کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
دستاوردهای جدید ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه در عرصه نبرد، بلوف بودن موضع گیری جدید سعودی ها، تهدید یک گروه شیعه عراقی علیه عربستان سعودی، جدیدترین اظهارات جنجالی دونالد ترامپ و بارگیری نخستین محموله نفت ایران توسط یک نفتکش اروپایی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۷۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 08 February 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

دستاوردهای جدید ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه در عرصه نبرد، بلوف بودن موضع گیری جدید سعودی ها، تهدید یک گروه شیعه عراقی علیه عربستان سعودی، جدیدترین اظهارات جنجالی دونالد ترامپ و بارگیری نخستین محموله نفت ایران توسط یک نفتکش اروپایی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، موضوعات مربوط به سوریه، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به بررسی دستاوردهای اخیر نیروهای ارتش سوریه در مقابل گروه های تروریستی و معارض پرداخته و می نویسد پس از پنج سال جنگ و کشته شدن بیش از 200 هزار نفر، بشار اسد و متحدین روس و ایرانی اش اکنون دست بالا را در سوریه دارند و تلاش آن ها این است که به جای مذاکره کردن، در میان نبرد به دستاوردهای مدنظر خود دست پیدا کنند. دستاوردهای اسد و متحدانش در یک ماه گذشته، سبب قطع خطوط تدارکاتی و مواصلاتی معارضین به ترکیه شده و ممکن است به این ترتیب، سبب از میان رفتن آخرین سنگر معارضین در مقابل شکست شده باشد. در این میان، نیروی هوایی روسیه نقش بسیار مهمی در پیشروی های ارتش سوریه داشته است.

از سوی دیگر، در پی اعلام تصمیم عربستان سعودی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، تحلیل ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. سایت شبکه خبری «راشا تودی» در تحلیلی در این زمینه، موضع گیری جدید سعودی را یک «بلوف» خوانده که در عین حال، می تواند سبب شعله ور شدن جنگ جهانی سوم شود. در حقیقت، این نخستین بار نیست که سعودی ها تهدید می کنند به سوریه نیروی نظامی اعزام خواهند کرد. به عنوان مثال، در ماه دسامبر و زمانی که ریاض تشکیل یک ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی متشکل از 34 کشور را اعلام کرد، سعودی ها اعلام کردند که این ائتلاف حق حمله به هر کشوری که به عنوان یک تهدید تروریستی در نظر گرفته شود را برای خود محفظ می داند. عامل دیگر در این زمینه، ناراضی بودن عربستان از مواضع آمریکا در قبال سوریه است.

در همین حال، یک گروه شیعه عراقی نیز نسبت به هرگونه اقدام جنگ طلبانه عربستان، به سعودی ها هشدار داده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گروه شیعه خطیب حزب الله عراق در زمینه اعزام نیروی نظامی از سوی عربستان و امارات به خاک سوریه شدیداً هشدار داد. خطیب حزب الله در واکنش به احتمال اعزام نیروهای کشورهای عربی به سوریه و سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام درهای جهنم را به روی ان‌ها باز خواهد کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که پادشاهی های عرب تلاش می‌کنند با استفاده از مزدوران داعش نقشه‌های خود را پیش ببرند و شکست خود را در سوریه و عراق جبران کنند. خطیب حزب الله با اشاره به آل سعود و حکام عربستان سعودی به آن‌ها هشدار داد که از اقدامات گذشته خود درس بگیرند و خطر نکنند.

دولت روسیه نیز ضمن واکنش نشان دادن به اتهامات مطرح علیه این کشور در موضوع سوریه، اعلام کرده این اقدامات ناتو است که اوضاع خاورمیانه را بحرانی کرده است. به نوشته «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل گرفتار کردن سوریه و بقیه منطقه در بحران انتقاد کرد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، با ابلهانه خواندن بیانیه جدید ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو مبنی بر اینکه حملات هوایی روسیه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و این اقدامات باعث می‌شود که تلاش‌ها برای یافتن راهکاری غیرنظامی برای سوریه با مشکل مواجه شود، گفت: «این کشورهای عضو ناتو هستند که با اقدامات بی‌پروا، منطقه خاورمیانه را دچار بحران می‌کنند و اقدامات روسیه که به خصوص در زمینه بحران کنونی انجام می‌شود چنین نتیجه‌ای ندارند». 

اخبار و گزارش های مربوط به انتخابات آمریکا نیز امروز مورد توجه رسانه ها بوده است. دونالد ترامپ، نامزد جنجالی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه، روز یکشنبه گفت که برای مقابله با تهدیدهایی مانند تهدید داعش شکنجه‌های قرون وسطایی را باز می‌گرداند. ترامپ در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «ای بی سی نیوز» مدعی شد که سر بریده شدن مسیحیان در خاورمیانه، نشان دهنده لزوم کاربرد شیوه‌های بازجویی شدید‌تر در مورد مظنونان گروههای تندرو است. ترامپ گفته: «ما در شرایطی مانند قرون وسطی زندکی می‌کنیم و اگر تصمیم بر عهده من باشد، قطعاً شکنجه‌هایی مانند "حس غرق شدگی" را باز می‌گردانم و اگر لازم باشد، شکنجه‌هایی شدید‌تر از آن را نیز باز می‌گردانم». 

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «وال استریت ژورنال» از نخستین بارگیری یک نفتکش اروپایی برای حمل محموله نفت ایران در دوره پسا برجام خبر داده است. مقام‌های شرکت کشتیرانی گلنگور سوییس گفتند که یک نفتکش تحت اجاره این شرکت، به عنوان نخستین شرکت غربی، جمعه شب یک محموله فرآورده نفتی ایران را برای تحویل به مشتریان بارگیری کرده است. یک تانکر تحت اجاره شرکت گلنکور ۸۰ هزار تن نفت کوره ایران را در پایانه صدور فرآورده‌های نفتی بندر ماهشهر بارگیری و عازم امارات متحده عربی شد. شرکت گلنکور از اظهارنظر در باره جزئیات این خبر خودداری کرد. پیش از این، بسیاری از شرکت‌های مالک کشتی‌های نفتکش به علت نگرانی از رفتارهای ناگهانی آمریکا و نیز نظام معاملاتی با دلار، با شرکت‌ها، نهاد‌ها و موسسات ایرانی، در باره بارگیری و حمل نفت ایران مردد بوده‌اند.



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار