تابناک تبریز در نظر دارد تا جاذبه های گردشگری استان را در قالب معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان ها به خدمت بینندگان عزیز تقدیم دارد.
کد خبر: ۲۰۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 20 March 2016
شهرستان بستان آباد

بستان آباد یکی از شهرستانهای مهم شانزده گانه استان آذربایجان شرقی است که در ۴۵ کیلومتری شرق تبریز در مسیر ترانزیتی تبریز-تهران و تبریز-سراب و اردبیل واقع است. این شهرستان بین شهرستانهای مراغه، هریس، هشترود، میانه، تبریز و سراب (از شمال به هریس، از جنوب به شهرستان هشترود، از غرب به تبریز، از شرق به شهرستانهای سراب و میانه و از جنوب غربی به شهرستان مراغه) محدود می‌شود و از نظر جغرافیایی بین ۴۶ درجه و ۳۰ دقیقه و ۴۷ درجه و ۱۴ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۸ درجه و ۴ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته‌است. ارتفاع شهرستان بستان آباد از سطح آزاد دریاف ۱۶۷۹-۱۷۴۰ متر می‌باشد.

مساحت این شهرستان ۲۹۶۹-۳/۲۸۵۰ کیلومتر است که در مقایسه با مساحت کل استان ۴/۶ درصد را به خود اختصاص داده‌است.

بستان آباد شامل سه قسمت بستان آباد علیا، سفلا و اسکی کند می‌باشد که مجموعه مرکز شهرستان را تشکیل می‌دهند.


تاریخچه شهرستان بستان آباد
شهرستان بستان آباد درمحل شهر باستانی وگمشده اوجان بنا شده است . نام اوجان از قرن ششم به بعد در اکثر سفرنامه ها و کتابهای تاریخی آمده است . حمدالله مستوفی در نزهه القلوب می نویسد : « آن را بیژن بن گیو بن گودرز ساخت . غازان خان امارتش را تجدید کرد . از سنگ و گچ بارو کشید و شهر اسلام خواند و دارالملک ساخت . هوایش سرد و آبش از کوه سهند جاری است . حاصلش غله و بقولات بود . میوه او جان از اقلیم سفید چهره و شافعی مذهب اند . فرمانروایان ترکمنان و صفویه مدتها در قصر غازانی در اوجان مجالس عیش و نوش داشتند ، اما در روزگار فرمانروایان بعدی آذربایجان حوادث و جنگهای خونین متعددی اوجان را در معرض انهدام و ویرانی قرار داد که امروزه از آن همه آبادانی و زیبایی فقط یک رودخانه و یک دهستان به نام اوجان در جغرافیای آذربایجان باقی مانده است ».


آثار و ابنیه تاریخی

عمارت نائب‌السلطنه: این عمارت در سال ۱۲۱۲ هجری بنا گردیده‌است که اکنون از او فقط خرابه‌ای برجای مانده‌است. این بنا در کنار راه خیرآباد و چمن اوجان است.
نادر تپه‌سی: در این محال آثار بنا و ساختمان مشاهده می‌شود که گویا نادرشاه در زمان حیات خود در آنجا اقامت گزیده‌است این تپه در قسمت جنوب شهر بستان آباد واقع است و متعلق به دوران مغول می‌باشد.
قزل کوشک: ساختمان و قصر سلطنتی شاهان مغول.
تپه طاحونه (دیرمان تپه‌سی): بین رودخانه صبرلو و حاج‌آقا می‌باشد که دارای آثار زیاد و بسیار مرموز است.
جانقور: که جایگاه شهر اوجان است.
گورستان‌های آبادی‌های دیزناب و امین‌آباد: سنگ‌نوشته‌های قبور با خط و زبان عربی در قرون هفت و هشت نوشته شده‌اند.

غار آغ بولاق

این غار در قسمت جنوبی روستای قره چمن از توابع شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهای استالاکتیت است . عرض دهانه غار حدود 2 متر است و دسترسی به آن از روستای قره چمن امکان پذیر است .


63
    1872 نتیجه یافت شد.

دره سعیدآباد
دره-سعیدآباد-26306
آذربایجان شرقی - بستان‌آباد 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تهران- تبریز

دره سعیدآباد، یکی از مناطق ییلاقی استان آذربایجان شرقیه، که در 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تهران- تبریز قرار داره . رودخانه سیدآوا چای، از این دره عبور م...
مشاهده بیشتر
چشمه های آب معدنی اختیارآباد
چشمه-های-آب-معدنی-اختیارآباد-14071
کرمان - اختیار آباد 14 کیلومتری غرب کرمان

چشمه‌هاى آب معدنى جوقن ، بى‌بى ، شراء ، ‌ جیوه و مرتضى على در مجاورت دهکده اختیارآباد به فاصله ۱۴ کیلومترى غرب کرمان از زمین خارج مى‌شن. آب این چشمه‌ه...


بخش سعداباد با داشتن بیش از 2 ملیون اصله نخل از 5 ملیون نخل استان قب کشاورزی استان و کشور محسوب می گردد. نخل های سر به فلک کشیده سعداباد یکی از سرسبز ...

آذربایجان شرقی - بستان‌آباد

مجتمع آبگرم معدنی بستان آباد در محل قدیمی آن که نسبت آنرا به میرزا نایب السلطنه فرزند فتحعلی شاه می دهند، احداث شده و در طول سال پذیرای هزاران مسافر و...

کوه های بزغوش

آذربایجان شرقی - بستان‌آباد بین میانه و سراب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار