گفت و گو با پژوهشگری که بیانات رهبر فرزانه انقلاب را به نمایه تبدیل می کند
تابناک رضوی/ احمد عارفخانی مدیر گروه زیارت و فرهنگ رضوی رادیو زیارت، دانشجوی دکتری علوم سیاسی، نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری است. او چندی است که پس از دیدارهای مختلف رهبر معظم انقلاب؛ بیانات ایشان را به نمایه تبدیل می کند. در ادامه گفت و گوی تابناک رضوی را با وی می خوانید:
کد خبر: ۱۰۸۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸ 28 January 2023

فکر تهیه نمایه درباره بیانات رهبر فرزانه انقلاب از کجا شروع شد؟

اجازه بدهید یک مقدمه کوتاه بیان کنم از دوران دانشجویی بویژه در دوران کارشناسی ارشد؛ با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دغدغه داشتم که درباره اندیشه و فرمایشات رهبر انقلاب کاری انجام بدهم که برای موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب را انتخاب کردم و با همین موضوع در سال 1383 فارغ التحصیل شدم. در سال 1387موضوع اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری به مناسبت بیستمین سال آغاز ولایت معظم له تبدیل به کتابی با همین نام شد.

آیا بعداز انتشار این کتاب، فعالیت مکتوب دیگری هم درباره اندیشه های رهبر فرزانه انقلاب داشتید؟

بله، البته نه در قالب کتاب، اما برای نشریات و خبرگزاری ها اقداماتی انجام دادم؛ ازجمله واکاوی و بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رسالت صدا وسیما در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان، تبیین چرایی تاکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب به موضوع شناخت فضای مجازی واستفاده از فرصت های آن، طراز برنامه های معارفی در رادیو از دیدگاه مقام معظم رهبری، بیست نکته کلیدی در اطلاع رسانی روابط عمومی‌های دستگاه‌ها از دیدگاه رهبر انقلاب و بررسی واکاوی از جدیدترین پیام رهبر انقلاب به جوانان فرانسه؛ برخی از موضوعاتی است که از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی شده است که وجه مشترک همه این بررسی ها رسانه و وظایف آنهاست.
انگیزه و هدف شما از نوشتن نمایه سخنان رهبر انقلاب چیست؟

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب از هر حیث جامع الاطراف هستند و کلام به کلام ایشان بار محتوایی فروانی دارد و ایشان در آیین حکومت داری صاحب دیدگاه و صاحب نظر بی نظیری هستند و بسیاری از فرمایشات رهبر انقلاب در طول سالیان اخیر مغفول واقع شده است، بویژه جوانان و حتی دولتمردان ما اطلاع چندانی از این مباحث ندارند، به نظرم آمد که نوشتن این نمایه می تواند بخشی از جوانان را که علاقمند به شنیدن و اجرایی کردن دیدگاه های رهبر انقلاب هستند را آگاه تر و روشن تر کند.
نوشتن نمایه رو از کجا و چه زمانی شروع کردید؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تصویری شدن دیدارهای رهبر انقلاب و برخی محدویتها و همچنین تغییر در نوع مسولیت اینجانب و فرصت پژوهشی بیشتر در رادیو زیارت و احساس نیاز برای تهیه این نوع از محتوا، نوشتن نمایه سخنان رهبر انقلاب را از اوایل سال 1399 شروع و تلاش کردم با توجه به تجربه قبلی و همچنین تجربیات برنامه سازی، نمایه ها را به گونه ای تهیه و استخراج کنم که برنامه سازان رسانه ملی بویژه در شبکه های رادیویی و تلوزیونی در کمترین زمان بتوانند بهترین استفاده و برداشت را از محتوا داشته باشند.
یعنی شما فقط برای برنامه سازی این نمایه ها را تولید می کنید؟

البته در ابتدای نوشتن نمایه هدف این بود اما به مرو و با استقبال از نمایه ها بویژه در فضای مجازی و انتشار آن در گروه های مختلف متوجه شدم که خوشبختانه این نمایه ها در خارج از سازمان صدا وسیما نیز مخاطبان ویژه ای دارد و برخی از افراد خارج از سازمان نیز خواستار ارسال نمایه هستند که این موضوع باعث شد که افق بالاتری در انتشار نمایه پیش روی ما قرار گیرد.
روال نوشتن نمایه به چه صورت است؟

معمولا پس از شروع سخنان رهبر انقلاب به مرور سایت معظم له متن سخنان را بارگزاری می کند که پس از تکمیل و نهایی شدن، ابتدا متن را چند بار مرور و شروع به دسته بندی می کنم و تلاش می کنم کلید واژه ها را انتخاب و زیر مجموعه کلید واژه ها هم تکمیل شود و بعد از اتمام متن مکتوب، شکل و جدول بندی نمایه را طراحی و محتوا را جانمایی و در نهایت رنگ بندی می کنم.
کمی هم درباره نحو انتشار نمایه توضیح بدهید.

پس از تکمیل نمایه و تایید محتوا از طرف مدیر رادیو زیارت، نمایه برای نظر نهایی برای مدیر کل صدا وسیمای خراسان رضوی ارسال می شود و پس از تایید وی، در گروه های مختلف سازمانی و غیر سازمان منتشر می شود.
فرایند نوشتن نمایه تا انتشار چقدر طول می کشه؟

معمولا ساعت 14 پس از تکمیل متن بیانات، شروع به نوشتن می کنم. بسته به میزان محتوا و حجم مباحث 5 تا 7ساعت صرف نوشتن نمایه می شود و پس از تایید، بلافاصله در کمترین زمان منتشر می شود.
آیا در طول نوشتن نمایه به مواردی بر خوردید که باعث ایجاد انگیزه بیشتر شود؟

قطعا و بارها و بارها مواردی رو مشاهده کردم که باعث شد انگیزه بیشتری برای نوشتن داشته باشم. درخواست های مکرر مدیران برخی گروه های رسانه ای، برنامه سازان گروه های فضای مجازی، استفاده در تحقیقات کلاسی دانشگاهها، استفاده در برخی شبکه های تلویزیونی و رادیویی و برخی موارد دیگر، از جمله این موارد است.
وکلام اخر

در راستای "جهاد تبیین "ما نیز یک رسانه تبیین گر باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار