رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مرگ‌ومیر سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات در کشور و آمار مصرف دخانیات در زنان و مردان، گفت: تقریبا ۶ هزار نفر از آنها افرادی هستند که در اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲ 11 January 2023

به گزارش تابناک رضوی، دکتر جعفر جندقی با اشاره به آخرین گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت که براساس آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان مصرف‌کننده دخانیات هستند، گفت: این میزان مصرف سالانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر می‌شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن فقط افرادی هستند که در اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی استعمال دخانیات هر چهار ثانیه یک نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند.

وی افزود: بر اساس نتایج مطالعه ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰ (استپس)، تقریبا ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶درصد مردان و ۴.۵درصد زنان را شامل می‌شود و این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود ۲.۵ درصدی در مردان و ۱۱ درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق مطالعه سال ۱۳۹۵ نیز حدود ۱۰ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند که حدود ۱۳ درصد پسران و هشت درصد دختران را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در این مطالعه مصرف سیگار در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، حدود ۳.۵درصد، شامل حدود ۵درصد پسران و ۲درصد دختران گزارش شد که در مقایسه با آمار دور قبلی این مطالعه در سال ۱۳۸۶، بیش از ۱۳درصد افزایش داشته و این افزایش عمدتا ناشی از افزایش ۱۳۳ درصدی مصرف سیگار در میان دختران نوجوان بوده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، جندقی با اشاره به اینکه این مطالعه همچنین نشان داده است که متاسفانه حدود ۲۴درصد از نوجوانان در منازل و ۳۸درصد نیز در اماکن عمومی در معرض مواجهه با دود دخانیات قرار می‌گیرند، گفت: این در حالی است که در مطالعه استپس در سال ۱۴۰۰ نیز آمار مواجهه با دود دست دوم دخانیات در گروه سنی بالای ۱۸ سال حدود ۲۱درصد در منازل و ۱۷درصد در محل کار به‌دست آمده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن میزان شیوع مصرف دخانیات در مطالعات اخیر و سایر گروه‌های سنی، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مصرف‌کننده دخانیات در کشور برآورد می‌شود و این میزان مصرف سالانه موجب مرگ حدود ۶۰ هزار نفر می‌شود که تقریبا ۶ هزار نفر از آنها افرادی هستند که در اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار