کد خبر: ۱۰۷۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱ 01 November 2022

تابناک‌رضوی: متن زیر را در پاسخ به سوال یکی از دوستان درقالب گزاره های متفرق نوشته ام؛ خوشحال می شوم اگر بررسی فرموده و مرا از نظرات خود بهره مند فرمایید.

در پاسخ به این سوال اول باید پرسید آیا واقعاً دشمن نتیجه نگرفت؟
دشمن دنبال چه بود؟
دنبال سرنگونی نظام؟ امتیاز گرفتن از نظام؟ یا سرگرم کردن و تضعیف نظام؟
به گمان من دشمن دنبال سرگرم کردن و تضعیف نظام بود و اگرچه نه به حد کافی اما تا حدودی هم موفق شد. بلاخره بخشی از نظام با موضوع درگیر شد انرژی زیادی صرف کنترل اوضاع شد و علاوه بر ضربه های حیثیتی و بین المللی که به وجهه نظام وارد آمد؛ جامعه به شدت دوقطبی، بدحال، ناامید و... شد که شدت مضار آن نیازی به توضیح ندارد.

سوال دیگر این است که چرا علیرغم اجرای سنگین ترین عملیات روانی و هجمه رسانه‌ای در تاریخ بشریت، به ظاهر، نتیجه چشمگیری  عاید دشمن نشد؟
اینجا هم باید دید اساساً دشمن چه اهدافی را دنبال می کرد؟
در فقره ی اخیر ما درگیر یک جنگ و شبیخون شناختی همه جانبه شدیم که هدف آن بیش از اینکه نتیجه گرفتن در میدان و کف خیابان باشد، تغییر رویکرد و نگرش مردم جهان (همزمان مردم ایران) به پایداری شرایط، ثبات، همبستگی و یکپارچگی جامعه ایرانی بود.
این خواسته در کوتاه مدت تا حدود زیادی محقق شد گرچه با اقدامات پدافندی صورت گرفته توسط رهبر معظم و دلسوزان نظام به نظر می رسد در بلند مدت نتیجه مورد نظر جبهه مقابل محقق نشده باشد.

اما اینکه بخواهیم همانگونه که در فرض سوال آمده است  نتیجه ناموفق این جنگ شناختی تحمیل شده به جامعه ایران را به حساب نسبت مردم ایران با انقلاب اسلامی بگذاریم به گمانم کمی خوش‌بینانه و یا زودباورانه است .
عدم موفقیت کامل این جنگ شناختی ناشی از عدم شناخت کامل مردم ایران توسط دشمن و پیش داوری و پیش بینی های اشتباه رفتار مردم ایران بوده است.
مواردی از قبیل آنچه در ذیل می نویسم از جمله عواملی است که رفتار مردم ایران را بر خلاف پیش بینی های مبتنی بر هوش مصنوعی طرف مقابل بر خلاف خواسته دشمن سوق داد:

1خشونت بی‌سابقه جوکر های کف خیابان:
جامعه ایرانی اساسا جامعه خشونت ستیزی است. در اغتشاشات مهر 1401 برخلاف اغتشاشات سال های گذشته که درآن فاصله زمانی معناداری بین شروع اعتراضات خیابانی و آغاز اغتشاشات دیده می‌شد ، اینبار اغتشاشات بلافاصله و با خشونت عملی و کلامی فاجعه‌باری به وقوع پیوست که باعث جدا شدن صفوف معترضین از اغتشاشگران شد.
از توهین های رکیک به مقدسات و افراد و فشار روانی زیاد که یا با مایی یا بیشرفی گرفته تا بریدن گلوی مامور پلیس و حمله به آمبولانسها و... همه و همه باعث فاصله گذاری زودهنگام معترضین با مغتششین شد.

2 ورود زودهنگام تجزیه طلب ها در کردستان و زاهدان
مسجل شدن طمع تجزیه طلبان به بخشهایی از جعرافیای کشور ،بخش عمده‌ای از افرادی که دلخوشی از وضع موجود نداشته اما تمامیت ارضی کشور برایشان خط قرمز است را از میدان اعتراضات دور کرد.

3 پررنگ شدن موضوع بی حجابی و میل به برهنگی
بخش عظیمی از جامعه ایران حساسیت جدی نسبت به موضوع حیا و حجاب و پوشش دارند. برای مثال بر اساس یکی از مطالعات صورت گرفته بانوان متاهل بالاترین میزان موافقت با برخورد با بدحجابی را در میان جامعه ایرانی داشته اند و یا بخش عمده جمعیت کشور نسبت به برهنگی های صورت گرفته در میان تجمعات داخل و خارج از کشور موضع آشکار دارند.
همین تباین آشکار باعث شد افرادیکه به شرایط معیشتی و ... انتقاد دارند وارد صفوف اغتشاشگران نشوند و یه اصطلاح پشتیبانی از جریان خیابانی صورت نگیرد.

4تجربه زیسته جامعه ایرانی از نتایج اعتراضات و اغتشاش های خیابانی سالهای گذشته
این تجربه هم مزید بر علت بود تا جامعه ایرانی با این روشها برای اصلاح نقاط ضعف حاکمیت همراهی نکند.

5 درآخر نحوه مواجهه نیروهای امنیتی و انتظامی:
استفاده از تجارب برخورد با اغتشاشات در سال‌های گذشته خصوصاً در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، عدم بکارگیری سلاح جنگی در میدان و تعویض مکرر تاکتیک ها و اصلاح و بهبود آنها، شناسایی و برخورد با لیدر های خیابانی خارج از زمان و مکان اغتشاشات و مواردی از این دست نیز تاثیر بسزایی در کنترل سریع تجمعات اغتشاشات خیابانی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی در وقایع مهر ماه ۱۴۰۱ داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار