در حاشیه سمینار احیاء نوزاد
استاد دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه سمینار احیاء نوزاد در بیمارستان رضوی گفت: سالانه تنها در استان خراسان رضوی نجات 9 هزار نوزاد با انجام روش‌های ساده احیاء( ویژه نوزادان) از مرگ و صدمات جبران‌ناپذیر مغزی امکانپذیر است.
کد خبر: ۱۷۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 10 February 2016
دکتر احمدشاه‌ فرهت افزود: آمارهای مربوط به قبل از انقلاب نشان می‌دهد؛ 25 نوزادِ فوت شده در هر هزار نوزاد داشتیم در حالیکه این رقم در حال حاضر 18 نوزاد در هزار نفر نوزاد بوده است. این نشان می‌دهد در این رابطه خیلی کار شده است. بدون شک برگزاری سمینارهای علمی و آموزشی در این خصوص نیز اثرگذار بوده است.
این فوق تخصص نوزادان در خصوص اهمیت احیاء نوزادان گفت: مغز نوزادان بسیار آسیب‌پذیر است و اگر اکسیژن‌رسانی به موقع صورت نگیرد منجر به صدمات جبران‌ناپذیر مغزی شده که گاه حتی منجر به فلج و معلولیت دائمی خواهد شد؛ لذا احیاء نوزاد در این زمینه بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد نوزادانِ متولد شده احتیاج به احیاء دارند گفت: از این میان 5 درصد نیاز به تنفس مصنوعی پیدا می‌کنند و تنها یک درصد نیاز به تزریق دارو خواهند داشت. اما اجرای همین اقدامات ساده در نجات نوزاد بسیار اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه سالیانه 150 میلیون نوزاد در دنیا متولد می‌شوند که از این تعداد 5 میلیون نفر می‌میرند؛ گفت: این تعداد تقریبا معادل یک و نیم برابر جمعیت شهر مشهد است. یعنی ما در دنیا سالانه یک و نیم برابر جمعیت یک شهر بزرگ را از دست می‌دهیم. این مسئله نشان می‌دهد که اقدامات اولیه جهت کمک به نوزاد به ویژه احیاء تا چه میزان حائز اهمیت است.
وی به توضیح روش‌های غلط احیاء نوزادان پرداخت و گفت: برگرداندن نوزاد و آویزان کردن از پا و زدن ضربه به پشت اشتباهی است که به غلط جا افتاده است. این روش حتی ممکن است منجر به فشار آمدن بر روی عروق مغزی و صدمات مغزی نوزاد شود. استفاده از ماساژهای قلبی شدید و همین‌طور استفاده از ساکشن برای نوزادانی که مایعی درون دهانشان دیده نمی‌شود اشتباهاتی است که متاسفانه انجام می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد.
وی افزود: در هر تیم پزشکی حاضر در انجام زایمان به روش طبیعی یا سزارین به ازای هر نوزاد حداقل یک فرد آموزش دیده برای احیاء نوزاد باید حضور داشته باشد. به عنوان مثال برای یک نوزاد دو قلو باید دو تا چهار نفر فرد آموزش دیده برای احیاء نوزاد حضور داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار