بسته ویژه استانی تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان؛ از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در استان گیلان، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 24 November 2015

روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان؛ از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در استان گیلان، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



پسرم از ابتدا هم وارد شهرداری نشده بود که بیرون بیاید

تابناک گیلان: روز گذشته غلامرضا منصفی رئیس سابق شورای اسلامی شهر لنگرود در گفت و گویی کوتاه در خصوص اتفاقات اخیر شورا و واکنش های مردم نسبت به روی کار آمدن فرزندان و بستگان این مجموعه در شهرداری لنگرود اظهار کرد: به کار گیری بستگان و نزدیکان شورای شهر به هر کیفیت و تعداد رای تبدیل به یک موصبه شد که هر عضو شورا بتواند یک نفر را وارد شهرداری کند.

این عضو شورا تصریح کرد: پس از تصویب این مصوبه در شورا ، همانطور که انتظار می رفت ایراد قانونی به آن گرفته شد و مسکوت ماند.


Image result for ‫منصفی لنگرود‬‎


منصفی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که تاکنون چه تعداد از فرزندان و بستگان شورا در شهرداری لنگرود مشغول به کار هستند،اظهار داشت: در این رابطه اطلاعات خاصی ندارم و پیگیری هم نکردم.

رئیس سابق سورای شهر لنگرود با رد شایعه استخدام فرزندش در شهرداری این شهر افزود: از همان روز مصوبه تا به امروز چنین چیزی را حتی در خانواده مطرح نکردم و تا آخرین روزی که عضو شورا و نماینده مردم هستم،چنین کاری نخواهم کرد.





خطرناکترین مهاجم آبی‌به‌تالاب‌انزلی می‌رسد؟

تابناک گیلان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ۴ سالی می‌شود که گیاه مهاجم آبی با ظاهری زیبا و فریبنده و تکثیر سریع خود حیات تالاب‌های گیلان و موجودات زنده آن را به تنگ آورده طوری که آنها را از ادامه حیات باز داشته و فاجعه زیست محیطی تالاب عینک رشت را مجددا کلید می‌زند.

* تالاب‌های گیلان پوشیده از سیل آبی

سنبل آبی گیاهی که بومی آمریکایی جنوبی و حوضه آمازون است با برگ‌های گسترده، براق و تخم مرغی شکل ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری، به اندازه یک متر در ارتفاع بالاتر از سطح آب رشد می‌کند و به دلیل رشد سریع در محیط‌های آبی عمق تالاب را کاهش می‌دهد و گیاهان بومی را از بین برده و در رفت و آمد قایق‌ها و حالا که به دلیل استفاده تزئینی وارد ایران و استان گیلان شده به شدت سطح تالاب‌های گیلان را از حضور خود رنگین کرده و در حال پیشروی به سمت تالاب انزلی است.

حمزه عشوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا در این باره می‌گوید: در حال حاضر سنبل آبی در تابستان امسال در دو منطقه مهم از شهرستان صومعه سرا که مدخل ورود رودخانه‌های بهمبرو و چکودر به تالاب انزلی است مشاهده شده و متاسفانه با کوچکترین ذخیره آبی تکثیر می‌شود ولی تالاب عینک منابع اصلی این گیاه در استان گیلان است.

* سنبل آبی سرطان زا است

مصرف بالای اکسیژن آب از جانب سنبل آبی از یک سو و گسترش طولی و عرضی این گیاه از سویی دیگر باعث می‌شود تا علاوه بر این که هیچ کدام از گونه‌های جانوری موجود در تالاب قادر به ادامه زندگی نباشد تردد در تالاب‌ها و دسترسی به آنها نیز به دلیل گسترش ریشه‌های این گیاه در آب با مشکل مواجه شود.

علیرضا میرزاجانی کارشناس محیط زیست در این خصوص معتقد است: این گیاه خطرناک و تهدید جدی برای تالاب‌ها، به دلیل قدرت خود پالایی بالا و امکان سازگاری فوق العاده با محیط می‌تواند حتی فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب که از طریق فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آب‌ها وارد می‌شوند را به خو جذب کند از این رو تجمع نسل آبی در محیط به شدت خطرناک بوده و می‌تواند عامل مهمی برای بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان باشد.

عباس عاشوری کارشناس محیط زیست نیز می‌گوید: این گیاه به دلیل ترشح سم توکسین برای گیاهان و موجودات آبزی تالاب خطر جدی است.

در برخی از شهرهای استان گیلان مثل رشت، این گیاه به عنوان گیاهی زیستی فروخته شده و در بین مردم رد و بدل می‌شود در حالی که جابجایی این گیاه خطرساز است.

علیرضا میرزاجانی کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: جابجایی این گیاه باعث رشد و تکثیر آن در تمام محیط های آبی استان شده و خطری هم ردیف با استنشاق گاز خردل برای محیط زیست و به تبع آن ساکنان استان ایجاد می‌کند.

* راه‌های مبارزه با سنبل آبی

روش‌هایی از قبیل برخورد مکانیکی با این گیاه (از جا در آوردن) استفاده از سموم، مبارزه بیولوژیک‌ از طریق دو گونه شپشک و یک گونه شب پره مهمترین‌ راه‌های‌ مبارزه با این پدیده است.

قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در این باره می‌گوید: تاکنون این گیاه از ۵۰ درصد از تالاب‌های گیلان جمع آوری شده و تا پایان سال این کار ادامه دارد.

عباس کارشناس محیط زیست صومعه سرا نیز دراین خصوص معتقد است: با کمک ۴۰ نفر از جوامع محلی و آب بندان‌های این شهرستان اقدام به جمع آوری سنبل آبی از سطح تالاب سیاه کیشیم صومعه سرا کرده‌ایم و این کار تا پایان پاییز ادامه دارد.

* مخالفت محیط زیست با مقابله سمی

سازمان محیط زیست مخالفت خود را جهت ورود هر گونه سم به داخل رودخانه‌ها و تالاب انزلی اعلام کرده و بهترین روش را در حال حاضر جهت ورود هر گونه سم به داخل رودخانه‌ها و تالاب انزلی اعلام کرده و مهمترین روش را در حال حاضر جهت نابودی گیاه سنبل آبی جمع آوری فیزیکی و آگاهی و هشدار دادن به مردم برای پرهیز از هر گونه خرید و فروش و تکثیر این گونه گزارش داده است.

* حضور سنبل آبی در ایران چیست؟

با اینکه این گیاه بومی کشورهای آمریکای جنوبی به ویژه برزیل، اکوادر و حوضه آمازون است حالا دلیل حضورش در تالاب‌های گیلان کشور ما چیست؟

قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این باره می‌گوید: مسافران ایرانی که به کشورهای آمریکای جنوبی سفر کرده بودند این گیاه را برای تزئین در استخرهای خانگی وارد ایران و گیلان کرده و در واقع ندانسته و ناخواسته این گیاه وارد تالاب انزلی شده است.

علیرضا میرزاجانی کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص معتقد است: اطلاعات دقیقی از چگونگی ورود این گیاه به تالاب‌های گیلان وجود ندارد اما می‌توان حدس زد برخی افراد که از آن به عنوان گیاه زینتی استفاده کرده‌اند، به دلیل رشد سریع، از نگهداری آن عاجز شده و این گیاه را در آبگیرها و مجاری آبی رها کرده اند و البته رد پای سنبل آبی رادر گلخانه‌ها نیز می‌توان جستجو کرد.

* نبود اختصاص بودجه جهت مقابله با سنبل آبی

بسیاری از کشورهای دنیا درگیر مقابله با این گیاه بوده و حتی در ایالت فلوریدای آمریکا نیز سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با این گیاه هزینه شده است ولی در کشور ما و در استان درگیر این فاجعه تاکنون هیچ اعتبار استانی و کشوری جهت جمع آوری این گیاه در نظر گرفته نشده است.

با توجه به اینکه سرعت رشد و تکثیر سنبل آبی بسیار زیاد است بایستی اقدامات مقابله‌ای با پیگیری و جدیت ورود مسئولان امر متناسب و یا حتی بیشتر از سرعت رشد این گونه خطر ساز باشد چرا که جان تالاب انزلی در خطر است.




یک بام و دو هوا در بحث دهکده گردشگری حیران آستارا

تابناک گیلان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از طولانی ترین سورتمه ریلی شمال کشور در منطقه حیران آستارا بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، رضا علیزاده با سفر به شهرستان آستارا ضمن بازدید از طولانی ترین سورتمه ریلی شمال کشور، با احمدعلی رستمی سرمایه گذار این طرح دیدار و گفتگو کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح گردشگری جهت اجرای چند پروژه دیگر از جمله زیپ لاین، بانجی جامپینگ، قطار پارک تفریحی و... پیش خرید تجهیزات را از خارج از کشور به انجام رسانده، از نشر اکاذیب و شایعه پردازی مبنی بر جمع‌آوری دهکده گردشگری حیران آستارا به دلیل عدم حمایت مسئولان از سرمایه گذار ابراز تاسف کرد.

این مسئول حمایت از سرمایه گذاران را کانون توجه مدیران دولت تدبیر و امید دانست و به تاکید و توجه نماینده عالی دولت در گیلان برای رونق صنعت گردشگری و ارج نهادن به مقام سرمایه گذاران بخش خصوصی اشاره کرد.

علیزاده، شهرستان مرزی آستارا را منطقه‌ای مناسب برای اجرای طرح‌های گردشگری خواند و افزود: توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست در آستارا موجبات افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجی به گیلان و در نتیجه تحول اقتصادی، کسب درآمد بومیان منطقه و نیز افزایش اشتغالزایی را به دنبال دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: جلسات متعددی به ریاست استاندار جهت رفع مشکلات سرمایه گذاران برگزار شده و با رایزنی‌های انجام شده با مسئولان دستگاه‌های اجرایی شاهد توسعه طرح‌های گردشگری خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: در حال حاضر فضای همدلی و همگرایی حاکم در استان بسترهای توسعه را فراهم کرده و پرهیز از حاشیه پردازی‌ها از سوی مدیران استانی موجب شده تا اهداف دولت تدبیر و امید محقق شود.

در حالی که این مسئول میراث فرهنگی گیلان جمع‌آوری دهکده گردشگری حیران آستارا را نشر اکاذیب و شایعه پردازی عنوان می‌کند، خبرنگاران ایسنا در گیلان و اردبیل که اولین اخبار مربوط به این مساله را بر روی خروجی ایسنا برده بودند، در دو بار گفت‌وگو با سرمایه‌گذار این طرح که صوت آن در اختیار خبرگزاری است، عدم حمایت از سوی مسئولان و انگ زمین‌خواری به وی را دلیل جمع‌آوری این مجموعه اعلام کرده بود.




ندیمی: احزاب خاص در دولت احمدی‌نژاد فعال‌ بودند

تابناک گیلان: نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان با بیان اینکه در دولت قبل احزاب خاص، تعریف داشتند ولی عام نبودند، گفت: به این معنا که احزاب نزدیک به دولت فعال‌تر بودند.

ابوذر ندیمی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص عملکرد خانه احزاب و نحوه عملکر‌دخانه احزاب در دولت گذشته و فعلی اظهار داشت: احزاب در ایران هنوز آن تبلور لازم را ندارد و خانه احزاب نیز نتوانسته است که نقش آفرینی اساسی داشته باشد و بیش از آنکه نمود بیرونی داشته باشد، نمود داخلی دارد.


Image result for ‫ندیمی‬‎


نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: خواسته ما از خانه احزاب به عنوان یک نهاد متکفل و پیگیر حقوق احزاب این است که در همه امور حاضر باشد ولی متاسفانه تاکنون حتی یک نماینده از خانه احزاب برای حضور در جلساتی که پیرامون احزاب بود به مجلس نیامده که این نشان می‌دهد اعضای خانه احزاب پیگیر امور نیستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای خانه احزاب حتی در مورد بحث تقنین در خصوص احزاب،  یک تماس با نمایندگان موافق و مخالف برقرار نکردند تا نظرات خود را به نمایندگان منتقل کنند،‌ متذکر شد: این موضوع نشان می‌دهد که اعضای خانه احزاب اهمیت نمی‌دهند.

ندیمی نقش خانه احزاب در زمان‌هایی که به احزاب هجمه می‌شود را نیز کم رنگ دانست و گفت: در این مواقع نیز خانه احزاب اقدام جدی را برای حمایت از انجام نمی‌دهد همچنین در خصوص انحلال و تشکیل احزاب، خانه احزاب اقدام مهمی را انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوی مدنی از راه دیالوگ‌های جمعی بهتر می‌شود، ادامه داد: به دلایل سیاسی، اجتماعی، عاطفی و عدم حمایت‌های حکوکتی از احزاب، این رکن مهم دموکراسی راه نیفتاده است پس لازم است که دولت از احزاب حمایت واقعی کنند که البته این موضوع به این معنی نیست که احزاب دولت ساخته به وجود آید.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت دولت از احزاب به معنای حمایت حقوقی، مدنی و حتی مالی است، خاطرنشان کرد: احزاب پس از انقلاب عموما مقطعی بودند و دائمی نبودند.

ندیمی با اشاره به وضعیت احزاب در دولت قبل، بیان کرد: در دولت قبل احزاب خاص، تعریف داشتند ولی عام نبودند که به این معناست که هر حزبی که به دولت نزدیک‌تر بود، فعال تر بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احیا خانه احزاب توسط دولت فعلی کار مبارکی بوده است و امیدواریم صرف به صرف احیا بسنده نکنند و آثار آن نیز دیده شود، خاطرنشان کرد: تفاوت عملکرد دولت فعلی با دولت سابق در زمینه احزاب، هنگام برگزاری انتخابات بیشتر می‌شود.




آمار و ارقام مدیرکل ارشاد گیلان از رسانه های مجوزدار و یک توصیه

تابناک گیلان:
در زمان حاضر ٤٣ پایگاه خبری تحلیلی دارای مجوز در سطح استان فعالیت می کنند و در ماه های آینده با دریافت مجوز پایگاه های در صف انتظار، به این تعداد افزوده خواهد شد.

فیروز فاضلی ادامه داد: سایت های فاقد مجوز نیز باید تلاش کنند در دو ماه آینده خود را با مقررات و قوانین وفق داده، مدیر واجد شرایط را معرفی کرده و در سامانه e-rasaneh.ir جهت دریافت مجوز ثبت نام کنند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود از رشد 55 درصدی انتشار کتاب در شش ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه خبر داد.

فاضلی افزود: امسال ٥٢٩ هزار و پانصد جلد کتاب در قالب 387عنوان کتاب منتشر شده ،که این تعداد ٥٥ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است.


Image result for ‫فاضلی گیلان‬‎


وی همچنین با رشد تالیف در استان اظهار کرد: در نیمه نخست امسال تعداد ٣٦٢ عنوان کتاب در گیلان به تألیف رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ٦١ درصد افزایش داشته است.

وی تعداد ناشران گیلان در شش ماه نخست امسال را ١٣٨ ناشر عنوان کرد و گفت: در گیلان ٣٥ ناشر فعال است و تعداد ناشران مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٦ درصد رشد دارد.

فاضلی به انتشار ١٠٩ عنوان کتاب کودک و نوجوان در ١٨٨ هزار جلد و ١٩ عنوان کتاب در حوزه دین در 23هزار و 600 جلد در شش ماه نخست امسال در استان اشاره کرد و یادآور شد: طی مدت یادشده ٢٥ عنوان کتاب ترجمه در گیلان منتشر شده است.

وی اضافه کرد: تعداد چاپخانه های فعال استان در شش ماه نخست امسال ٧٩، چاپ دیجیتال ١٠٩، چاپ سیلک ٢٣ و لیتوگرافی ١٢ باب بوده است.

وی تاکید کرد:با توجه به جایگاه مطلوب گیلان در تولید کتاب در کشور، ترویج فرهنگ کتاب در استان باید سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی افزود: امروزه جایگاه کتاب در جامعه نیازمند حمایت ویژه ای است و این مسئله در جامعه باید سرعت بیشتری به خود گیرد.

فاضلی تصریح کرد: هر چه پیشرفت در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی بیشتر شود آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد و استان گیلان می تواند با سابقه درخشان فرهنگی در عرصه ترویج فرهنگ کتاب نقشی پررنگ در کشور داشته باشد.

وی ایجاد امکانات و همچنین ایجاد نیاز در این عرصه را مقوله حائز اهمیت دانست و بیان کرد: ایجاد نیاز به کتاب در جامعه ما باید به شکل یک فرهنگ رفتاری به وجود آید.
گیلان دارای ٤٥٣ مؤلف است که این تعداد نسبت به سال گذشته ٥١ درصد رشد داشته است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار