ماجرا از این قرار است که این شرکت تعاونی ازجمله تعاونی‌های خصوصی زیرمجموعه تاکسیرانی است که شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی امورات بیمه‌ای رانندگان خود را از طریق این شرکت انجام می‌دادند و این شرکت طرف حساب سازمان تأمین اجتماعی بوده است.
کد خبر: ۲۰۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 03 April 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه


برای راننده تاکسی که با زحمت بسیار درآمد ماهانه خود را به دست می‌آورد چه‌چیزی مهم‌تر از ردشدن حق بیمه است؛ حالا تصور کنید چند‌هزار راننده تاکسی که از چندماه جلوتر حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند متوجه می‌شوند نه بیمه‌ای در کار بوده و نه پولشان برمی‌گردد. 

به گزارش شرق، در چندماهی که متوجه این تأخیر شده بودند چندین‌بار اعتراض کردند اما کسی جوابی نداد و گفتند همه‌چیز درست می‌شود اما حالا که همه‌چیز لو رفته و مالکان شرکت کارگزاری بیمه غیبشان زده، رانندگان مانده‌اند و چندماه کار بدون بیمه و کسی نیست پاسخ آنها را بدهد. حالا این رانندگان تاکسی که حداقل دو‌هزارنفرشان از این شرکت کارگزاری بیمه برای پرداخت حق بیمه از سوی تاکسیرانی معرفی شده بودند شکایت کرده‌اند؛ از چندروز اول سال جدید مقابل این شرکت که گویا در چندروز تعطیل اول سال تخلیه شده است، تجمع می‌کنند. 

این تجمع روز گذشته هم در خیابان ملک ادامه داشت و رانندگان با حضور نیروی انتظامی و مظفر- مدیرعامل تاکسیرانی و قول پیگیری این موضوع، متفرق شدند. اما ماجرا از این قرار است که این شرکت تعاونی ازجمله تعاونی‌های خصوصی زیرمجموعه تاکسیرانی است که شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی امورات بیمه‌ای رانندگان خود را از طریق این شرکت انجام می‌دادند و این شرکت طرف حساب سازمان تأمین اجتماعی بوده است. رانندگان تاکسی مبالغ بیمه‌ای خود را در ماه موردنظر و یا چندماه جلوتر به این شرکت پرداخت می‌کردند تا اینکه از آبان‌ماه متوجه می‌شوند که حق بیمه آنها پرداخت نشده و این موضوع را به مسئولان شرکت اعلام می‌کنند. همان زمان مسئولان شرکت به رانندگان اعلام می‌کنند که مشکلی در حساب‌ها پیش آمده که در زمان کوتاهی برطرف می‌شود. 

این شرکت کارگزاری با گرفتن مبلغ سهم بیمه از رانندگان و سهم تاکسیرانی، سهم خود را برداشت کرده و حق بیمه را به‌طور مرتب به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌کرد. رانندگان تاکسی هم که در این مدت گمان می‌کردند چون پول پرداخت شده پس بیمه هم اعمال شده است برای تمدید بیمه خود اقدام می‌کنند اما متوجه می‌شوند که در ماه‌های قبل بیمه آنها رد نشده است. مراجعه مجدد آنها در پنج‌ماه پایانی سال گذشته به این شرکت تعاونی ادامه داشته است و هربار مسئولان این شرکت اعلام می‌کردند که مشکل برطرف خواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد. 

این شرایط تا پایان سال ادامه داشته و رانندگان در روزهای ابتدایی سال جدید به این شرکت مراجعه می‌کنند اما با درهای بسته و عدم پاسخ‌گویی مواجه می‌شوند. حتی تعدادی از رانندگان به «شرق» اعلام کردند که شاهد تخلیه این ساختمان هم در ایام عید بوده‌اند. به‌هرروی تجمع رانندگان تاکسی زیان‌دیده از هفته دوم سال جدید ادامه دارد. طبق گفته رانندگان تاکسی که آنها هم اطلاعاتشان را از زبان اندک مسئولان مرتبط با موضوع به دست آورده‌اند، مبلغ بیمه رانندگان تاکسی که قرار بود حق بیمه آنها از این شرکت پرداخت شود حدود ٩‌میلیاردتومان است. شنیده‌های رانندگان حاکی از آن است که این شرکت مبلغ بیمه رانندگان تاکسی را برای خرید زمین یا ساختمانی نیمه‌کاره اختصاص داده و حال جایگزینی برای این پول ندارد. 

رانندگان تاکسی که در این تجمع حضور دارند تأکید داشتند که اگرچه این شرکت خصوصی است اما با اعتبار و معرفی سازمان تاکسیرانی کار خود را انجام می‌داده و رانندگان و شرکت‌های تاکسیرانی هم با همین اعتبار و معرفی این مجموعه به این شرکت تعاونی معرفی شده‌اند، در نتیجه حالا هم مجموعه پاسخ‌گویی که باید در مورد این رانندگان تاکسی پیگیری داشته باشد، همان سازمان تاکسیرانی است. البته میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، به‌همراه معاون خود روز گذشته در تجمع رانندگان تاکسی حاضر بوده و به رانندگان تاکسی در مورد پیگیری این موضوع قول مساعد داده است. گویا موعد معرفی و مراجعه صاحبان این شرکت تعاونی (که یک خانم و آقا هستند) به دادگاه، روز گذشته بوده است. 

میثم مظفر در توضیح این موضوع گفت: موضوع اقدام این شرکت تعاونی به سازمان تاکسیرانی ارتباطی ندارد. این شرکت یکی از دفاتر کارگزاری سازمان تأمین اجتماعی است که اختلاف مالی و عملکردی با هم پیدا کرده‌اند. وی تأکید کرد که اگرچه سازمان تاکسیرانی طرفیتی در این دعوا ندارد اما در دفاع از حقوق رانندگان این موضوع را در دادسرا پیگیری می‌کند. 

در شرایط فعلی و عدم پاسخ‌گویی این شرکت تعاونی شائبه کلاهبرداری نزدیک‌ترین احتمال در مورد این اتفاقات است. حالا چندین‌هزار راننده تاکسی با بلاتکلیفی چندماه بیمه اعمال‌نشده و پول ازدست‌رفته مواجه هستند و باید پرسید آیا درست است که حق رانندگان تاکسی که با سختی ‌هزارتومان پول از دست مردم می‌گیرند این‌گونه دچار چالش شود و در نهایت خودشان به حق‌خواهی از حقشان این‌گونه مکرر و مکرر اعتراض کنند. 


مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار