یک متخصص تغذیه فرهنگ سازی در زمینه مصرف آبزیان را نیازمند سیاست‌های تشویقی دانست و گفت: برای علاقمند کردن مردم به مصرف آبزیان باید با استفاده از سیاست‌های حمایتی ماهی را به سر سفره‌ها بیاوریم.
کد خبر: ۱۶۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 20 January 2016
یک متخصص تغذیه فرهنگ سازی در زمینه مصرف آبزیان را نیازمند سیاست‌های تشویقی دانست  و گفت: برای علاقمند کردن مردم به مصرف آبزیان باید با استفاده از سیاست‌های حمایتی ماهی را به سر سفره‌ها بیاوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر یحیی پاسدار در سمینار فرهنگ سازی مصرف آبزیان و نقش آن در سلامت جامعه که در کرمانشاه برگزار شد، ماهی را حاوی انواع ویتامین‌ها دانست و گفت: آبزیان منابع خوب ویتامینB12 ، D، تیامین و... بوده و مصرف آن توصیه می‌شود.

پاسدار با بیان اینکه امگاسه به مقدار زیاد در ماهی وجود دارد، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف بالای امگاسه در طول زندگی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموشی در سنین بالا در افراد داشته باشد.

رئیس دانشکده بهداشت دانشکده علوم پزشکی کرمانشاه مصرف ماهی را در بالا بردن ضریب هوشی کودکان نیز مفید دانست.

وی افزود: مصرف ماهی می‌تواند از ایجاد رسوب در عروق قلب جلوگیری کرده و نقش مهمی در خاصیت ارتجاعی و الاستیسیته عروق قلب داشته باشد.

پاسدار افزود: مطالعات جدید حاکی از نقش مهم ماهی در جلوگیری از بروز و کنترل بیماری ام اس دارد، لذا مصرف ماهی می‌تواند در به تاخیر انداختن روند بیماری در بیماران ام اس اثرگذار باشد.

این دکترای تغذیه مصرف ماهی را در روان‌تر کردن سطح مفاصل و غضروف‌ها اثرگذار دانست و گفت: مصرف ماهی همچنین در کاهش میزان استرس‌ اثرگذار است.

پاسدار گفت: ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد ماهی و کاهش میزان بروز آسم و بیماریهای تنفسی وجود دارد.

وی در ادامه علاقمند کردن مردم به مصرف آبزیان را نیازمند برنامه‌ریزی دانست و خواستار اتخاذ سیاست‌های تشویقی در راستای علاقمند کردن مردم به مصرف آبزیان شد.

رئیس دانشکده بهداشت دانشکده علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای علاقمند کردن مردم به مصرف آبزیان باید با استفاده از سیاست‌های حمایتی ماهی را به سر سفره‌ها بیاوریم.

وی سیاستهای تشویقی مثل یکی بخر دو تا ببر در مورد مصرف آبزیان را در نهادینه کردن مصرف آبزیان موثر عنوان کرد و خواستار برنامه‌ریزی مسئولان برای استفاده از چنین کارهایی شد.

 پاسدار در ادامه با اشاره به اینکه هر از گاهی شایعاتی در مورد مصرف برخی از مواد خوراکی همچون شایعه وجود پالم در شیر و یا جیوه در ماهی در جامعه پخش می‌شود، گفت: شهروندان در چنین مواردی باید اصل سلامت را در نظر داشته باشند و حاشیه‌ها را برجسته نکنند.

پاسدار با اشاره به شایعاتی که در مورد مصرف ماهیان پرورشی شنیده می‌شود، گفت: از نظر علم تغذیه ماهی‌های پرورشی و دریایی تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و در مجموع خوردن ماهی پرورشی از نخوردن آنها خیلی بهتر است.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به مصرف میگو داشت و با بیان اینکه مصرف میگو خیلی توصیه نمی‌شود، این مسئله را به دلیل کلسترول بالای میگو دانست و گفت: مصرف میگو در افرادی که ریسک کلسترول بالا دارند، خیلی توصیه نمی‌شود.

رئیس دانشکده بهداشت دانشکده علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به مصرف مکمل‌ها، گفت: در غذا موادی وجود دارد که گنجاندن آنها در مکمل‌ها شدنی نیست، لذا مصرف مکمل‌ها نباید جایگزین مصرف غذاها شود و بهترین راه دریافت مواد مورد نیاز بدن تامین آنها از طریقخوردن غذاها است.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه مصرف ماهی و فرآورده‌های آبزی در جامعه افزایش پیدا کرده است، گفت: با این حال هنوز از استاندارهای جهانی عقب هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار