مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با وجود این که نمایشگاه مشهد هم با وجود خیل زائران حرم مطهر رضوی به مشهد اهمیت بسزایی دارد و اهمیت آن اگر از نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست، اما هیچ بودجه و اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴ 19 March 2023

به گزارش تابناک رضوی، محمد حسین زاده در نشست خبری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت استان در جمع نمایندگان رسانه‌های استان گفت: شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان در مشهد و ۳۲ شهرستان استان برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه در مشهد از ۴ تا ۱۱ فروردین مصادف با ۲ تا ۱۱ ماه مبارک رمضان در محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد حرم مطهر برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با همکاری شخص تولیت آستان قدس رضوی و نگاه ویژه ایشان به اضافه شدن حوزه قرآن به سبد فرهنگی زائر، برپایی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در حرم مطهر رضوی برنامه ریزی شده است.

وی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در حرم مطهر رضوی مزایای متعددی دارد و زائران و مجاوران می‌توانند در کنار زیارت، از فضای قرآنی نمایشگاه نیز بهره مند شوند و از دستاوردها و محصولات قرآنی دستگاه های اجرایی و نهادهای دست اندرکار و همچنین برنامه های قرآنی مرتبط با ماه رمضان بهره گیرند.

حسین زاده خاطر نشان کرد: سیاست ما در گروه قرآن و عترت و با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، این است که جلسات محفلی قرآن در سطح استان تقویت شود. جلساتی که سال‌ها پر رونق برگزار شده و هنوز هم هست و تلاش می‌کنیم رونق خود را حفظ کند.

وی افزود: از جمله دیگر ویژگی‌های نمایشگاه شانزدهم، ایجاد غرفه «وقف و نذر» است که در قالب آن، مبالغی برای برقراری جلسات سنتی قرآن در نقاط محروم استان و خرید قرآن برای این جلسات اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود و درباره ضرورت انعکاس محافل قرآنی نوجوانان و جوانان در رسانه‌ها خاطر نشان کرد: در مورد نوجوانان و جوانان کم کاری کرده ایم؛ این جوانان موتور‌های پیشران آینده کشور هستند و دل‌های پاک آن‌ها آماده پذیرش معارف است و باید مورد توجه قرار داشته باشند.

نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد بودجه ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از این که هیچ بودجه و اعتباری برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: با وجود این که نمایشگاه مشهد هم با وجود خیل زائران حرم مطهر رضوی به مشهد اهمیت بسزایی دارد و اهمیت آن اگر از نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست، اما هیچ بودجه و اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است و برگزاری این نمایشگاه در استان نیز با همراهی افراد و دستگاه‌های دلسوزی بوده است که دغدغه فرهنگ قرآنی داشته اند.

وی با تاکید بر این که نگاه ملی باید متوجه شهر مشهد شود، خواستار آن شد که رسانه ها، بودجه و اعتبار لازم برای برگزاری چنین محافلی را از دستگاه‌های ذیربط کشوری پیگیری کنند.

جزئیات برگزاری شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان

«حمید صمدی» رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در سخنانی در بیان جزئیات این نمایشگاه گفت: سال گذشته، نمایشگاه قرآن و عترت در ۱۷ شهرستان استان برگزار شد و با تدابیر در نظر گرفته شده، امسال در سطح ۳۳ شهرستان استان نمایشگاه قرآن و عترت برگزار می‌شود.

وی افزود: ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۲:۳۰ است و برای گروه‌ها و جلساتی که به صورت جمعی قصد بازدید از نمایشگاه را داشته باشند، با هماهنگی صورت گرفته، سرویس رفت و آمد به محل نمایشگاه نیز در نظر گرفته خواهد شد.

صمدی خاطرنشان کرد: نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف از جمله ناشران قرآن و عترت و محصولات فرهنگی مکتوب، محافل و نشست‌ها و رونمایی ها، حوزه فیلم‌های قرآنی، بخش‌های مرتبط هنری شامل کارگاه‌های خوشنویسی و کتابت قرآن و نمایشگاه عکس استاد لطفی، سحر خوانی و چاوشی خوانی، غرفه هنرمندان، غرفه دبیرخانه جشنواره عکس رضوی است.
همچنین دبیرخانه ادارات و نهاد‌های مرتبط شامل حوزه علمیه خراسان، ادارات کل تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و تشکل‌ها و اتحادیه موسسات قرآنی در آن حضور دارند.

وی افزود: غرفه‌های فرهنگ عفاف و حجاب، کمیته صنایع خلاق، مجموعه نشر الکترونیک، مشاوره‌های قرآنی، و بخش‌های مرتبط با فرهنگ مساجد نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه خواهد بود.

صمدی خاطر نشان کرد: در کنار برگزاری نمایشگاه متمرکز قرآن و عترت، بخشی از برنامه‌های قرآن و عترت نیز همانند سال گذشته و با همکاری برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری، در بوستان‌های مشهد برگزار خواهد شد.

حضور فعال آستان قدس رضوی در شانردهمین نمایشگاه قرآن و عترت

«سید مسعود میریان» مدیر مرکز قرآنی آستان قدس رضوی نیز در این نشست با اشاره به برخی از فعالیت‌های قرآنی آستان قدس رضوی که از امروز آغاز شده و تا پایان برگزاری نمایشگاه نیز ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در مدرسه خیرات خان واقع در حرم مطهر و همچنین خیابان شهید اندرزگو، از جمله این برنامه‌ها است. ضمن این که مرکز قرآن آستان قدس در محل برگزاری نمایشگاه شانزدهم نیز حضور فعال خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر این، در ۵۰ هتل در اطراف حرم مطهر رضوی نیز خدماتی در زمینه آشنایی با ادب حضور و برنامه‌های کودک و نوجوان به زائران ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار