کد خبر: ۲۱۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ 16 April 2016
تابناک گیلان - رئيس فدراسيون ورزش و بازي هاي بومي و محلي از برپايي نخستين ليگ كشوري كشتي «گيله مردي» در سال جاري خبر داد و گفت: سومين و دومين دوره ليگ هاي كشتي «لوچو» و «چوخه» نيز در سال جاري برگزار مي شود.

«غلامرضا جعفري» روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: ليگ كشتي لوچو براي سومين بار و با حضور بيش از 12باشگاه كشور برگزار خواهد شد.

در دومين دوره مسابقات ليگ كشتي لوچو در سال گذشته 11 تيم شركت داشتند.

كشتي محلي لوچو در مازندران قدمت بيش از هزار و 600 سال دارد و فنون اين كشتي محلي كمك زيادي به كشتي گيران رشته آزاد در رقابت هاي ملي و بين المللي كرده است.

رئيس فدراسيون ورزش و بازي هاي بومي و محلي گفت: دومين ليگ كشتي چوخه نيز كه يكي از معروف ‌ترين ورزش ‌هاي محلي ايران در ميان ايلات كرد و ترك استان خراسان است، امسال برگزار مي شود.
كشتي چوخه‌ سرآمد همه كشتي‌ ها است. چوخه در كلات نادري درگز چاپشلو قوچان، شيروان، چناران، بجنورد و اسفراين متداول است و بعدها در نيشابور، تربت جام و آشخانه نيز مرسوم شد.
جعفري درباره برگزاري نخستين ليگ كشتي گيله مردي گفت: گيله ‌مردي يا كشتي گيلاني محبوب ترين بازي در اين منطقه است و اين ورزش دي ماه سال 90 در فهرست آثار معنوي ايران به ثبت رسيد و قرار است امسال براي نخستين بار ليگ اين ورزش سنتي برگزار شود.
وي به برگزاري ليگ هفت سنگ در بخش زنان كه براي چندمين بار در كشور برگزار مي شود، اشاره كرد: اين ليگ امسال به ميزباني استان هاي مختلف برپا مي شود.
رئيس فدراسيون ورزش و بازي هاي بومي و محلي از حضور برخي ورزشكاران در رشته هاي كوراش (كشتي با شال)، سواركاري و تيراندازي با اسب در جشنواره مسابقات بزرگ عشاير جهان به ميزباني قرقيزستان در شهريور ماه امسال خبر داد و گفت: 40 كشور جهان در اين جشنواره حضور خواهند داشت.
جعفري افزود: جشنواره فرهنگي - ورزشي بين المللي در دو ماه آينده و به ميزباني كردستان و با حضور كشورهاي همجوار ايران به ميزباني كردستان برگزار خواهد شد.
وي گفت: همچنين جشنواره اقوام نيز خرداد ماه امسال در كهريزك برگزار مي شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار