مدیر مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش از افزایش عملکرد توتون با استفاده از دانش محققان بومی خبر داد و گفت: عملکرد توتون در مناطق ما در هر هکتار 2.5 تن برگ خشک است، اما با دانش بومی تولید بذر نر عقیم، به 3.5 تن در هر هکتار می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶ 16 November 2015
سیداحسان رستم‌کلایی مطلق در حاشیه بازدید مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از مرکز تحقیقات و آموزش توتون مازندران واقع در تیرتاش گلوگاه اظهار کرد: پوشش‌دار کردن بذر توتون برای نخستین‌بار در کشور توسط محققان بومی در مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش انجام شده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کم‌اثر کردن تحریم‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: پیش از این برای پوشش‌دار کردن بذر، سالانه 100 میلیون تومان هزینه می‌شد و برخی مواقع با مشکلات انتقال از جمله تأخیر در دریافت بذر مواجه می‌شدیم.

مدیرعامل مرکز تحقیقات و آموزش توتون تیرتاش درباره دیگر دستاورد اخیر در این مرکز، گفت: با تلاش 10 ساله محققان ما، دانش تولید بذر نر عقیم توتون به‌دست آمد که عملکرد و کیفیت بهتری نسبت به ارقام قبلی دارد و این در حالی است که پوشش‌دار کردن بذر توتون در انحصار تعداد معدودی از کشورهاست.

این مسئول بیان کرد: برای خرید بذر نر عقیم باید در هر هکتار 80 هزار تومان هزینه می‌شد، یعنی در 3 هزار هکتار از زمین‌های وارینه غربی که در اختیار داریم، سالانه 240 میلیون تومان هزینه می‌شد که به‌تدریج توانستیم در این زمینه به خودکفایی برسیم.

رستم‌کلایی‌مطلق با بیان اینکه در امسال‌ به اندازه 500 هکتار تولید بذر جدید داشتیم، تصریح کرد: عملکرد توتون در مناطق ما در هر هکتار 2.5 تن است، اما از طریق بذر نر عقیم، این میزان به 3.5 تن برگ خشک در هر هکتار می‌رسد.

وی با اشاره به تولید سالانه 9 هزار تن برگ توتون از مزارع توتون در کشور، افزود: سه رقم توتون شامل ویرجینیا، بارلی و باسما در پنج استان مازندران، گیلان، گلستان، آذربایجان‌غربی و کردستان کشت می‌شود.

مدیرعامل مرکز تحقیقات و آموزش توتون تیرتاش در پایان گفت: سایت این مرکز شامل 42 هکتار است که 22 هکتار آن اراضی زراعی و از این میزان نیز 10 هکتار اختصاص به کشت توتون دارد.

به گزارش فارس، مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش در سال 1317 با هدف امکان‌سنجی کشت توتون در مازندران و آموزش و تربیت کارشناسان کشت همچنین آموزش به کشاورزان برای تولید این محصول، توسط فردی یونانی به نام «آتاناس زافیروپلوس» تاسیس و به نام مزرعه آموزشی و آزمایشی توتون نام‌گذاری شد و براساس آخرین تغییرات تشکیلات سازمانی به نام مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش تغییر نام یافت.

اکنون تمامی فعالیت‌های این مرکز توسط محققان و کارشناسان بومی انجام می‌شود.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار