مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره حوادث ناشی از کار در استان گفت: حوادث ناشی از کار در هفت ماه ابتدای سال جاری در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشته است. این حوادث طی مدت مشابه سال قبل ۳۶۹ مورد بوده که در سال جاری به ۳۴۲ مورد تقلیل یافته است.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ 21 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، محمد امین بابایی امروز، ۳۰ آبان ماه، در حاشیه برگزاری سومین همایش مسئولان حفاظت فنی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از بخش‌های مهم حوادث ناشی از کار، کار در ارتفاع به ویژه در حوزه صنعت ساختمان است و ضریب حوادث ناشی از کار در ارتفاع بالاست، بنابراین در کانون انجمن صنفی استان مقرر شد این همایش با رویکرد آموزش‌ جامعه کارگری و هدف توسط مسئولان ایمنی صورت گیرد. هر قدر این آموزش‌ها به صورت همگانی در جامعه افزایش یابد، میزان حوادث ناشی از کار نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: طی هفت ماه ابتدای سال جاری ۸۳۵۳ بازرسی ادواری، ۵۹۱۰ بازرسی موردی و مجموعا ۱۴ هزار و ۲۶۳ مورد بازرسی ار کارگاه‌های سطح استان صورت گرفته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد مسئولان حفاظت فنی فعال در استان ۳۱۱ نفر بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد افراد تایید شده در استان نسبت به سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته است. به طور کلی تعداد مسئولان حفاظت فنی فعال در استان از ۹۸ نفر به ۱۱۷ نفر رسیده است. باید در حوادث ناشی از کار وضعیت موجود و خسارت وارده را تبیین کنیم تا کارفرمایان نسبت به حوادث ناشی از کار هوشیار باشند.

بابایی درباره اهمیت کار مسئولان حفاظت فنی بیان کرد: مسئولان حفاظت ایمنی در واحدهای تولیدی با سلامت کارکنان، موضوعات مربوط به ایمنی، بهداشت و... در ارتباط هستند. حساسیت این حوزه بر کسی پوشیده نیست. بنابراین هر قدر مسئولان ایمنی در این حوزه فعال‌تر باشند، قطعا حوادث ناشی از کار در واحدها کاهش پیدا می‌کند.

وی درباره خسارت‌های ناشی از عدم رعایت ایمنی در کار بیان کرد: این موضوع به نوع حادثه بستگی دارد؛ یعنی اینکه ممکن است حادثه منجر به فوت، نقص عضو یا خسارت به ساختمان یا ابنیه شود. یکی از مواردی که آموزش را به جامعه هدف منتقل می‌کند، برگزاری همین دوره‌هاست.

در ادامه حمید سرابی مقدم، نائب‌رئیس کانون ایمنی و مسئولان حفاظت فنی خراسان رضوی اظهار کرد: این همایش با محوریت ایمنی کار در ارتفاع، به صورت تئوری و عملی با حضور مسئولان حفاظت فنی دارای تاییدیه صلاحیت ایمنی از اداره کار برگزار می‌شود. این همایش به منظور ارتقاء سطح آگاهی و دانش مسئولان حفاظت فنی و برنامه‌ریزی لازم برای کاهش سطح حوادث سقوط از ارتفاع در سطح کارگاه‌ها و صنایع در حال برپایی است.

نائب‌رئیس کانون ایمنی و مسئولان حفاظت فنی خراسان رضوی درباره ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بر اساس مواد قانونی ۸۵ و ۹۳ قانون کار، رعایت مسائل ایمنی و آموزش آن در کارگاه‌های مشمول قانون کار الزامی است.

این همایش با حضور هیات مدیره کانون کشوری مسئولان ایمنی و بهداشت کشور و گروهی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار و بالغ بر ۲۳۰ نفر از مسئولان حفاظت فنی حضور دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار