درحالی که مسئولان بهداشتی ازسرطان زا بودن لامپ های فلوروسنت می گویند، اما همواره شاهد تولید واستفاده گسترده مردم ازاین نوع لامپ ها هستیم، شایداگر به همین منوال پیش برویم درچند سال آینده ابتلا به سرطان از این طریق، حرف اول رادرکشور بزند.
کد خبر: ۱۹۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 14 March 2016

لامپ‌های فلوروسنت یا همان لامپ‌های کم مصرف که این روزها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند اگرچه در کاهش مصرف برق موثرند، ولی دارای مضرات جبران ناپذیری هستند.

به گزارش تابناک همدان ؛ البته کارشناسان مزاياي استفاده را از اين لامپ ها از منظر اقتصاد ملي و اقتصاد خانوار نگريسته و بر اين باورند که ميزان مصرف کم انرژي در اين لامپ ها به اقتصاد ملي کمک و در مجموع مصرف انرژي را در کشور کم مي کند. همچنین مصرف اين گونه لامپ ها مي تواند به پايين آوردن هزينه هاي خانوار کمک کند.

ولي برخي ديگر از کارشناسان معتقدند اگر از اين لامپ ها به درستي استفاده نشود همانند بمب هاي کوچک شيميايي در خانه و حتي در زباله ها عمل مي‌کنند.

آن طور که ﺭﺋﯿﺲ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﭘﺮﺗﻮﻫﺎﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩ: ﻻ‌ﻣﭙﻬﺎﯼ ﮐﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻓﻠﻮﺭﺳﻨﺖ ﻓﺸﺮﺩﻩ (CFL) ﮐﻪ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮﺩﮔﯽ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﺸﺖ ﺍﺷﻌﻪ ﻣﺎﻭﺭﺍ ﺑﻨﻔﺶ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﭘﻮﺳﺘﯽ ﻭ ﭼﺸﻤﯽ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺨﺎﺭ ﺟﯿﻮﻩ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮﻭﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﻋﺼﺒﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﻋﻠﯽ ﮔﻮﺭﺍﻧﯽ گفته: ﻣﮑﺎﻧﯿﺰﻡﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﻻ‌ﻣﭙﻬﺎﯼ ﻓﻠﻮﺭﺳﻨﺖ ﻓﺸﺮﺩﻩ ﯾﺎ CFL ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻻ‌ﻣﭙﻬﺎﯼ ﮐﻢﻣﺼﺮﻑ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺍﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ ﺑﺨﺎﺭ ﺟﯿﻮﻩ ﺍﺳﺖ.

امروزه این لامپ ها بخاطر کم مصرف بودن آن در بین مردم طرفداران زیادی دارد ودر سطح وسیعی از ادارات و کارخانجات و منازل از ان استفاده می شود لذا باید در باره مضرات و خطرات ناشی از این نور اطلاع رسانی کافی انجام شود .

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است کسانیکه در منازل و یا محل کار خود روزانه بیش از 8 ساعت در معرض نور لامپ های فلوروسنت قرار گرفته اند 5 برابر بیشتر از افرد دیگر دچار بیماری کاتاراکت یا آب مروارید می شوند.

دکتر شاهرخ میلان متخصص چشم در خصوص تاثیرات منفی لامپ‌های کم مصرف به روی چشم گفت: لامپ‌های کم مصرفی که با اثرات گازی نور تولید می‌کنند دارای اثرات زیست محیطی مخرب می‌باشند، در صورت شکستن این لامپ‌ها باید به مدت 15 الی 20 دقیقه محل را ترک نماییم تا اثرات مخرب ناشی از نشت گاز داخل آن‌ها از بین برود.

وی گفت: سطح چشم با قرار گرفتن در مقابل اشعه UV دچار تغییرات ژنراتیو یا فرسایشی می‌گردد که این تغییرات به مرور زمان منجر به آب مروارید و پیر چشمی زود‌رس می‌شود و در دراز مدت می‌تواند سفیدی چشم یا صلبیه را با تغییر رنگ مواجه نموده و لکه‌های کاهی رنگ روی صلبیه ایجاد نماید.

اين جراح و متخصص بيماري چشم با بيان اين که ساختمان داخلي اين لامپ ها از بخارات بسيار سمي جيوه تهيه شده است، يادآور مي شود اين لامپ ها از نظر زيست محيطي به شدت سمي است و حتي در جمع آوري لامپ هاي فرسوده نيز بايد تدابير جدي توسط سازمان هاي مربوطه انديشيده شود.

اشعه یووی با تحریک سلولهای رنگدانه ساز موجب بیماری ملاسما و کک ومک در صورت افراد می شود .افرادی که پوست حساسی دارند بیش از سایرین از این لامپ‌ها آسیب می‌بینند چون میزان پرتو ناشی از آنها از لامپ‌های معمولی بیشتر است.

یک متخصص پوست در مورد تاثیرات منفی این لامپ‌ها به روی پوست گفت: امروزه لامپ‌های کم مصرف و تلویزیون‌های LCD در همه‌جا استفاده می‌شوند و قرار گرفتن در مقابل آن‌ها منجر به ایجاد عوارض در اثر برخورد پرتوهای فرا بنفش به پوست انسان می‌گردد.

دکتر محسن نعمتی افزود:‌ ایجاد عوارضی مانند لکه‌های پوستی و شدیدتر شدن آن‌ها و حتی سرطان‌های پوستی امکان‌پذیر است.

عوارض روحی و روانی نور لامپ های فلوروسنت شامل: خستگی زودرس، افسردگی، ضعف و بیحالی، از دست دادن تمرکز، کاهش راندمان یا بازده کاری وافزایش تنش های روحی هستند.

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری درباره مضرات استفاده طولانی مدت از لامپ های کم مصرف گفت: تحقیقات نشان می دهد که استفاده از لامپهای کم مصرف باعث بروز بیماریهای روحی و روانی وهمچنین سرطان سینه و پروستات در افراد می شود.

مجید ابهری افزود: لامپهای موجود در بازار که برای مصارف خانگی به کار می روند به دو دسته مهتابی (فلورسنت) و آفتابی تقسیم می شوند. در بین این دو لامپ که تا چند وقت پیش به طور فراوان استفاده می شد لامپهای دیگری به نام کم مصرف به بازار عرضه شد که به خاطر مصرف کم مورد استقبال قرار گرفت .

وی گفت: متاسفانه اینگونه لامپها علاوه بر مشکلات فنی مانند تاخیر در روشن شدن بعد از زدن کلید ، انتشار گاز گلخانه ای، کاهش قدرت نوردهی با گذشت زمان، ایجاد رنگ پریدگی در وسایلی که حساس به اشعه یو وی هستند مثل پارچه و فرش برای سلامتی انسانها بدلیل انتشار اشعه ماورای بنفش عوارض روحی و روانی ایجاد می کنند .

در هر حال روند استفاده از لامپ هاي کم مصرف و تبليغ روزافزون آن در رسانه ها ايجاب مي کند که مردم به صورت آگاهانه با معايب و مضرات آن آشنا شوند و با توجه به اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها و گرايش مردم به استفاده از لامپ هاي کم مصرف، اين ضرورت بيش از پيش اهميت پيدا مي کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار