اکثر مردم برای تهیه مایحتاج خود به مرکز شهر می‌آیند و عموماً نیاز به برداشت وجه از حساب‌های بانکی خود هستند. اما همین مسئله مشکل ‌ساز است چراکه برخی شهروندان همدانی برای دریافت پول خود از عابر بانک‌ها باید ساعت‌ها در صف منتظر بماند و یا با خراب بودن خودپردازها مواجه شوند.
کد خبر: ۱۸۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 20 February 2016

اکثر مردم برای تهیه مایحتاج خود به مرکز شهر می‌آیند و عموماً نیاز به برداشت وجه از حساب‌های بانکی خود هستند. اما همین مسئله مشکل ‌ساز است چراکه برخی شهروندان همدانی برای دریافت پول خود از عابر بانک‌ها باید ساعت‌ها در صف منتظر بماند و یا با خراب بودن خودپردازها مواجه شوند.

به گزارش تابناک همدان؛خرابی دستگاه‌های خودپرداز در شهرها خصوصاً در پایان هرماه، باعث سردرگمی و سرگردانی مردم شده است به‌گونه‌ای که افراد برای دریافت پول از دستگاه‌های خودپرداز، گاه مجبور به طی کردن چندین خیابان و سر زدن به چندین و چند عابر بانک هستند.

نقص فنی دستگاه‌های خودپرداز، قطعی شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین‌بانکی کشور)، تمام شدن وجوه نقد خودپردازها به دلیل برداشت‌های مکرر و گاهی غیراصولی از طرف مشتریان و نبود اسکناس‌های درشت در شبکه پولی مهم‌ترین دلایلی است که سبب می‌شود استفاده از فن‌آوری‌های برتر در عرصه بانک داری کشور همواره با چالش روبه‌رو باشد و درنتیجه نارضایتی مشترکان بانک‌ها را سبب شود.

رضا الماسی یکی از شهروندان همدانی در گفت ‌وگو با خبرنگار تابناک عنوان کرد:زمانی که می‌خواستم از دستگاه خودپرداز مقداری پول دریافت کنم اما بعدازاینکه چند دقیقه‌ای را در صف ایستادم متأسفانه همین‌که نوبت به من رسید پیغام «دستگاه فعلاً قادر به انجام عملیات نیست» روی خروجی نمایش داده شد، به خودپرداز دیگری مراجعه کردم، نوبت به من که می‌رسد ناگهان دستگاه اعلام می‌کند که از ارائه خدمات به این کارت معذوریم.

وی ادامه داد:در مرکز شهر کسی با مشکل کمبود عابر بانک مواجه نیست، زیرابه دلیل ازدیاد بانک‌ها در این نقطه این مشکل تا حدودی حل‌شده است، اما خراب بودن برخی عابر بانک‌ها و کمبود نقدینگی مشکل‌ساز شده است.

یکی دیگر از شهروندان همدانی گفت:در پایان ماه کاری به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانکی مراجعه کردم، دستگاه پس از چند لحظه معطلی می‌نویسد: گردش پول شما کافی نیست و این در حالی است که چندین برابر مبلغ درخواست شده پول در حساب دارم.

این شهروند عنوان کرد:در ایام عید مشکلات عابر بانک‌ها بیشتر می‌شود، به‌طوری‌که صف‌های طولانی برای گرفتن پول از دستگاه‌ها بسیار آزاردهنده و کسالت‌آور است.

وی افزود:عابر بانک‌ها به‌صورت غیرعادلانه در مرکز شهر توزیع‌شده است، زیرا برخی از مناطق شهر همدان حتی یک عابر بانک هم ندارد. مناطق پایین‌شهر همان‌گونه که از بسیاری از خدمات محروم‌اند، از داشتن سیستم بانکی نیز محروم هستند.

حسن رضایی شهروند دیگر همدانی با اشاره به اینکه اغلب برای گرفتن پول باید ساعت‌ها جلوی دستگاه خودپرداز منتظر بمانیم اظهار کرد: از مشکل شلوغ بودن عابر بانک‌ها که بگذریم نداشتن پول و خراب بودن گاه ‌وبیگاه دستگاه‌ها از مشکلات بزرگ‌تری است که به‌ویژه در ساعات غیر اداری که دسترسی به بانک نیست مشکل‌ساز است.

تمام این مسائل در حالی است که پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و غیره از طریق سیستم‌های الکترونیکی توسط بانک‌ها توصیه می‌شود. به نظر می‌رسد رشد استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی نیز در حال حاضر بیش از عرضه خدمات آن بوده و این امر در زمان دریافت حقوق کارمندان و بازنشستگان دوپایان هرماه تشدید می‌شود.

در مرکز شهر شهرستان همدان بیش از ۱۰۰ دستگاه خودپرداز وجود دارد که اغلب یا خراب هستند، نقدینگی ندارند، و یا عضو شتاب نیستند، این مورد باعث اتلاف وقت شهروندان می‌شود.

از سوی دیگر تصور می‌شود، روند پیشرفت سیستم‌های نوین بدون برنامه‌ریزی دقیق و عدم هماهنگی بانک‌ها در ارائه خدمات به مشتریان، باعث نوعی بی‌اعتمادی مردم نسبت به پاسخگویی سیستم در زمان موردنیاز شده است.

بانکداری الکترونیک درصورتی‌که تمامی زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی‌های لازمه اجرای آن فراهم باشد می‌تواند نقش مؤثر و بسزایی در سیستم بانکی و کاهش مراجعات به بانک‌ها و حتی کاهش زمان مشتریان داشته باشد و چه‌بسا مشتریان با صرف زمانی اندک به‌راحتی بتوانند از خدمات بانکداری الکترونیک بهره‌مند شوند.

اما متأسفانه هنوز پس از گذشت مدت‌زمانی طولانی مشکلات دستگاه‌های خودپرداز به‌طور کامل برطرف نشده است به‌گونه‌ای که اکثر مراجعه‌کنندگان به این دستگاه‌ها از نحوه سرویس‌دهی آنها گله‌مندند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار