یک فعال بورس در آیین افتتاح مدرسه تخصصی بورس و بازار سرمایه در مشهد با اشاره به اینکه در پسا برجام پر بازده ترین بازار کشور، بازار سرمایه خواهد بود، افزود: تمایل دولت به حفظ ثبات در سایر بازارهای موازی، باعث جذاب شدن بازار سرمایه برای سرمایه گذاری بلند مدت می شود.
کد خبر: ۱۹۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ 11 March 2016
پرسودترین بازار در پسابرجام کجاست؟!

به گزارش تابناک رضوی، امیر دواچی افزود: کاهش سود سپرده بانکی نیز که متغیری از نرخ تورم است با کاهش تورم تعدیل می شود که این مهم نیز به نوبه خود در جذاب شدن هر چه بیشتر بازار سرمایه موثر است. 
این فعال بورس در این همایش در خصوص قدمت بازار سرمایه در ایران گفت: بازار بورس در ایران 48 سال سابقه فعالیت دارد که به جز مدت کوتاهی که در زمان جنگ فعالیتش متوقف شده بود، همواره در خدمت شرکتهای سهامی عام در جهت تامین مالی و هدایت سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در بازارهای مولد بوده است. در مشهد نیز از نیمه دوم دهه 80 ، تالار معاملات بورس در مشهد راه اندازی شد.
دواچی تصریح کرد: با توجه به بهبود نسبی روابط تجاری بین بنگاه های ایرانی و شرکت های خارجی در شرایط پس از اجرایی شدن برجام انتظار می رود تا هزینه تولید شرکت های فعال در ایران کاهش چشمگیری داشته باشد، از جمله هزینه حمل و نقل دریایی و هزینه واردات مواد اولیه که افزایش حاشیه سود این شرکت ها را به دنبال خواهد داشت.
 
تخصصی بودن بازار و نبود آموزش کافی، عمق کم بازار سرمایه را به دنبال داشته است
 
 وی باتأکید بر اینکه با اتصال بانک های ایرانی به پیام رسان "سوئیفت" ، مشکل بازگشایی اعتبارات اسنادی (LC) هم تا حدودی مرتفع شده است، گفت: این عوامل در کنار سیاست های خروج از رکود دولت از جمله افزایش قدرت بانک ها برای تسهیلات دهی و کا هش سود بانکی، می توانند چشم اندازی روشن از سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس را نشان دهد و به طور کلی شرایط فعلی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در بورس اوراق بهادار مثبت ارزیابی می شود.
 
امیر دواچی، تخصصی بودن بازار، نبود آموزش کافی،عدم آشنایی و تسلط مردم به این بازار و نبود بلوغ و توسعه یافتگی در میان نهادهای مشاوره و بازوهای اجرایی بازار سرمایه را از عوامل اقبال کم مردم به این بازار در ایران و به تبع آن، عمق کم بازار دانست و گفت: وجود باور های غلط در میان مردم نیز به این عوامل دامن زده است. به طور مثال برخی تصور می کنند که سرمایه گذاری در بورس مساوی با قمار کردن است. در حالیکه این تصور کاملا غلط می باشد. سرمایه گذاری در بورس بر خلاف قمار دارای اصول و مبانی است که با رعایت آن ها می توان احتمال کسب بازدهی را بالا برد. نقش کارگزاری ها و آموزش و هدایت آنها در این خصوص، بسیار راهگشا خواهد بود.
بورس سرمایه های سرگردان را به قلب صنعت تزریق می کند
 
این فعال حوزه بورس، در خصوص تأثیر بازار سرمایه در اقتصاد کشور، گفت: بازار سرمایه کمک می کند سرمایه های سرگردان به جای ورود به بازارهای تورم زا مانند سکه و ارز، به قلب صنعت تزریق شوند که هم در کنترل تورم نقش به سزایی دارد، هم در تامین مالی بنگاههای اقتصادی بدون نیاز به گرفتن وامهای با بهره بالا ایفای نقش می کند.
 
وی فلسفه به وجود آمدن بازار سرمایه را تخصیص بهینه منابع مالی دانست و افزود: کارکرد بورس، رساندن سرمایه های سرگردان به بنگاه های اقتصادی است که شرایط لازم برای استفاده از این سرمایه ها را دارند. پس با وسعت بیشتر این بازار و اضافه شدن ابزار های مالی نوین می توان این اطمینان را در اقتصاد ایجاد کرد که سرمایه های مردم به نحو بهینه ای در اقتصاد مورد استفاده قرار می گیرد و این امر به خودی خود باعث ایجاد رونق در اقتصاد می گردد و این امر در جغرافیای شهر مشهد و استان خراسان رضوی هم صادق است. 

حمیده صادقی دبیر اجرایی همایش بورس و بازار سرمایه نیز از افتتاح اولین مدرسه تخصصی این حوزه در حاشیه همایش، خبر داد و گفت: این مدرسه با هدف ترویج فرهنگ بورس و سرمایه گذاری و ایجاد بستر برای ارتقاء سطح مهارت های سرمایه گذاری دانشجویان، اساتید، فعالان بازار سرمایه و عموم مردم و با حمایت انجمن علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد، فعالیت خود را از این دانشگاه آغاز کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در شرایط نامناسب اقتصادی، دانش کافی دراین بازار کمک می کند تا بهترین فعالیت از سوی معامله گر، صورت پذیرد، گفت: در این مدرسه، ضمن آموزش حرفه ای و تخصصی، نقطه ورود و خروج موفق سهم، نشان داده می شود با این هدف که پس از شرکت در این دوره ها، افراد خود به تنهایی بتوانند به عنوان تریدر (معامله گر) حرفه ای در بازار فعالیت کنند.
 
گفتنی است اولین مدرسه تخصصی بورس و بازار سرمایه با حمایت انجمن علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی افتتاح شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار