بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«ناگفته‌های ظریف از دیدار با اوباما»،«علیخانی از نادر قاضی پور شگایت کرد»،«نامه سرگشاده زیباکلام به شریعتمداری»،«تحلیل ضرغامی از نتایج انتخابات تهران»و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۹۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸ 03 March 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


برخی فکر می‌کردند باید همیشه ژنرال مجلس باشند

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا گفت: مهمترین پیام حضور مردم در انتخابات برای کسانی بود که فکر می کردند همواره در مجلس ماندگارند و کم کم به استخدام مجلس در می‌آیند، این افراد مجلس را در واقع خانه دائمی خودشان می‌دانستند و فکر می‌کردند از مجلس بیرون نمی‌روند مگر اینکه پایان حیات دنیایی شان فرا برسد. مردم با رایی که دادند به رویکرد این دسته از نمایندگان پاسخ منفی دادند. این افراد اگرچه دلشان برای نظام می سوزد اما تصورشان این است که مردم باید همواره آنها را برگزینند و باید همیشه به عنوان ژنرال در مجلس باشند. مردم با رای شان نشان دادند که نوع طلب و تنوع طلب هستند و خواهان آن هستند که افرادی جدید وارد پارلمان شوند.این خبر در خبر آنلاین منتشر شده است.


واکنش جالب قاضی‌پور به اعتراضات

نادر قاضی پور، نماینده‌ی ارومیه در مجلس بامداد پنجشنبه در اینستاگرام خود نوشت: من از حرف هایم که باعث آزرده خاطر شدن بانوان ارومیه شد عذر خواهی می کنم چراکه اصلا روی سخنم با بانوان ارومیه نبود. هستند خانم‌هایی که در مجلس شرایط به نفعشان نبوده است. ما مذهبی هستیم و با سه چهار تا پیام تلگرام تکان نمی‌خوریم، عده‌ای می خواهند مرا تخریب کنند چرا که من سرباز و نوکر ولایتم. ولی باید بدانند سرباز امام خامنه‌ای «مدظله العالی» بیدی نیست که با این بادها بلرزد. کسانی که جاسوسی کردند و فیلم گرفتند و پخش کردند باید به خود شک کنند چرا که می‌خواستند با تخریب قاضی‌پور رای شما مردم را زیر سوال ببرند. چرا نگفتند ستاد قاضی پور فقط مستضعفین و فقیران بودند؟ دوستان من از این موج ها نهراسید چرا که این‌ها بد اخلاقی‌هایی است که به خاطر رای شما می‌کنند، من نوکر مردم و رهبرم هستم، منافقین و کسانی که صلاح نظام را نمی‌خواهند و مخالف ولایت و ثبات انتخابات هستند می‌خواهند با تخریب قاضی پور به اهداف شوم خود برسند. من منافق نیستم و مواضع خود را عوض نمی‌کنم، برخی من را به خاطر حرف‌ها و موضع‌های ثابتم تخریب می کنند. من از کسانی که از من رنجیده‌اند عذر خواهی می‌کنم، آدم های شجاع و نترس حق را می گویند و از حق دفاع می کنند.


اصول گرایان خود را به جای تمام نظام و مردم تلقی می‌کنند

دوستان اصولگرا مدت زمانی است که بی‌تدبیری و کم‌وزنی خود را با هزینه‌کردن از حاکمیت و نظام ارزشی جامعه جبران می‌کنند و خود را به جای تمام نظام و مردم تلقی می‌کنند که برای حفظ آن هر کاری برایشان مباح خواهد بود.اصولگرایان باید این واقعیت را درک کنند که در جامعه متکثر ایران اسلامی آنها بخشی از مردم هستند که چون در زندگی هدفمند بوده و در‌پی استقرار ارزش‌های الهی هستند می‌باید با تلاش بیشتر و گفتار و رفتار اسلامی همگان را به خیر و صلاح دعوت کنند و از تحمیل خود به مردم و اطرافیانشان به شدت پرهیز نمایند. این خبر را روزنامه سیاست روز نوشت.


تولید 3 سواری متوقف شد

بهمن‌ ماه امسال تولید سه مدل سواری در خودروسازان داخلی به صفر رسید. در این مدت تولید لیفان 620 با موتور 1800 سی‌سی با کاهش صد درصدی از 1477 دستگاه در بهمن‌ ماه 1393 به صفر رسید. همچنین در این مدت تولید وولیکس C30 دنده‌ای LUXURY با کاهش 100 درصدی از 307 دستگاه در بهمن‌ ماه 1393 به صفر کاهش یافت. بهمن ماه امسال تولید خودروی قشقایی با کاهش 100 درصدی از چهار دستگاه در بهمن‌ ماه 1393 به صفر رسید. این خبر را ایسنا در خروجی خود قرار داد.


علیخانی از نادر قاضی پور شگایت کرد

حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله علیخانی گفت: افزایش حضور جوانان و بانوان در مجلس شورای اسلامی جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی و یکی از دستاوردهای حضور گسترده مردم در انتخابات 7 اسفند می باشد. امام راحل (ره) فرمودند: «زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد...» ، «...زنها هم باید در فعالیت های اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند» و «باید همه زنها و همه مردها در مسایل اجتماعی، در مسایل سیاسی وارد باشند و ناظر باشند» جای تاسف است که برخی با نادیده گرفتن اهداف و آرمان های نظام و انقلاب و برای دستیابی به پیروزی های مقطعی و کوتاه مدت، به موضوعات قومیتی و جنسیتی متوسل می شوند. این سخنان کذب و سخیف بوده و در این رابطه شکایتی تقدیم مراجع قضایی می شود تا اینگونه افراد برای مطرح کردن خود به بیان هر دروغی و اظهارات توهین آمیز و خلاف شئونات اسلامی متوسل نشوند. با توجه به اظهارات سخیف این فرد و بازتاب منفی آن در جامعه از جمله اعتراض بانوان محترم و نیز امام جمعه محترم ارومیه شایسته است مراجع ذیصلاح در این خصوص تصمیم گیری کنند. این خبر در سایت نو اندیش منتشر شده است.


روش جدید شهرداری برا کشتن موش‌های پایتخت

قدیمی در خصوص اجرای روش نوین در مبارزه فیزیکی و تخریب زیستگاه موش به وسیله تزریق فوم گفت: این روش از رایج‌ترین روش کنترل و مبارزه استفاده از روش‌های تلفیقی در جهت کاهش جمعیت موش است. به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران از مهمترین عوامل ازدیاد موش در سطح شهر عدم رعایت شهروندان در نظافت خیابان‌ها، کوچه‌ها، جوی‌ها، مسیل‌ها و همچنین ورود فاضلاب اماکن به درون جوی‌ها است. وی ادامه داد: انتظار می‌رود با اجرای این طرح در درازمدت به صورت مستمر و یکپارچه شاهد کنترل جمعیت جانوران شهری و حفظ بهداشت و سلامتی شهروندان باشیم. وی به روش تزریق جهت بستن منافذ موش در معابر عمومی اضافه کرد: پلی اورتان‌ها یک محصول شیمیایی و از مشتقات نفت هستند کیفیت نهایی این محصول به گونه‌ای است که نه تنها به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند بلکه با استانداردهای بهداشتی نیز مطابقت دارد. قدیمی افزود: این محصول به دلیل داشتن خواص فیزیکی مانند مقاومت در برابر پارگی و سایش قدرت کششی و چسبندگی بالا و استواری در مقابل روغن‌ها مصارف زیادی در صنایع مختلف دارند . وی در ادامه گفت: این روش جدید را آغاز کرده‌ایم و تا کنون تعداد موش را کاهش داده‌ایم. این خبر توسط خبرگزاری آنا منتشر شده است.



کسانی خودشان را کاندیدا معرفی کرده و بی‌تربیتی را در خود نهادینه کردند
سخنان عجیب و غریب نادر قاضی‌پورف منتخب مرم اردبیل همچنان واکنش‌های فراوانی را ایجاد کرده است. در این راستا امروز روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:جمعیت زنان ایران اسلامی، شاخه‌ ارومیه، د‌ر اعتراض به این سخنان توهین‌آمیز یک نماینده فعلی مجلس – که برای مجلس دهم هم رای آورده است – بیانیه‌ای صادر کرد.  همچنین حجت الاسلام سید مهدی قریشی، امام ‌جمعه‌ ارومیه د‌ر خطبه‌های نماز جمعه به این اظهارات واکنش نشان د‌اد‌ه و گفته: «گلایه‌ای از طرف خود‌م و ملت د‌ارم از کسانی که خود‌ را کاند‌ید‌ا معرفی کرد‌ند‌ و بی‌اد‌بی و بی‌تربیتی را د‌ر سخنانشان نهاد‌ینه کرد‌ند‌. با عرض معذرت، این جایگاه، جایگاه مقد‌سی است ولی باید‌ حقایق و واقعیت‌ها را عرض کنم. این روش خد‌اپسند‌انه و صحیحی نیست. حتی بعضی از واقعیات هست ولی انسان نباید‌ به زبان آورد‌. توهین و بی‌تربیتی شایسته یک جامعه‌ اسلامی نیست.» این نماینده مجلس که گفته مجلس‌ جای زنان نیست و نباید آن را دست بچه‌ها و سوسول‌ها داد، به خاطر اهانت زیاد دیگری که کرده مورد اعتراض رسانه‌ها نیز قرار گرفت بطوری آنها خواستار تجدیدنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت وی و رد اعتبارنامه وی در مجلس دهم شدند. 


شرط وزارت ورزش برای کاندیدا شدن علی کفاشیان
برخی منابع از شرط وزارت ورزش برای کاندیدا شدن علی کفاشیان سخن گفته است. در حالی که نام‌نویسی انتخابات فدراسیون فوتبال آغاز شده و ماجرای بازنشسته بودم کفاشیان یکی از حواشی مهم آن است عده‌ای از شرط وطارت ورزش برای حضور مرد پرحاشیه فوتبال در انتخابات خبر داده‌اند.نصرالله سجادی در حاشیه مجمع عمومی سالیانه فدراسیون پزشکی ورزشی با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات مختلف پیرامون مسائل روز ورزش پاسخ داد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال توسط ورزات ورزش انجام خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: تمام کاندیداها برای حضور در مجمع انتخاباتی همه فدراسیون ها باید توسط مراجع رسمی تایید صلاحیت شوند. وزارت ورزش از جمله این مراجع رسمی است. معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا علی کفاشیان برای ورود دوباره انتخابات فدراسیون فوتبال باید از مراجع مربوطه مجوز بگیرد گفت: قانون برای همه افراد یکسان است و هیچ تفاوتی برای اشخاص در اجرای آن گذاشته نخواهد شد. کفاشیان هم باید مجوز بگیرد. قدس آنلاین این خبر را منتشر کرده است.

۱۵ مدیر احمدی‌نژادی در بهارستان دهم
با پایان انتخابات و مشخص شدن نتیجه آرا حالا مشخص کردن وزن گروه‌های سیاسی در انتخابات در میان رسانه‌ها بالا گرفته است. یکی از این گزارش‌های اماری به تعیین سبد محمود احمدی‌نژاد و یارانش در این انتخابات پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: « اما تجزيه و تحليل راي اعضاي دولت احمدي‌نژاد هم شايد خالي از لطف نباشد. ١٥ نفر از مديران و وزراي دولت او در صف اين انتخابات قرار گرفتند و از جمع آنها هماي سعادت تنها بر شانه چهار نفر نشست. يك نفر هم البته در تبريز به دور بعدي راه يافته است. مهم اما اين است كه از ٩ وزير و مدير عاليرتبه دولت احمدي‌نژاد در تهران هيچكدام موفق به حضور در مجلس دهم نشده‌اند. احمدي‌نژادي‌هاي رقابت هفتم اسفند توانسته‌اند به‌طور متوسط كمي بيش از ٢٠درصد آراي حوزه‌هاي انتخابيه خود را به دست بياورند. آماري كه در دوره قبل انتخابات بيش از دو برابر اين بود و باعث شد تا چهار وزير و يك معاون احمدي‌نژاد به تركيب بهارستان راه پيدا كنند. » سایت آفتاب این گزارش را منتشر کرده است.



صف طولانی استقبال از آیت‌الله هاشمی در فرودگاه مشهد
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی برای عیادت از واعظ طبسی به مشهد سفر کردند.

بسته


نامه سرگشاده زیباکلام به شریعتمداری
صادق زیباکلام در واکنش به مواضع حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان بعد از انتخابات در نامه‌ای به او نوشت: « انتظار می‌رفت که نتایج انتخابات اخیر به ويژه آنچه در تهران اتفاق افتاد دست کم لختی جنابعالی را در فکر فرو می‌برد. اما ظاهرا نه شما و نه همفکران‌تان نمی‌خواهید این نتایج را ببینید. یقین بدانید ضرر نمی‌کردید اگر دست کم در خلوت و محافل خصوصی‌تان لختی از آن عوالم، خیالات و تصویر و تصوراتی که سال‌هاست برای خودتان ساخته‌اید می‌توانستید اندکی بیرون آمده و با واقعیات عریان جامعه‌تان مواجه می‌شدید. البته کار دشواری است و اصحاب قدرت در این‌گونه موارد سعی می‌کنند با سرهم کردن یکسری توجیهات و استدلال‌ها برای خودشان از مواجهه با واقعیات بگریزند. روش مرسوم در جامعه ما فرو افتادن در باتلاقی از تئوری‌های توطئه و فرضیه‌های دایی جان ناپلئونی در توجیه واقعیت‌های سیاسی که باب ميل‌مان نيست، بوده است. این‌ بار هم پای بی‌بی‌سی و توطئه‌های انگلستان در تفسیر رای مردم تهران به‌ میان آمده‌ است. اما جناب شریعتمداری عزیز، خیلی نیازی به تحلیل‌ها و تئوری‌های پیچیده دایی جان ناپلئونی نیست. بيش‌ از سه میلیونی که در تهران به پای صندوق‌های رای رفتند بخشی از‌‌ همان «خس و خاشاک» سال ۸۸ هستند. در طی این ۶ سال یک‌ بار نخواستید ببینید که حرف‌شان و دردشان و بغض‌شان در سال ۸۸ چه بود. در عوض هر چه به دهان‌تان رسید نثارشان کردید. » روزنامه قانون این نامه را منتشر کرده است.


تهران شهر اصلاح‌طلبان است
موضع‌گیری و تحلیل در خصوص انتخابات مجلس در تهران همچنان ادامه دارد. در جدید ترین موضع‌گیری موسی قربانی نماینده 4 دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: این شهر همیشه در انتخابات‌ها وضعیت خاصی داشته است. اگر آرای خاموش این شهر که همان کسانی هستند که نگاهشان به غرب و ماهواره است در انتخابات شرکت کند، اصلاح‌طلبان پیروز خواهند شد. این فعال سیاسی اصول‌گرا توضیح داد: اگر مشارکت در تهران حدود 30 یا 35 دصد باشد که همان آراء سنتی انتخابات است، اصول‌گرایان در تهران پیروز هستند اما اگر مشارکت بالای 45 درصد برسد معمولا اصلاح‌طلب‌ها رای می‌آورند. وی ادامه داد: به طور مثال در انتخابات سال 88 آرای میرحسین موسوی تنها در تهران از احمدی نژاد بیشتر بود. موسوی قربانی با بیان اینکه اگر پایتخت نشین‌ها در انتخابات شرکت کنند می‌شود گفت تهران شهر اصلاح‌طلب‌هاست خاطر نشان کرد: در تهران آدم‌هایی هستند که نگاه شان به ماهواره و سیاست‌های غرب است. نماینده دوره پنجم شورای اسلامی افزود: با این سبد رای اما نمی‌توان گفت آنها ضدانقلاب هستند ولی افرادی را قبول دارند که اصلاح‌طلبی آنها در بالاترین حد خود قرار دارد. سایت عصر ایران این گفت‌وگو را منتشر کرده است.


قاضی‌پور باید رد اعتبارنامه شود

دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده در واکنش به توهین نماینده ارومیه به زنان تاکید کرد: آقای قاضی‌پور باید رد اعتبارنامه شود. وقتی ایشان تفکرشان بر این است که به نیمی از جمعیت ایران توهین کند، باید منتظر پاسخ باشد و پاسخش هم رداعتبارنامه است. زهرا نژادبهرام در خصوص سخنرانی نادر قاضی‌پور بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم در جمع مردم که با توهین چندین و چندباره به زنان توهین کرده گفت: این یک مسئله دو بخشی است؛ اینکه ایشان به عنوان یک نماینده به زنان توهین کرده یک بخش مطلب است و بخش دوم این است که ایشان کاندیدایی است که در انتخابات اخیر مجلس رای آورده و حال باید صلاحیتش در صحن مجلس تایید شود و اعتبارنامه‌اش امضا شود تا بتواند نماینده مردم شود. وی در ادامه با بیان اینکه نماینده‌ها باید با دقت بسیار بیشتری نسبت به این قضیه رفتار کنند، گفت: از یک طرف رفتارهای آقای قاضی‌پور مطرح است به عنوان کاندیدایی که رای آورده و نیمی از جمیت کشورش را زیر سوال می‌برد، و از طرف دیگر مباحثی که از سوی وی مطرح می‌شود درشان نمایندگی نیست و همین‌ها باعث می‌شود همه چیز تنها با یک عذرخواهی حل نشود. این فعال حوزه زنان در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر نماینده‌های مجلس باید وی را رد اعتبارنامه کنند. اصلا بحث عذرخواهی نیست. وقتی ایشان تفکرشان بر این است که به نیمی از جمعیت ایران توهین کند، باید منتظر پاسخ باشد و پاسخش هم رداعتبارنامه است. این سخنان نژاد بهرام در گفتگو با رویداد 24 مطرح شده است.


لب دوزی 6 ایرانی در فرانسه 

شش پناهجوی ایرانی در اعتراض به اقدام پلیس فرانسه برای جمع کردن اردوگاه موسوم به جنگل در شهر بندری کاله در شمال شرق فرانسه اقدام به دوختن لب های خود کردند.این اقدام 6 پناهجوی ایرانی در سومین روز ازاقدام پلیس فرانسه برای جمع آوری اردوگاه موسوم به جنگل انجام شده است. در این اردوگاه بیش از 2 هزار پناهجوی غالبا سوری و عراقی و افغانی زندگی می کنند. آنها می خواهند از طریق کانال مانش راهی بریتانیا شوند. تعداد دقیق پناهجویان ایرانی که در اردوگاه جنگل مستقر هستند، مشخص نیست. پناهجویانی که در این اردوگاه زندگی می کنند هنوز اقدام به ثبت نام و درخواست پناهندگی نکرده اند.وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است به طرح جمع آوری اردوگاه کاله و انتقال پناهجویان به اردوگاهی جدید در دانکرک فرانسه ادامه خواهد داد.این گزارش در عصر ایران منتشر شده است.


هر هفته چند ایرانی در جاده ها می میرند!

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار 17 هزار نفر کشته در حوادث رانندگی 11 ماهه کشور آثار زیانباری دارد و هفتگی 320 نفر از هموطنان بر اثر حوادث رانندگی در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند. سعید معید فر در همایش هم پیمانی ایمنی با مشارکت علما و روحانیون جمعیت طرفدران ایمنی راه ها، افزود:43 درصد ازکشته شدگان سوانح رانندگی در کشور مربوط به جوانان بین 20 تا 40 سن اختصاص دارد. وی افزود: سهم آقایان در تلفات حوادث رانندگی 3.4 درصد بیشتر از بانوان است و در بلند مدت این موضوع مهم می تواند به نسبت جمعیتی کشور نیز تاثیرگذار باشد. این گزارش در ایرنا منتشز شده است.



آمریکایی ها برای رصد آتش بس سوریه به یک مترجم عربی نیاز دارند!

مسئولان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند مترجم عربی مناسبی در اختیار ندارند تا آتش بس سوریه را به دقت کنترل کنند.آمریکایی ها مدعی هستند یک خط تلفن اضطراری و ۲۴ ساعته برای دریافت گزارش های مردمی از سوریه ایجاد کرده اند تا مردم این کشور هرگونه تخلف در آتش بس را به آنان گزارش دهند؛ اما مترجمی مناسب برای این سوی خط نیافته اند  .


خاوری به ایران برگردانده می شود

گفته می شود با هماهنگی پلیس ناجا با اینترپول هماهنگ کرده تا خاوری را به ایران برگرداند.محمودرضا خاوری که در زمان وقوع فساد سه هزار میلیارد تومانی مدیرعامل بانک ملی بود، یکی از مفسدان اقتصادی است که نامش در فهرست قرمز پلیس بین‌الملل قرار دارد. وی در این پرونده، شریک‌جرم مه‌آفرید خسروی بود و هنگامی که خود را در معرض دستگیری می‌دید، با داشتن تابعیت دوگانه و به بهانه شرکت در یک جلسه کاری به کشور کانادا متواری شد.اخیرا با هماهنگی صورت گرفته خاوری بلاخره به ایران برگردانده می شود.این ادعا توسط سایت افکار خبر منتشر شده است.


تحلیل ضرغامی از نتایج انتخابات تهران

«پرونده انتخابات مجلس دهم با مشارکت 62 درصد ملی و 50 درصد در شهر تهران بسته شد. به همه‌ دست‌اندرکاران برگزاری این انتخابات سالم، امن و رقابتی خداقوت می‌گوییم.رقابت 2 لیست اصلی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به انتخابات تهران گرمای خاصی بخشید. جنگ لیست‌ها را در تهران اصلاح طلبان بردند.اتاق فکر و فرماندهی آنان منطقی و با برنامه عمل کرد و از همه‌ ظرفیت‌های تبلیغی مانند روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام، در سازماندهی و تمرکز آرا نهایت استفاده را بردند. البته عملکرد سیاسی اصولگرایان نیز در طول سال‌های قبل هم به طور جدی قابل نقد است. بعد از رحلت آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسکر اولادی، این جناح به طور محسوسی از خلاء رهبری رنج می‌برد. صرف ائتلاف به روی یک لیست در روزهای آخر برای همراه کردن مردم کافی نیست.تهران، همان گونه که در 9 دی حماسه آفرید، در این انتخابات نیز بر اساس رهنمودهای صریح و مکرر مقام معظم رهبری، با هدف تقویت نظام جمهوری اسلامی و خلق یک فضای پرشور و رقابتی خوش درخشید.» عزت‌الله ضرغامی درباره نتیجه انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم این مطلب را در اینستاگرامش منتشر کرده است.


دلیل تغییر 7 شهردار مناطق مختلف شهر تهران

مهدی چمران ظهر امروز در نشست خبری در بوشهر در پاسخ به سؤالی در ارتباط با همکاری دولت و شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شورای عالی استان‌ها با دولت‌های مختلفی کار کرده و روش ما این بوده که همکاری نزدیک و دوطرفه باشد. ۰ رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل تغییر 7 شهردار مناطق مختلف تهران گفت: این مورد باید از شهردار سؤال شود اما شهردار قبل از این اقدام دلایل توجیهی خود را با من درمیان گذاشت.چمران گفت: شهردار معتقد است شهرداران مناطق نباید زمان طولانی در یک شهرداری باشند و بعضی از این تغییرات، جابه‌جایی بوده و بقیه موارد هم معاونین شهرداری ارتقا یافته و به‌عنوان شهردار معرفی شدند.


۲ اولویت مهم مجلس دهم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی منتخب مردم مشهد در مجلس دهم ، با بیان اینکه پرداختن به مسایل اقتصادی و فرهنگی از اهم موارد در مجلس دهم است گفت: امروزه مهمترین مساله در کشور ما این است که مسایل اقتصادی و فرهنگی به هم گره خورده و با چالش‌هایی مواجه است.وی افزود: باید در نیروی انسانی نظام آموزشی مورد بازنگری قرار گیرد و نیروهای فعال، کارآمد و دارای اعتماد به نفس در این حوزه نقش‌آفرین باشند.منتخب مردم مشهد در مجلس دهم اظهار داشت: باید به گونه‌ای عمل شود که ما شاهد توسعه معیشت مردم در جامعه باشیم و کم کردن فاصله طبقاتی و تبعیض ها در جامعه باید در دستور کار باشد.قاضی‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: کاهش اختلاف طبقاتی و حل معضلات اقتصادی نیازمند همت دولت و مجلس است که با یک نگاه جامع برنامه‌ریزی کرده و دولت با تمرکز بر روی این موضوع نسبت به حل آن اقدام کند. این گفت و گو را فارس منتشر کرده است.


چه کسی روی صندلی ریاست مجلس دهم می‌نشیند؟

اصولگرایان برای حضور در انتخابات 7 اسفند و جبران ناکامی انتخابات ریاست‌جمهوری 92، دست به تشکیل شورایی تحت عنوان "شورای ائتلافی" زدند. شورایی که نهایتا با اجماع نظر، لیست‌های انتخاباتی خود در سراسر را کشور ارائه کرد. در لیست تهرانِ اصولگرایان، جبهه پایداری و تحول‌خواهان این جریان(رهپویان و ایثارگران) حرف اول و آخر را زدند. موضوعی که نقد برخی محافل اصولگرایی را به دنبال داشت. هر چه که بود و هر چه که شد، لیستِ راست‌هایِ پایتخت‌نشین با وادادن قافیه رقابت به رقیب، در ورود متبوعین خود به بهارستان ناکام ماند. حتی "غلامعلی حدادعادل" که در 3 دوره اخیر مجلس، رتبه نخست لیست تهران را در قبضه خود نگاه داشته بود، با قرارگرفتن در رتبه 31، غائب بزرگ مجلس دهم از جبهه اصولگرایان لقب گرفت. همان‌طور که در سطور قبل به آن اشاره داشتیم، اصولگرایان قاعدتا ترجیح می‌دهند تا رئیس مجلس آینده از میان طیف خودی باشد تا شخصی همچون عارف از طیف اصلاحات. این گمانه سیاسیِ قریب به واقعیت، با راه‌نیافتن رئیس مجلس هفتم به پارلمان آینده، دوچندان تقویت خواهد شد. حتی اصولگرایانی که در شرایط به‌وجودآمده در سال‌های اخیر، چندان سنخیت فکری و سیاسی با لاریجانی نداشتند، حاضر خواهند بود، مقابله وی با رئیس‌جمهور سابق، حمایت از برجام و آن 20 دقیقه معروف و همچنین حضور مستقل رئیس مجلسین هشتم و نهم در رقابت‌های انتخاباتی 7 اسفند را به باد فراموشی بسپارند تا مبادا فردی از تبار اصلاح‌طلبی بیاید و همه‌چیز را به باد تغییر بگیرد.در کنار نام‌ لاریجانی و عارف، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست مجلس دهم مطرح هستند که البته چندان محلی از اعراب ندارند. اما پرنده خوشبختی است و مختار به انتخاب شانه های میزبان خود.این تحلیل را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.


ناگفته‌های ظریف از دیدار با اوباما

محمدجواد ظریف در خصوص لحظه دیدار کوتاهش با رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل می‌گوید: در سازمان ملل هنگام برگزاری جلسات مجمع عمومی تدابیر امنیتی شدیدی رعایت می‌شود. راه ورودی تقریباً کمتر از یک متر و نیم وجود دارد که سران و وزرا از این ورودی تردد می‌کنند. پشت آن ورودی، هال بزرگی است که همه در آن حضور دارند و یک سوی این ورودی هم مجمع عمومی است. زمانی که سخنرانی آقای روحانی تمام شد من برای خارج شدن از سالن مهیا می‌شدم. دکتر روحانی پس از اتمام سخنرانی از همان درب پشتی خارج شده بودند و من خیال می‌کردم که ایشان با اتمام سخنرانی رفته‌اند. پس از سخنرانی ایشان من چند دقیقه‌ای نشستم چرا که در ملاحظات امنیتی که آمریکایی‌ها دارند اسکورت من مجزا است و باید با اسکورت مجزایی از سالن خارج بشوم. مسئولیت اسکورت رئیس جمهور با وزارت خزانه داری یا سرویس مخفی که بخشی از خزانه داری است و اسکورت وزیر امور خارجه با وزارت امور خارجه آمریکاست، به همین دلیل من نشستم تا رئیس جمهور خارج شوند اما آقای دکتر روحانی زمانی که از سالن خارج می‌شوند با رئیس جمهور ونزوئلا روبه‌رو می‌شوند و رئیس جمهور ونزوئلا ایشان را برای گفت‌وگویی به کناری برده بود. من با فاصله دو تا سه دقیقه که قصد خارج شدن از سالن مجمع را داشتم ناگهان دیدم که آقای کری و اوباما از همان ورودی وارد شدند، در واقع ما سینه به سینه هم شدیم.ظریف در ادامه توصیف لحظه رویارویی با رئیس جمهور آمریکا می‌گوید: آقای کری، ایشان را به من معرفی کردند و من هم با آقای اوباما دست دادم. نخستین چیزی که به من گفت این بود که "امیدوارم این دست دادن و رویارویی برای شما در ایران دردسر نشود". من هم پاسخ دادم: "به هیچ وجه". در آن مقطع من نباید اجازه می‌دادم که رئیس یک کشور خارجی گمان کند برای من با این حرکت در داخل کشور خودم مشکلاتی ایجاد خواهد شد. البته برخی حوادث بعدی در ایران نشان داد که ایشان درست می‌گفتند و من اشتباه می‌کردم.این مصاحبه را روزنامه اعتماد منتشر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :