کد خبر: ۱۴۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 14 December 2015

به گزارش تابناک یزد،امروز بسیاری از سینما داران فعالیت در عرصه این هنر مقرون به صرفه نمی دانند و معتقدند اگر اکران فیلم ها در سینماها مخاطب نداشته باشد خسارات زیادی به این قشر وارد می آید؛ به قول خودشان دخل و خرج کار در این هنر با هم همخوانی ندارد.

بنابراین رابطه یک فیلم خوب با استقبال مردم برکسی پوشیده نیست و بر روی پرده رفتن یک فیلم با کیفیت در جلب و جذب مخاطبان تاثیر زیادی دارد.
هر چه فیلم به ذائقه و سلایق مردم خوش بیاید از دیدن آن استقبال بیشتری می شود که نمونه بارز ان می توان به پخش فیلم محمد رسول الله اشاره کرد.
در جدیدترین آمار فروش فیلم های روی پرده سینمای ایران، محمدرسول الله(ص) همچنان با استقبال مخاطبان به عنوان بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است.
فیلم محمد رسول الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی که از شهریورماه در 132 سالن سینما، فروشی بالغ بر 12میلیارد تومان داشته است و هنوز اکران آن همچنان با استقبال در کشور روبرو است.
بنابر این در میان نمی توان گفت که مردم با سینما قهر کردند بلکه ان چیزی که موجب رونق سینماها و استقبال مخاطبان می شود تولیدات فاخر و ماندگار است که فیلم محمد رسول الله گواه و سندی معتبر در رابطه فیلم خوب با تماشاگران است.
استان یزد یک میلیون و 58 هزار نفر جمعیت دارد و دو سینما در آن فعال است و چراغ این سینماها در سالجاری روشن شده و هر روز شاهد استقبال مردم از این هنر هستیم.
برای اینکه ببینم رابطه فیلم خوب چقدر در جذب مخاطبان تاثیر دارد در این زمینه گفت و گویی را انجام دادیم.
***
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم گفت: حوزه تولید سینما نقش تعیین کننده در میزان استقبال مردم از این هنر دارد و امیدوواریم با افزایش تولید فیلم های خوب و با کیفیت ، سینماها رونق پیدا کنند.
علی غیاثی ندوشن با بیان اینکه استقبال مردم از سینما صرفا به فضای فیزیکی ان بر نمی گردد گفت: بلکه نوع فیلم ها مانند کتاب، یک شرط های کتابخوانی و مطالعه، وجود کتابهای خوب است در سینما هم وجود فیلمی های خوب می باشد.
وی با اشاره به دو سینما فعال در استان افزود: در چهار شهرستانهای استان با حمایت سازمان سینمایی کشور سالن های آمفی تئاتر چند منظور این اداره کل به سیستم دیجتیال مجهز شده اند.
غیاثی ندوشن تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال تمام شهرستان های استان به سیستم دیجیتال مجهز شوند.
*** کیفیت و موضوع فیلم موجب استقبال مردم از سینما
کارشناس مسوول امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد مشکل عمده در حوزه سینما را استقبال نکردن مردم خواند و گفت: ساخت فیلم فاخر متناسب با ذائقه مردم موجب رفع این معضل می شود.
عبدالرضا عسکری با اشاره به اکران فیلم محمد رسول از دوم شهریورماه در یزد افزود: این فیلم تاکنون افزون بر 650 میلیون ریال دراین استان به فروش رسیده است.
وی با بیان اینکه اکران این فیلم همچنان در استان یزد ادامه دارد گفت: این فیلم هم در سینمای تک ، جام جم و مجتمع فرهنگی دیجیتال شهرستانهای بافق، تفت ، اردکان و ابرکوه در حال پخش است.
این کار شناس خاطرنشان کرد : اکران این فیلم نشان داد هزینه بلیت موجب عدم استقبال مردم نمی شد زیرا قیمت فروش بلیت محمد رسول الله 80 هزار ریال است در حالی که اکران فیلمهای قبل از آن 50 هزار ریال بود و استقبال چندانی نبود.
این مسوول در استقبال شهروندان از این هنر را فقط کیفیت و موضوع فیلم مهم خواند افزود: باید کارگردانان از تولید فیلم ضعیف، کلیشه ای و تکراری پرهیز کنند.
عسکری گفت: اینکه گفته می شود بدلیل ماهواره، اینترنت و تلویزیون، مردم به سینما نمی روند درست نیست ،بلکه مردم از فیلم های خوب استقبال می کنند.
وی تعداد صندلی های سینماهای استان را دو هزار 800 مورد بیان کرد و گفت: در استان یزد دو سینما تک و جام جم فعال است و پنج سینمای چهار بعدی نیز در پارک کوهستان، پارک هفت تیر، مجتمع ستاره، مجتمع مهنور یزد و شهرستان اردکان فعالیت دارند.
این کارشناس با بیان اینکه دو سینمای قدیمی یزد طی سال های اخیر تعطیل شده افزود: سینماها پس از 20 سال فعالیت می توانند تغییر کاربری دهند و سینما 'ایران' هم به طور کامل تعطیل شد.
وی با اشاره به حمایت از ساخت سینما اعلام کرد: بهره مندی زمین از تعرفه فرهنگی، تسهیلات و تجهیز سالن ها از جمله حمایت های وزارت ارشاد از متقاضیان ساخت سینما است.
***
مدیر سینما 'تک' یزد با بیان اینکه این سینما در سال 88 ساخته شده است گفت: این سینما پنج سالن دارد که یکی از آنها مربوط به فیلم های کودکان است.
'احسان شوق الشعرا' با بیان اینکه این سینما در زمره سینماهای مدرن و ممتاز کشور است افزود: مردم سینما را دوست دارند به شرط آنکه فیلم خوب اکران شود.
وی با بیان اینکه اکران فیلم محمد رسول الله نشان داد که شهروندان از فیلمهای با کیفیت استقبال می کنند ظهار کرد: این از جمله فیلمهای بود که رضایتمندی مخاطبان را در برداشت.
وی با بیان اینکه فروش فیلم یاد شده در این سینما خوب ارزیابی کرد و گفت: سینما نیاز جسم و روح است در این زمینه باید فرهنگ سازی صورت گیرد.
شوق الشعرا افزود: در استان یزد نگاه جامعی در مورد سینما وجود ندارد و حتی برخی مسوولان نیاز به سینما را احساس نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای تبلیغ فیلم، اجازه نصب عکس بازیگران فیلم در شهر را نداریم که این ضعف در استان یزد وجود دارد و نمی توانیم بصورت گسترده تبلیغ کنیم.
این مدیر اضافه کرد: با توجه به نظرسنجی های انجام شده از مردم، آنها اگر فیلم با کیفیت به نمایش در آید استقبال می کنند و لذا در همه موارد سلایق مخاطب مد نظر ماست.
وی اضافه کرد: همچنین در این نظر سنجی مشخص شد شهرونداون به فیلم های طنز و کمدی علاقه بیشتری دارند.
مدیر سینما جام جم یزد هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این سینما در سال 82 ساخته شده و هم اکنون دارای 600 صندلی و یک سالن اکران است.
محمدحسین علیرضایی در مورد کیفیت استقبال مردم از فیلمهای این سینما افزود: اگر فیلم های مخاطب پسندی نمایش داده شود استقبال هم خوب است.
یک شهروند یزدی هم گفت: هنر هفتم جایگاه خاص خود را دارد اما اگر مخاطبی در کار نباشد وجود آن بی معنی است.
حسین اسلامی با بیان اینکه تهیه کنندگان و کارگردانان فیلم های باید به نیاز و سلایق مخاطبان توجه داشته باشند اظهار کرد: قطعا اگر یک فیلم خوب و با کیفیت در سینماها اکران شود شهروندان هم به سمت این هنر سوق پیدا می کنند.
وی اضافه کرد: مردم برای دیدن فیلم های خوب به سینما می آیند فیلمسازان باید فیلم های مناسب و مردم پسند تهیه کنند.
کمبود تماشاچی و رونق نداشتتن سینما در همه نقاط کشور فراگیر است اما در میان آنچه مهم است توجه به سلایق مخاطبان است، در نظریه های ارتباطی هم بر این نکته هم تاکید شده است.
در نظریه رضایتمندی ضمن فعال انگاشتن مخاطب، بر نیازها و انگیزه های وی در استفاده از رسانه ها تأکید شده است.
در این نظریه بر آن است که ارزش ها، علایق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم براساس این عوامل آن چه را می خواهند ببینند و بشنوند، انتخاب می کنند.
با اتخاذ رویکردی کارکردگرایانه به ارتباطات و رسانه، مهم ترین نقش رسانه ها برآورده ساختن نیازها و انگیزه های مخاطبان است بنابراین به هر میزان که رسانه ها این نیازها و انگیزه ها را برآورده سازند، به همان میزان موجبات رضایتمندی مخاطب را فراهم می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار