کد خبر: ۲۱۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 12 April 2016
شیعگی، تنها به سوگ نشستن و به گریه برخاستن نیست. شیعگی، خواستن است و برای تحقق خواسته ها بر اساس مدل امامت برخاستن است. شیعگی، ترجمه عملی کلام و سیره و حتی نگاه امام است  در همه زمان ها و زمین ها و زمینه ها. شیعگی، احساس را به درک عمیق حقایق می رساند تا انسان در افقی متعالی به بازشناسی خود و بازیابی راه بازگشت به بهشت بپردازد. شیعه خوب می داند زندگی بی الگو، مثل خیاطی بی مدل است، بی اندازه بریدن و بی قاعده دوختن و ... روشن است که جامه ای چنین بر هیچ قامتی ساز نمی آید، بلکه بر تن هر کس بپوشند، نه تنها عیب پوش نخواهد بود که خود عیبی بر عیب ها خواهد شد و دیده ها را خواهد آزرد. زندگی بی الگو، مثل ساختمانی است که بی هندسه و مهندس بنا کنند، بی طرح و نقشه و باز روشن است که بنایی چنین اگر هم پا بگیرد، انسانی عاقل به اختیار در آن جا نخواهد گرفت که بنایی این گونه نه تنها پناهی برای اهل خویش نخواهد بود که خود به تهدیدی برای آنان بدل خواهد شد.
 
هندسه زندگی در پرتو هادی

قصه زندگی هم همین است تنها کسانی صاحب زندگی موفق و قرین صواب می شوند که الگویی حقیقی و سرشار از حقیقت داشته باشند و این نیز خط تمایز پیروان امامت از دیگر ملت هاست و ما نیز تا جایی موفق هستیم که زندگی را بر اساس هندسه معرفی شده توسط امامت تعریف می کنیم و این تعریف را به معرفت و معرفت را به رفتار در می آوریم.
 
پس این را به یاد همگان باید آورد که کلام ائمه(ع) چراغی همواره روشن است که در پرتو آن می توان و باید راه را از بیراهه بازشناخت. رفتارهای اجتماعی را بر اساس آن ساختارمند کرد و ساختمان تعاملات جمعی و فردی را مهندسی کرد.
 
در این هندسه، به قاعده، «مسخره کردن» دیگران جایی ندارد. چه ساختمان تعاملات اجتماعی را با مصالح بنا می کنند و «تمسخر دیگران» عین فساد است به ویژه برای مسخره کننده لذاست که در کلام نورانی حضرت امام هادی(ع) می خوانیم: «مسخره کردن و شوخی های - بی مورد- از بی خردی است و کار انسان های نادان» چه همان گونه که خردمند و دانا سنگ بر شیشه خانه کسی نمی زند، سنگ بر شخصیت و حرمت کسی هم نمی زند، اما سنگ اندازی و دست اندازی کار نادانان است.
 
پس مراقب زبان و حتی ایما و اشاره های خویش باید بود، مبادا با تمسخر دیگران به بی خردی و نادانی میل کند که بی خرد با بی خردان همنشین و هم کنش خواهد شد و این نیز بدعاقبتی در پیش دارد چنان که در کلام روشن و روشنی آفرین حضرت امام علی النقی علیه السلام می خوانیم: «همنشین شدن و معاشرت با افراد شرور، نشانه پستی و شرارت تو خواهد بود» که اگر نه این بود، شوق همنشینی به همراهی تبدیل نمی شد و به همزبانی نیز هم، تا برخی کوته نظران برای جلب نگاه پرشرارت دشمنان حق، به تمسخر مفاهیم بلند و به سنگ اندازی به برج و باروی بنای رفیع حقیقت بپردازند.
 
چنان که چندی پیش زشت خویانی، به خبث باطن، به شرارت ظاهر و به هر چه زشتی است دست یازند تا پنجه در چهره آفتاب کشند، غافل از این که آفتاب را قامت چنان بلند است که کسی را تاب پنجه کشیدن نیست. چنان که در طول تاریخ هر کس خواست آفتاب را نشانه بگیرد، خود نشانه تیر غیرت خداوندی شد و این بار نیز چنین خواهد شد مطمئن باشید. یقین کنید، غیرت مسلمانی، صاعقه خواهد شد و زندگی پر از باطل و حیات خبیثه شرارت پیشگان هرزه گرد را به آتش خواهد کشید.

غلامرضا بنی‌اسدی / تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
سلام استاد عزیز و گرانقدر،این ژرف نگری و ولایت محوری جنابعالی شما را گرانقدر کرده، قسمت عمده مخاطب شما کسانی هستند که خود بهتر می دانند ای کاش توجه کنند،یاحق ، "شاگرد کلاس مقاله نویسی شما،وارادتمند شما"ناصر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار