دارای حساسیت به مصرف این میوه کمتر اقدام کنند. خربزه نارس، خلط را زیاد کرده و موجب مشکلات گوارشی می‌شود. علاوه بر آن، افرادی که دچار مشکلات معده‌ای هستند بهتر است در مصرف آن ملاحظه کنند. خربزه کال باعث می‌شود که فرد به اسهال دچار شود.

همه خواص خربزه + انواع، کاربرد، مضرات و فواید

انواع خربزه
تعدادی از انواع خربزه عبارت‌اند از:
زرد ایوانکی
گرگاب اصفهان
سوسکی سبز
جارجو
درگزی تاشکندی
قصری
چاپالیز
خاقانی
حاج ماشاءاللهی
جعفرآبادی
عباس شوری
دستنپو
زابلی
آتشین
شهسواری
بلخی
گرمساری

منبع: ایمنا

برچسب ها: خربزه ، ملون ، تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار