کد خبر: ۱۸۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 22 February 2016
 رهبر معظم انقلاب  مهم ترین ملاک های مورد نیاز برای یک نماینده اصلح را مطرح فرمودند. ایشان سوم بهمن ماه امسال در دیدار با مردم خاطرنشان کردند: «نگاه کنیم ببینیم این فهرستی که به ما داده می شود برای مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان این فهرست را چه کسی به ما می دهد. به افرادی اعتماد کنیم که واقعا به دین مداری و به تقید این ها اعتقاد داشته باشیم. بدانیم این ها متدین اند، انقلابی اند، در خط اند و در راه امام اند، امام را واقعا قبول دارند. مسئله انقلابی گری خیلی مهم است. یعنی واقعا بدانیم شاخص ها چیست، شاخص های انقلابی گری را درست پیدا کنیم و در ذهن خود مشخص کنیم.» منبع:khamenei.ir
چگونه می توان به درستی کاندیدای اصلح را از بین کاندیداهایی که آمادگی خود را برای نمایندگی مردم اعلام کرده اند،شناسایی کرد؟ چهار نفر از کارشناسان مسائل سیاسی درگفت وگوباخراسان رضوی  به این سوال پاسخ داده اند.
تطبیق عملکرد کاندیداها  با معیار حق و توصیه های دلسوزان نظام
کارشناس ارشد رسانه و کارشناس مسائل سیاسی  در گفت و گو با خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که راهکارهای انتخاب کاندیدای اصلح چیست و چگونه می توان به شناخت کاندیدای اصلح دست یافت؟ می گوید: فارغ از این که با چه وسیله ای می توان به این شناخت دست یافت، مهم ترین راه شناخت کاندیدای اصلح شناخت حق و سنجش افراد با میزان حق است همچنان که حضرت علی(ع) می فرماید: اهل حق را با معیار حق بسنجید.
«محمد اشتری» می افزاید: بنابراین روایت، معروف بودن و عضو فلان حزب و گروه بودن ، آقازاده بودن و وابستگی به فلان خانواده و ولخرجی هایی که برخی از نماینده ها در ایام انتخابات می کنند نمی تواند معیار حق و حقیقت برای انتخاب کاندیدا باشد.
وی ادامه می دهد: توجه به معیارهایی که توسط رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام ارائه می شود و تطبیق آن معیارها با سوابق افراد می تواند مردم را به سمت انتخاب کاندیدای برتر رهنمون کند.وی با تاکید بر مورد توجه قرار دادن سابقه افراد و موضع گیری های آن ها در سال های گذشته، می گوید: فردی را باید انتخاب کنیم که از اصل مترقی ولایت فقیه گرفته تا بندهای  قانون اساسی همگی رابشناسد. علاوه بر این، به حقوق مردم و همچنین تکالیف خودبه درستی واقف باشد. درد مردم مستضعف را بداند به این معنی که حتی اگر خود از خانواده مستضعف نباشد، پای حرف آن ها که صاحبان اصلی این انقلاب هستند نشسته باشد و از درد آن ها آگاه باشد و در حد مسئولیتی که داشته برای رفع مشکلات آن ها در کارنامه خود سابقه درخشانی داشته باشد.این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مطرح شدن وعده آسفالت خیابان و ساخت بیمارستان در فلان شهرستان توسط برخی از نماینده های مجلس در شهرستان ها و شهرهای محروم، ادامه می دهد: نماینده ای که وعده های بزرگ و نشدنی می دهد نماینده واقعی مردم نمی تواند باشد زیرا در همان ابتدا این مسئله را نمایان می کند که حتی به وظیفه یک نماینده به درستی واقف نیست.
وی با بیان این که مجلس وظیفه نظارت و ریل گذاری برای دولت از طریق قانون گذاری و اصلاح قوانین را دارد، تصریح می کند: نماینده ای که وعده های دروغین می دهد اگر به مجلس راه پیدا کند و نتواند به وعده خود عمل کند پس از چهار سال موجبات دلسردی مردم را نسبت به مجلس فراهم می آورد که این یک خیانت ملی است.اشتری با اشاره به وجود تخریب های فراوان در عرصه فضای مجازی و حتی برخی از جلسات سخنرانی، تصریح می کند: نماینده ای که با طرح اتهام های بی اساس باعث تخریب نماینده دیگر شود اصل انسانی و اخلاقی را رعایت نکرده و رفتار غیر قانونی از او سر زده است بنابراین چگونه می تواند در مجلس قانون گذار خوبی باشد؟
پرسش از اهل تشخیص
یکی دیگر از کارشناسان مسائل سیاسی در گفت و گو با خراسان در خصوص راهکارهای انتخاب کاندیدای اصلح می گوید: معمولا مردم به نکاتی نظیر ویژگی های شخصیتی کاندیداها توجه می کنند بر این اساس از ملاک های کاندیدای برتر می توان به تعهد و تخصص و تبحر اشاره کرد و این که فرد کاندیدا با زر و زور نخواهد وارد مجلس شود .
«سعید تشکری» با بیان این که وظیفه اصلی نماینده قانون گذاری است، خاطرنشان می کند: اگر نماینده ای وعده هایی می دهد که از توان او خارج است و اصلا در حوزه وظایف او نیست یا به وظیفه خود آگاه نیست یا این که هدفش رفع مشکل نیست و می خواهد به هر طریقی شده رای کسب کند و به مجلس برود ، در هر صورت این نماینده شایسته نمایندگی مردم نیست.وی توجه به آرمان های انقلاب، شجاعت، دلسوز مردم محروم بودن و شیفته قدرت و ثروت نبودن را از ویژگی های یک نماینده اصلح اعلام می کند که مردم باید به این خصوصیات توجه کنند.
این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که چگونه می توان نماینده اصلح را بشناسیم، می گوید: تشخیص این مسئله دقیقا شبیه تشخیص در مسائل مذهبی و تخصصی است به این صورت که یا انسان باید خود درباره این مسئله به آگاهی کافی رسیده باشد یا این که از اهل تشخیص و اهل فن بپرسد.وی ادامه می دهد: بنابراین یا فرد باید شناختی درباره کاندیداها داشته باشد یا این که از افراد معتمد که شناخت و آشنایی کافی از افراد دارند نظرخواهی کند. البته گروه های سیاسی هم با توجه به گرایش های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که دارند می توانند محل رجوع مردم باشند.وی ملاک دیگری را هم برای شناسایی کاندیدای برتر در نظام جمهوری اسلامی بیان می کند و می گوید: بر اساس حدیثی از معصوم(ع) کسانی که دشمن را ناراحت و نگران می کنند برای مسئول شدن بهتر هستند.وی در خصوص  تخریب هایی که در فضای مجازی انجام می شود نیز می گوید: متاسفانه این معضلی است که وجود دارد و مسئولان برای رفع آن در حال چاره اندیشی هستند هر چند وجود فضای مجازی مثبت ارزیابی می شود اما از نظر اعتبار، مطالب منتشر شده به شدت زیر سوال است بنابراین مردم باید به این مسئله توجه کنند و از کنار مطالبی که مستند نیست راحت بگذرند و توجهی نکنند.
مردم چاره ای جز مراجعه به گروه های مرجع ندارند
«اسماعیل بذرکار» فعال و صاحب نظر مسائل سیاسی نیز در خصوص راهکارهای انتخاب کاندیدای برتر می گوید: مردم را می توان به دو قشر روشنفکران و نخبگان جامعه و توده مردم تقسیم کرد و بر همین اساس روش های انتخاب کاندیدا در آن ها متفاوت است.وی گفت: نخبگان جامعه به عنوان افراد مرجع با راه و روش و معیارهایی که مد نظر دارند و گرایش های سیاسی که مد نظرشان است کاندیداهای مورد نظر خود را انتخاب می کنند اما توده مردم معمولا برای انتخاب مشکل دارند زیرا مردم حتی ابزار مناسب را برای بیان مشکلات خود به مسئولان در اختیار ندارند چه برسد به این که بتوانند پیگیری کنند کدام نماینده بیشتر به دنبال رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی آن هاست.وی گفت:  آن چه  در آستانه انتخابات مردم می بینند تبلیغات ظاهری کاندیداهاست که این ملاک درستی برای انتخاب نیست.وی ادامه می دهد: در این تبلیغات هم وابستگی به فلان جریان یا گروه سیاسی، یا وابستگی خانوادگی به فلان مسئول به عنوان امتیاز معرفی می شود در حالی که واقعا باید عملکرد و سابقه عملی و علمی کاندیدا مورد توجه قرار گیرد.وی با بیان این که استادان دانشگاه یا روحانیت صاحب نظر در مسائل سیاسی می توانند مرجع مفیدی برای راهنمایی مردم باشند، اظهار می کند: در واقع این احزاب هستند که باید با توجه به بررسی مشکلات مردم و حضور در اجتماع دغدغه ها و مسائل مورد نیاز مردم را برآورد کنند و با توجه به آن افرادی را برای رفع مشکلات مردم پیشنهاد دهند و معرفی کنند اما با توجه به این که تحزب به معنای واقعی در کشور صورت نگرفته و ما در این بخش ضعف داریم چاره ای نداریم جز این که مردم به نخبگان جامعه مراجعه کنند و نخبگان هم با توجه به دغدغه های مردم افرادی را به آن ها معرفی کنند.
توجه به نسبت حامیان نامزدهای انتخاباتی با نظام اسلامی
جبرائیلی کارشناس مسائل  سیاسی نیز در گفت و گو با خراسان با بیان این که مجلس یکی از اساسی ترین ارکان نظام است که وظیفه ریل گذاری برای حرکت دیگر قوا به خصوص قوه مجریه را بر عهده دارد، می گوید: کشور مسائل و مشکلاتی دارد و افرادی باید به مجلس بیایند تا بتوانند با شناخت این مسائل جلوی برخی اشتباهات را بگیرند.
سید یاسر جبرائیلی با اشاره به تهدید ورود جریان اشرافی و منفعت طلب به مجلس می افزاید: ما نگرانیم که جریان اشرافی و سرمایه داری بیاید و بر کرسی های مجلس تکیه بزند و به جای این که به مردم خدمت کند در خدمت طایفه و گروه خود باشد و در مجلس به نفع طبقه خاص قانون گذاری کند نه به نفع مردم.
وی در خصوص راه های شناخت این جریان برای مردم می گوید: هزینه های میلیاردی که برای انتخابات می کنند و درصدد هستند پس از انتخابات این هزینه ها جبران شود، مواضع و حرف هایی که مطرح کرده اند و نسبت خود را با نظام و جریان اشرافی مشخص کرده اند، اقداماتی که تا کنون انجام داده اند که تا چه حد تامین کننده منافع فردی یا جریان اشرافی بوده ، از جمله راه های شناخت است.
وی توجه به نسبت حامیان نامزدهای انتخاباتی را با نظام اسلامی از مهم ترین ملاک های شناخت کاندیدای اصلح اعلام و تصریح می کند: مجلس شورای اسلامی مجلس انقلاب است و افرادی که تمام هم و غمشان براندازی نظام است و با وجود این از کاندیداهای جریان خاصی حمایت می کنند مشخص می کند که آن افراد امید را در دل دشمن روشن می کنند و منافع دشمن را در مجلس پیش می برند.
وی با اشاره به حمایت بی بی سی از برخی از کاندیداهای انتخابات در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان می گوید: سابقه استعماری انگلیس بر هیچ کسی پوشیده نیست و توطئه های زیادی علیه ملت ایران و ملت های مستضعف جهان انجام داده اند الان هم انگلیس به دنبال روی کار آمدن افرادی است که منافع انگلیس و استعمار را در ایران پیاده کنند خواه با کودتا به روی کار بیاید یا با انتخابات بنابراین هوشیاری ملت ایران را می طلبد که به جریان مخالف خواست دشمن رای دهند و امید دشمن را ناامید کنند.وی با اشاره به رویکرد اقتصادی دولت مبنی بر دخالت ندادن مجلس در تصویب برنامه ششم توسعه می گوید: با توجه به ارائه لایحه احکام مربوط به برنامه توسعه و نه خود برنامه و خواست دولت برای تلفیق و یکدست شدن قوه مقننه و مجریه و تهدید استقراض از کشورهای خارجی مجلسی باید روی کار بیاید که به واقع ناظر بر دولت و قوه مجریه باشد نه این که با سیاست های اشتباه دولت همراهی کند و باعث ایجاد بحران اقتصادی در کشور شود.
 
 سمیه صادقی-خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
باسلام و احسنت به نویسنده ، یکی دیگر از ملاک ها : کاندیدی که بگوید چه میکنم چه نمی کنم ، مفتش هم گران است و دروغ گویی بیش نیست . و کاندیدی که بگوید 1-پس از شروع به کار هر موقع بفهمم از ادامه کار ناتوانم استعفا می دهم .2- بگوید برای تحقق این موارد(برنامه واهدافی که تنظیم کردم) و برنامه های نظام تلاش می کنم ، وچنانچه به دلایلی نتوانستم،صادقانه کنار می روم و وقت و انرژی ملی را هدر نمی دهم . وبه همه این موارد پایبند باشد . می توان به آن اطمینان کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار