زهران علوش سرکرده گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام در حمله هوائی به مقر این گروه در حومه دمشق به هلاکت رسید. علاوه بر زهران علوش، جانشین او و سخنگوی گروه جیش الاسلام هم در این حمله کشته شده‌اند. جزئیات بیشتری از عملیات منجر به کشته شدن سرکرده جیش الاسلام مخابره نشده است.
کد خبر: ۱۵۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵ 25 December 2015

زهران علوش سرکرده گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام در حمله هوائی به مقر این گروه در حومه دمشق به هلاکت رسید. علاوه بر زهران علوش، جانشین او و سخنگوی گروه جیش الاسلام هم در این حمله کشته شده‌اند. جزئیات بیشتری از عملیات منجر به کشته شدن سرکرده جیش الاسلام مخابره نشده است.

به گزارش «تابناک»، زهران علوش در استان ریف دمشق به فعالیت تروریستی می پرداخت و دوما و عوطه شرقی واقع در حومه دمشق از مهمترین مراکز فعالیت این گروه است. علوش متولد دومای سوریه و پدرش از مفتیان سلفی این کشور به شمار می آید. جیش الاسلام با حمایت های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی ایجاد شده و گفته می‌شود از مستشاران پاکستانی نیز استفاده کرده است.

"محمد زهران عبدالله علوش" سال 1960 در غوطه در خانواده‌ای وهابی و افراطی به دنیا آمد. پدر اول "عبدالله علوش" یکی از مهمترین سران وهابی اخوان المسلمین در سوریه بود. زهران دارای مدرک "شریعت اسلامی" از دانشکده شریعت دانشگاه دمشق است. وی پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی در سوریه، به عربستان سفر کرد و در آنچا زیر نظر شیوخ معروف وهابی سعودی به تحصیل پرداخت. افرادی مانند "عبدالعزیز بن باز" (که در آن زمان مفتی عربستان بود) و "عبدالله بن عبدالعزیز العقیل" (که رئیس هیئت دائمی شورای عالی قضایی عربستان بود) از استادان زهران در عربستان بودند.

علوش پس از آن به سوریه بازگشت و با یک شریک سعودی، شرکتی را تحت عنوان خدمات ساخت و ساز راه اندازی کرد. در همان زمان نیز به صورت مخفیانه فعالیتهای امنیتی خود را به نفع اخوان المسلمین و اطلاعات عربستان آغاز کرد. وی پس از تأثیرگذاری بر جوانان دوما و غوطه، آنان را به سوی وهابیت کشاند تا بتواند هسته‌های تروریستی کوچکی را تشکیل دهد. به دلیل همین فعالیتها از سال 1987 تحت تعقیب سرویسهای اطلاعاتی سوریه قرار گرفت.

علوش در سال 2009 به اتهام دست داشتن در برنامه ریزی برای انجام عملیات تروریستی دستگیر شد. علوش به خاطر همین اتهام به زندان افتاد، اما در ژوئیه 2011 مشمول عفو عمومی ریاست جمهوری شد و توانست به همراه شمار قابل توجهی از کسانی که در جریان ناآرامی‌ها به دلیل دست داشتن در اقدامات مسلحانه زندانی شده بودند، از زندان خارج شود.

تائید کشته شدن علوش از این جهت دارای اهمیت است که گروه تحت فرماندهی وی یعنی جیش الاسلام از جمله گروه‌هایی است که کشورهای غربی تلاش دارند در فهرست گروه‌های تروریستی تعیین شده در جریان مذاکرات بر سر آینده سوریه، از آن نامی برده نشود. از احرار الشام و جیش الاسلام به عنوان نمونه‌هایی از این گروه‌ها یاد می‌شود ولی این در حالی است که این گروه‌ها با شبه نظامیانی چون جبهه النصره نیز همکاری داشته‌اند و حتی با آن‌ها ائتلاف تشکیل داده‌اند.

پیش از این قرار بود در نشست پاریس، فهرستی که اردن بعد از جلسات متعدد با مقام های امنیتی ترتیب داده و فهرست گروه های تروریستی تازه ای را تهیه کرده و شامل «جند الاقصی»، «جیش المجاهدین و الانصار»، «جیش الاسلامی الترکستانی» به همراه داعش و جبهه النصره می شود به عنوان فهرست جدید گروه های تروریستی معرفی شود. برخی کشورهای منطقه ای از افزودن گروه های «احرار الشام» و «جیش الاسلام» به این فهرست مخالفت کرده اند که مورد حمایت ایالات متحده نیز قرار گرفته است. کشورهای عربستان سعودی، قطر و ترکیه مخالف افزودن این دو شبکه مسلح تروریستی به جمع فهرست گروه های تروریستی هستند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار