مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: در شش ماه اخیر بیش از ۲۰۰هزار حمله سایبری شناسایی شده اما حمله‌ای که سیستم را مختل کند نداشتیم.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴ 09 January 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهدی بدیع فرخد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مشهد اظهارداشت: وظیفه سامان فاوا تولید، توسعه و پشتیبانی سامانه های کاربردی شهرداری مشهد، مانیتورینگ پیوسته شبکه گسترده شهرداری، اعمال سیاست‌های امنیتی مختلف به منظور حفظ و پایداری سرویس‌های شهرداری، ارائه خدمات شهروندی با استفاده از ابزارهای متنوع در راستای تحقق شهر هوشمند است.

وی افزود: بهینه سازی و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی، استقرار سامانه‌های جامع و یکپارچه در ساختمان‌های شهرداری نظیر، سامانه جامع منابع انسانی، سامانه جامع مالی، سامانه جامع شهرسازی از دیگر وظایف فاوا ست و تصویربرداری شهر با کمک پهپاد، به‌هنگام سازی نقشه کل شهر، بهنگام سازی 270 لایه اطلاعاتی این نقشه، تهیه مدل سه بعدی شهر مشهد برای اولین بار و عکس‌های هوایی با وضوح بسیار بالا، تهیه نقشه 1:2000 حریم شهر مشهد به وسعت 86 هزار هکتار برای اولین بار انجام شد تا بزرگترین خلأ اطلاعاتی برای انجام طرح‌های حریم شهر مرتفع شود.

بدیع فرخد عنوان کرد: دقیق‌ترین و بروزترین بانک اطلاعات مکانی برای باغ ویلاهای حریم شهر با لایه‌های اطلاعاتی مختلف تهیه شد، نقشه کمربند سبز مشهد با 48 لایه اطلاعاتی و شهرک‌های صنعتی مستقر در حریم شهر با 43 لایه اطلاعاتی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت و ساز در حریم مشهد بااستفاده از پهپاد و هوش مصنوعی کاهش قابل توجه در هزینه‌های نظارت ایجاد کرده و از سوءاستفاده‌های احتمالی و تخلفات جلوگیری کرده و سرعت شناسایی را افزایش داده و همچنین پایش تغییرات در قسمتهایی از محدوده که امکان تردد فیزیکی در آن وجود ندارد، نظیر محدوده هایی که راه دسترسی ندارند ممکن شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: امکان کنترل فضای عمومی املاک و رصد تغییرات و ایجاد آرشیو دقیق از تغییرات و مستندنگاری نیز فراهم شده است و تهیه نقشه پیمان‌های خدمات شهری نیز سبب تدقیق مساحت رفت و روب جهت استفاده در دفترچه پیمان آماده شده است.

بدیع تصریح کرد: سامانه جامع اطلاعات مکانی شامل 900 لایه اطلاعاتی با بیش از 20 سرویس مکانی است و شاخص های ارزیابی عملکرد مناطق در websdi.mashhad.ir بارگزاری شده و سامانه ارائه اطلاعات مکانی جهت بهره برداری پژوهشگران و دانشجویان دسته‌بندی شده و لایه‌های اطلاعاتی در قالب نقشه، گزارش و عکس امکان دانلود رایگان دارد و همچنین نقشه‌های مرزبندی مشهد، مناطق نواحی و محلات در Mapshop.mashhad.ir قابل مشاهده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، در ادامه پاسخ به سوال خبرنگاران اذعان کرد: سرویس خرید و پذیرش بلیت با من‌کارت در نمایشگاه بین‌المللی امکان پذیر شد در 13 نمایشگاه اجرا و با ارائه تخفیف از طریق پرداخت موبایلی به این شیوه تشویق شد و سرویس خرید بلیت تک سفره مترو راه‌اندازی شد و با نقشه همراه مشهد امکان مشاهده زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، مسیریابی اتوبوس، ترافیک معابر فراهم شده است.

وی تاکید کرد: نیازمندی‌های زائر مانند هتل‌های سطح شهر، اطلاع رسانی سنجش آلودگی هوا، نمایش ظرفیت خالی پارکینگ‌های حاشیه ای و غیر حاشیه ای، نمایش ایستگاه جمع آوری پسماند نیز در این نقشه جانمایی شده است و صدور و توزیع من‌کارت تخفیف دار برای ایثارگران انجام می‌شود ،این درحالی است که صدور و توزیع زائرکارت در اتوبوس و قطار شهری و شارژ کارت شهروندی از طریق تلفن همراه با قابلیت NFC انجام می‌شود. من کارت در باجه ها روزانه و با قیمتی کمتر از بهای تمام شده توزیع می‌شود.

وی ادامه داد:من‌کارت‌ها از طریق دستگاه‌های خودکار شارژ، باجه‌های های شارژ و اپ موبایلی قابل شارژ شدن هستند.

شناسایی بیش از 200هزار حمله سایبری در 6ماه اخیر

بدیع فرخد گفت: امکان تداوم ارائه سرویس‌های شهرداری در شرایط بروز بحران احتمالی در مرکز داده اصلی شهرداری فراهم شده وانتقال سرویس‌های مخابراتی از طریق بستر فیبر نوری، سرویس‌های اینترنت و اینترانت ملی، شبکه ملی اطلاعات و شبکه APN اختصاصی شهرداری مشهد فراهم است. امکان مشارکت با سایر حوزه‌ها در ارائه سرویس‌های مخابراتی به بخش خصوصی نیز وجود دارد همچنین حملات سایبری به طور پیوسته انجام می‌شود، در شش ماه اخیر بیش از 200هزار حمله سایبری شناسایی شده اما حمله‌ای که سیستم را مختل کند نداشتیم.

وی افزود: شارژ من کارت در مقطعی دچار اختلال شد چون سوییچ پرداخت بانکی از طرف فاوای تهران دچار مشکل شده بود که ظرف کمتر از دو هفته برطرف شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از آغاز بستر پهبادی تخلفات ساخت‌وساز از دو سال پیش و به صورت پایلوت در منطقه‌ای 5هزار هکتاری عنوان کرد و گفت: هر سه روز یکبار عکاسی می‌شود،که شناسایی 40 برابر رشد داشته است و اخیرا سیاست دریافت کرایه نقدی را شورا تغییر داد و با افزایش بهای پرداخت نقدی گرایش به سمت پرداخت با من کارت افزایش پیدا کرد.

بدیع فرخد تصریح کرد: سند جامع تحولی در حوزه پرداخت اتوبوس مترو و تاکسی در حال تدوین است و در مرحله مذاکره با سرمایه گذار هستیم وماموریت فاوا تسهیل منابع درامدی جدید نیست، بلکه باید تمام حوزه‌ها را پشتیبانی کنیم. مشارکت با اپراتور برای توسعه اینترنت پر سرعت اقدامی است که در راستای تسهیل منابع درآمدی است.

وی افزود: شهر هوشمند ابتدایی‌ترین پیش نیاز زیرساخت جامع و یکپارچه است و سبب می شود شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند.ما به دنبال تامین و ساخت دیتاسنتری بزرگتر برای شهرداری هستیم. سازمان فاوای مشهد به تهران وابسته نیست و کاملا مستقل است و تمام سرویس های الیت در مرکز داده فاوا است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تاکیدکرد: شارژ من‌کارت در 1050 نقطه سطح شهر انجام می‌شود شامل سه دسته باجه‌ها، دستگاه خودکار و فروشگاه‌‌های منتخب نزدیک ایستگاه‌ها ودر صورت خرابی به پیمانکار مهلت 48 ساعته می‌دهیم که تعمیر یا جایگزینی انجام شودو امکان گذاشتن نگهبان برای دستگاه‌ها نداریم بلکه باید برای حفظ و مراقبت از آنها فرهنگ‌سازی کنیم.

بروزرسانی پیوسته سامانه جامع شهرسازی به دلیل تعداد زیاد مراجعه

بدیع فرخد در ادامه نشست خبری گفت: یکی از بزرگترین و چالشی ترین سامانه‌ها سامانه جامع شهرسازی به دلیل تعداد زیاد مراجعه است. ابلاغ طرح تفصیلی سبب بروزرسانی دائمی آن شده است ،وضعیت سامانه جامع شهرسازی مشهد نسبت به شهرهای دیگر بهتر است و برای تهیه تصاویر پاناروما درحال انعقاد قرارداد هستیم، آخرین دوره در سال 98 تهیه شده است. روزانه 100 من‌کارت توزیع می‌شد اما بعد از مصوبه شورا تقاضا چهار برابر شد وهمچنین قیمت تمام شده من کارت 60 هزار تومان است اما با یارانه پرداخت می‌شود.

وی از کد کیوارکد در چند خط اتوبوس که به صورت پایلوت در حال اجراست نیز بیان کرد: با انجام سند جامع تحول در حوزه پرداخت مد پرداخت در یک جا انجام می‌شود برای همین این روش پرداخت متوقف شد و برای افزایش ضریب امنیت، تابلوهای سطح شهر خاموش شده و ظرف 10 روز آینده مشکل برطرف خواهد شد.

بدیع درخصوص سفر شهرداری به تاجیکستان نیز گفت: این سفر با هدف اقتصادی بود و حاصل آن تفاهم نامه و ارتباطات در حوزه عمران شد و شرکت مجری سامانه جامع شهرسازی برای مشهد جایگاهی ویظه قائل است و از نظر ریالی به صرفه بود از طرفی سوییچ شرکت نیز هزینه های زیادی دارد.

وی اذعان داشت : زیبا سازی دکل های مخابراتی ابتکار مشهد بود در مرحله دوم به دلیل جلوگیری از رشد بی رویه دکل ها، 1350 سایت مخابراتی موجود روی 1100 دکل جانمایی شد؛ 50 سایت زیباسازی شده زیرا برخی دکل ها بر روی ملک خصوصی است.

بدیع فرخد تاکید کرد: رسیدن آسیب به سرورهای شهرداری صحت ندارد و قرارداد 16 میلیارد و 800 میلیون تومانی برای توسعه فیبرنوری بسته شده ،این درحالی است که مراکز فروش من کارت نسبت به دیگر کلان‌شهرها در مشهد بیشتر است و ایستگاه راهنمای زایر به من کارت تجهیز شده و زایر کارت نیز فراهم شده است و با قراردادن دستگاه کارت‌خوان در اتوبوس مخالف هستیم، استاندارد زمان پرداخت کرایه شش دهم ثانیه است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت:در پروژه ملی FTTX (توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر بستر فیبر نوری ) مشارکت داشتیم و سرویس‌های پرسرعت به منازل و کسب و کارهای نوپا در شهر مشهد ارائه شده و مکان مورد نیاز برای نصب و استقرار کافوهای مخابراتی فیبرنوری در محدوده پایلوت توسط سازمان فراهم و مجوز بهره برداری از ظرفیت آزاد شبکه فیبر نوری شهرداری صادر شده است.

وی علاوه بر بهره‌برداری از اولین دکل درختی کشور در مشهد، اجرای استفاده دو منظوره از دکل‌های ترافیکی جهت نصب تجهیزات مخابراتی رانیز از وظایف مهم دیگر دانست و ادامه داد: 7 تیپ زیباسازی در شهر مشهد برای اولین بار در کشور اجرای زیباسازی درختی مخصوص بوستانها و فضاهای سبز شهری را انجام می‌دهند و دکل مخابراتی 3 اپراتوری احداث شده و سامانه تجمیع اطلاعات و نظارت بر جمع‌آوری هوشمند پسماندهای خشک (هوشمپ) راه‌اندازی شده است.

بدیع بیان کرد: با اجرای پروژه هوشمپ در شهرداری مشهد با مشارکت سازمان فاوا و سازمان مدیریت پسماند شهروندان می‌توانند خدمات درخواست جمع‌آوری زباله خشک از طریق اپلیکیشن موبایلی، تعیین زمان مراجعه خودروی جمع آوری پسماند، شارژ آنی کیف پول الکترونیکی شهروند در ازای پسماند تحویلی را دریافت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار