سومین شماره مجله «تهران» با دستمایه قرار دادن سهم زنان از فضاهای عمومی شهر تهران، موسیقی فولکلور تهران، جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر و همچنین جایگاه شعر در فضای انقلاب 57 منتشر شده است.
کد خبر: ۱۶۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰ 25 January 2016
در این شماره و در بخش «بر خط شهر»، سهم زنان از فضاهای عمومی تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است؛ تهرانی که به باور آنان، «برای زنان خاطره نمی‌سازد».

در این بخش همچنین تجربه موفق اتریش در ارتقای محیط زندگی شهری برای زنان مورد بازخوانی قرار گرفته است.

در بخش موسیقی، موسیقی فولکلور تهران و جایگاه آن در ادوار مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش فعالیت‌های اجتماعی و هنری مرتضی احمدی در گفتگو با نوه‌اش مرور شده است و هنگامه مفید هم از «فراموشی یک میراث شفاهی» می‌گوید.

«موسیقی مطربی و فرهنگ عامه» و «دیدار با هوشنگ شیرازی مطرب قدیمی تهران که این روزها را در کنج انزوا می‌گذراند» هم از دیگر سرفصل‌های پرونده شماره سوم این شماره است.

«قصه تلخ تخت حوض» هم عنوان گفتگویی است که در آن، داوود فتحعلی بیگی از تجربه هایش در این حوزه می‌گوید. همزمان با سی و چهارمین جشنواره فیلم و تئاتر فجر، در این شماره، صفحاتی به این دو رخداد اختصاص داده شده است و در گزارش‌هایی به بازتاب تهران در فیلم‌های این دوره از جشنواره پرداخته شده است.

«داستان سینما صحرا» رکورددار سینمای اصحاب رسانه هم در این بخش مرور شده است و هوشنگ گلمکانی هم از «سینما کریستال، خوش‌ترین خاطره از دست رفته» گفته است.

گفتگو با احمد طالبی نژاد با عنوان «پاریس پاریس است، تهران تهران نیست» هم به بازخوانی تهران در آثار سینمایی پرداخته است. فرزاد موتمن هم در این بخش از نگاهش به جشنواره و نقش تهران در آن می گوید.

«اگر تئاتر به خیابان بیاید» هم مروری دارد به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر. محمد حسن معجونی هم در یادداشتی به بازخوانی تجاربش در این حوزه پرداخته است.

دیدار پری صابری با فروغ فرخزاد؛ نیم قرن بعد از آن روز با عنوان «ما در پناه بال که امروز می پریم» هم در بخش تهران قدیم، شرح دیدار پری صابری است با فروغ فرخزاد در گورستان ظهیر الدوله.

نگاهی به یکی از پر خاطره ترین خیابان پایتخت با عنوان «خیابانی به وسعت اعتراض» هم به مناسبت روزهای پیروزی انقلاب، نگاهی دارد به خیابان انقلاب و خاطرات ریز و درشت آن. جستجویی در فضای شعر و انقلاب 57 هم با عنوان «تهران شعر بود و انقلاب» نگاهی دارد به جریان های ادبی و فرهنگی فعالِ پایتخت در روزهای پیروزی انقلاب.

مهدی یزدانی خرم هم در این بخش روایتی از تصویر تهران انقلابی در دو رمان رضا براهنی و ناصر ایرانی را تصویر کرده است.

به بهانه‌ی اکران «این پیکان» در سلسله برنامه‌های «شبهای تهران» هم مروری شده است به خاطرات دور و نزدیک این خودرو خاطره انگیر برای مردم ایران. در بخش تهران پلاس هم «پیشنهاد برفی 2016؛ اسکی در البرز به جای آلپ» منتشر شده است با مروری بر پیست‌های اسکی اطراف پایتخت.

«کبوترهای تهران»،«گشتی در خیابان بزرگ تهران از میدان فردوسی تا میدان انقلاب»،«نگاهی به بتهوون، پاتوق اهالی موسیقی پایتخت»،« هیاهوی شهر خاموش»،«تهران یک سال بعد از انقلاب»،«دریا خواهر است»،« صنف ارواح کبابی،چلویی ها و نون داغی ها»،«باغ؛ کتابفروشی محبوب اهالی شمیران»،«چینی اصیل 55 ساله»،« گزارش سفرنامه افجه»،«مانیل، خواهر ساحلی تهران» و «تهران شهر قرمز های تند و خاکستری های تیز» نیز از دیگر عناوین و سرفصل های شماره سوم ماهنامه تهران است.

شماره سوم ماهنامه تهران به مدیر مسئولی احسان میراب زاده و سردبیری پژمان موسوی منتشر شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار