از شهدایی که حتی المانشان برای مردم قابل احترام اند تا یادآوری عملیات کربلای 4
تنها مدتی از تشییع پیکر شهدای غواص در بولوار هاشمیه مشهد نمی‌گذرد که امروز بار دیگر حال و هوای شهدای غواص در این مکان طنین انداز شد. بهانه، افتتاح المان شهدای غواص در میدان تازه نامگذاری شده "شهدای غواص" در بولوار هاشمیه مشهد بود. خانواده های شهدا، همرزمان شهدای غواص و مسئولین شهری در کنار مردمی که نظاره گر ماجرا بودند، مراسم رونمایی از این المان زیبا و ماندگار را زینت بخشیده بودند..
کد خبر: ۲۰۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 22 March 2016
بعد از مراسم که به سراغش می روم، به گرمی استقبال می کند و احوالم را می پرسد. یک لحظه گمان می کنم سال هاست همدیگر را می شناسیم. از او که همرزم همین شهدای غواص در کربلای چهار بوده، می خواهم از این المان و ارتباطش با تشییع شهدای غواص برایم بگوید. تأملی می کند و می گوید: « بعضی چیزها در وصف فکر انسان نمی گنجد. 175 شهید غواص دقیقا وقتی سر از خاک بیرون آوردند که مردم کم کم بعضی چیزها را فراموش می کردند. این ها با حضور خود یادآوری کردند که از آرمان های اسلام و انقلاب پا عقب نگذارید.»

شهدای غواص در بولوار هاشمیه مشهد
 
هر دل بیداری از اینجا عبور کند، تکان خواهد خورد

کافی که اعتقاد به شهدا از وجودش سرچشمه می گیرد، با تأکید خاصی همه چیزش را از ولایت می داند و معتقد است اگر غیر از این تصوری داشته باشد، به خون شهدا خیانت کرده است. او هم امنیت کشور را مرهون خون شهدا و فداکاری آن ها می داند و در خصوص نصب این المان در بولوار هاشمیه می گوید: هر دل بیداری از اینجا رد شود مسلما یک تکانی خواهد خورد. نمی شود به ظواهر مردم نگاه کرد. ممکن است یک نفر ظاهر درستی نداشته باشد، اما اسم شهید که می آید تکان میخورد.
 
اشک در چشمانم جمع شد
 
مردی به همراه فرزند سه چهار ساله اش در حال آمدن به سمت میدان است. نگاهش را که تعقیب می کنم به سمت میدان است. منتظر می مانم تا به میدان نزدیک شوند. ساکن همین منطقه است. این المان او را یاد غواصانی انداخته که شهید شده اند و می گوید: « برایشان احترام قائلم و زمانی که به یادشان افتادم، اشک در چشمانم جمع شد.»
 
یاد حرف آن همرزم شهدای غواص می افتم که گفته بود « هر دل بیداری از اینجا رد شود، مسلما تکان خواهد خورد.»
 
صحبتمان را ادامه میدهیم. از صحبت هایش می توان فهمید که تمام حس این المان را درک کرده است. نظرش را از متفاوت بودن المان امسال هاشمیه با سال های گذشته می پرسم. می گوید: « با اینکه عید همیشه پیام آور شادی است، اما ارزش ها را نباید فراموش کنیم. هر چند کار بسیار قشنگی انجام شده است.»
 
توجه اش را به تابلوی میدان جلب می کنم که روی آن نوشته «میدان شهدای غواص». تا به حال متوجه این موضوع نشده بود. اما برایش جالب است و از این حرکت هم استقبال می کند. اما معتقد است: « نمی توان از این حرکت ها انتظار داشت موجی راه بیندازند؛ اما همین قدر که انسان را به یاد کسانی می اندازد که آرامش را برای کشور به ارمغان آوردند، خودش ارزشمند است.»
 
می خواستیم برای بزرگداشت این شهدا کاری کرده باشیم
 
نوید فلاحت و محراب اسدخانی دو نفری هستند که با هم کار طراحی و اجرای این المان را انجام داده اند. محراب ایده اصلی این المان را نشأت گرفته از کتابی می داند که چند سال پیش مطالعه کرده است. یعنی "حماسه یاسین". می گوید: « کتاب بسیار تأثیرگذاری بود. یکی از تصاویر آن کتاب که در ذهن من مانده بود،  برنگشتن یک دسته از اروند بعد از لو رفتن عملیات بود که بعد از آن هم هیچ خبری از آن دسته نمی شود. آمدن شهدای غواص برای من یادآور آن صحنه متأثر کننده بود.»
 
او دلیل انتخاب این سوژه برای طراحی المان را همین مسئله عنوان می کند و از تصمیمش برای انجام کاری برای بزرگداشت این بزرگ مردان در اولین نوروز بعد از تشییع پیکرشان می گوید.
 
نوید فلاحت از برنامه ریزی قبل از طراحی اش برای جانمایی این المان در این میدان سخن می گوید و ادامه می دهد: « هر المانی باید مربوط به هویت یک شهر و آن منطقه باشد. با این پیش شرط، قبل از شروع طراحی، از میدان عکس گرفته و دقیقا همین نقطه را مدنظر قرار داده بودیم. به همین خاطر هم  تناسبات کار و ابعاد و اندازه ها کاملا بر اساس میدان و جانمایی هم براساس مسیر رفت و آمد است.»
 
تشییع پیکر شهدا به این خیابان تقدس بخشید
 
از ماشینش پیاده می شود و به وسط بولوار می رود. می ایستد روبروی میدان و با تلفن همراهش عکسی از المان می گیرد. بر که می گردد به سراغش می روم و دقایقی با او به گفتگو می ایستم. سن و سالی از او گذشته و دوران جنگ را درک کرده است. به همین جهت المان، او را یاد عملیات کربلای چهار انداخته است. می گوید: « اگر آن فداکاری ها نبود، الان ما اینجا نبودیم.»
 
تشییع پیکر شهدای غواص در بولوار هاشمیه و این نصب این المان و نام گذاری میدان به نام شهدای غواص را اقداماتی خوب می داند، اما معتقد است باید کارهای تبلیغاتی بیشتری انجام داد. می گوید: « خیابان هاشمیه همیشه یادآور شادی های زننده برخی جوان ها بوده است. اما این تشییع شهدا کار خوبی بود که به نوعی به این خیابان تقدس بخشید.»
 
همه جای شهر باید بوی شهادت بدهد
 
عضو شورای شهر مشهد که میهمان مراسم افتتاحیه بود، حرف های جالب و شنیدنی ای راجع به رابطه شهدای غواص و هاشمیه دارد. او معتقد است همه جای شهر باید برخوردار از نعمت های مادی و معنوی بوده وهمه این شهر باید بوی شهادت بدهد و فرهنگ و سیره شهدا را در خودش ببیند.
 
محمد آصفی هویت مشهد را به عنوان قطعه ای از بهشت در سه عرصه هویت تاریخی، مذهبی و انقلابی ترسیم می کند و دفاع مقدس را عصاره این سه هویت برمی شمرد. او از همین مقدمه استفاده می کند و می گوید: «باید المان های الهام گرفته از 8 سال دفاع مقدس که هویت تاریخی، مذهبی و انقلابی ما را شامل میشود، در شهر داشته باشیم.»
 
آصفی تشییع تعدادی از شهدای غواص در بلوار هاشمیه رامقدمه ای برای تصویب نامگذاری میدان اول هاشمیه به نام این شهدا در کمیسیون فرهنگی شورا می داند و معتقد است: « این سرزمین سرزمین بهشت است. لذا جای جای این شهر باید بوی شهادت و امام رضا (ع) را به عنوان شهید مظلوم و غریب این سرزمین داشته باشد.»
 
در نوع خودش زیبا و اثرگذار است
 

در حال گرفتن عکس از المان هستم. متوجه نگاه های جوانی می شوم که آن طرف تر ایستاده است و احتمالا سوالاتی در ذهنش دارد. به سراغش می روم و با او هم کلام می شوم. می گوید: « در این منطقه شهر کار جالبی است که انجام گرفته. برای امسال با توجه به شهدای غواصی که داشتیم، کار قشنگی بود. حتی از لحاظ رفت و آمدی هم موقعیت خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.»
 
او البته نگاه ریزبینانه تری هم دارد. ضمن اینکه عملکرد امسال شهرداری را در حوزه تزئینات شهری و المان ها بهتر از سال گذشته می داند، پیشنهادی هم مطرح می کند و می گوید: « اگر توضیحاتی هم در اطراف این المان درباره شهدای غواص نوشته می شد، برای همسن و سالهای من یا آنهایی که حتی کوچکتر از من هستند، کار قشنگتری می شد. ولی همینم در نوع خودش زیبا و اثرگذار است.»

امین جوانشیر- تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار