کد خبر: ۲۱۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 21 April 2016

مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز گفت: شدت تخريب و فرسايش خاك در ايران 26 تن در هكتار است كه پنج برابر متوسط جهاني است.

به گزارش ايرنا، حسين محمدي عصر چهارشنبه در آستانه روز دوم ارديبهشت، روز زمين پاك كه امسال شعار درختان براي زمين - زمين براي زندگي براي آن انتخاب شده است، در جمع خبرنگاران افزود: خاك، مادر حيات كره ي زمين است و در اين چند سال اخير ميزان فرسايش خاك 2.5 برابر افزايش يافته كه در ايران سالانه 26 تن در هكتار فرسايش خاك داريم در حاليكه متوسط جهاني پنج تن در هكتار است.

وي با اشاره به اينكه با فرسايش خاك، خاك نباتي را از دست مي دهيم، اظهار داشت: با از دست دادن خاك، با معضلاتي همچون كاهش كيفيت محصولات كشاورزي و افت منابع آبي روبرو مي شويم.

اين مقام مسئول بيان داشت: متاسفانه امروزه محيط زيست ما با چالش هاي فراواني همچون آلودگي آب و هوا، پديده گرد و غبار، بيابانزائي، تخريب جنگل ها و مراتع، از دست رفتن گونه هاي جانوري و گياهي و پائين رفتن سطح سفره هاي زيرزميني مواجه هستيم.

وي گفت: به طوريكه 30 درصد مساحت جنگل هاي كشور در 50-40 سال گذشته از دست رفته و اين روند همچنان رو به افزايش است.

وي نمونه ي اين تخريب جنگل ها را در حوزه جنگل هاي خزري و هيركاني دانست و افزود: اين جنگل ها به عنوان ميراث جهاني ثبت شده اند ولي نيمي از آن ها در 40 سال گذشته از دست رفته و همچنين جنگل هاي بلوط زاگرس نيز در معرض نابودي قرار گرفته اند در حاليكه به عنوان منبع ذخيره حفظ منابع آبي به شمار مي روند.

مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز ادامه داد: سيل هايي كه در سال هاي اخير روندي رو به افزايش دارد بيانگر اين است كه پوشش گياهي دستخوش تغييرات وسيعي شده بطوريكه سالانه با از دست دادن 130 هزار هكتار از مراتع، به سطح بيابان ها افزوده مي شود.

***از دست دادن منابع مغاير با اقتصاد مقاومتي است

وي گفت: متاسفانه عدم رعايت الگوي مصرف و استانداردهاي مناسب در بخش توليد، خاكمان را با تهديد جدي مواجه كرده است بطوريكه اين تهديدها در بخش توليد و مصرف و مديريت ضايعات و زباله است.

محمدي افزود: صحبت از اقتصاد مقاومتي است ولي هدر رفتن منابع مغاير با اقتصاد مقاومتي است بطوريكه در ايران چند برابر ميانگين جهاني زباله توليد مي كنيم، آب مصرف مي كنيم، انرژي مصرف مي كنيم، گاز و بنزين مصرف مي كنيم و تمام اين ها تخريب و آلودگي محيط زيست را در پي دارد.

وي تاكيد كرد: بايستي در تغيير رفتارها جهشي داشته باشيم و الگوي مصرف را تغيير دهيم و در حاليكه در دين مبين اسلام بر صرفه جوئي تاكيدات زيادي شده ولي متاسفانه شرايط مان روز به روز بدتر مي شود.

***90 درصد منابع آبي در ايران تبديل به فاضلاب مي شود

مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز به مديريت غيراصولي و نامناسب پسماند و فاضلاب در كشور اشاره كرد و گفت: در ايران پساب ها 10 درصد مديريت و 90 درصد از اين منابع آبي را تبديل به فاضلاب كرده و از دست مي دهيم و آن ها را در عرصه ها رها كرده كه منجر به آلودگي اراضي كشاورزي و منابع آبي نيز مي شوند.

وي با اشاره به اينكه كمتر از 20 درصد زباله را بازچرخاني و مابقي را دفع مي كنيم، افزود: هر تن زباله حدود 500 ليتر شيرابه سمي توليد مي كند و هر ليتر شيرابه مي تواند 500 مترمكعب آب و خاك را آلوده كند.

وي سرانه توليد زباله در ايران را حدود 750 گرم دانست و تصريح كرد: در طول روز در ايران حدود 60 هزار تن زباله توليد مي شود.

***نگاهي به سنت ها با حذف كيسه هاي پلاستيكي

مديركل حفاظت محيط زيست استان البرز در ادامه به پلاستيك و كيسه هاي پلاستيكي به عنوان يكي از كالاهاي مصرفي كه به عنوان زباله وارد محيط مي شود، اشاره كرد و گفت: 50 درصد كيسه هاي پلاستيكي عرضه شده توسط فروشندگان كالا يكبار مصرف است و فوري وارد محيط مي شود.

وي ادامه داد: به طوريكه در محيط زيست و حواشي جاده ها فضاي سبز توليد كنيم مانند اين است كه در حاشيه شهرها و جاده ها پلاستيك كاشته ايم.

محمدي با تاكيد براينكه پلاستيك ها هيچگونه استانداردي ندارند، تصريح كرد: سازمان حفاظت محيط زيست در تلاش است با تدوين لوايح و مقررات و ابزارهاي تشويقي برنامه حذف كيسه هاي پلاستيكي را در سال جاري داشته باشد كه در دستور كار خود قرار داده است.

وي گفت: براي حذف اين كيسه ها، جايگزيني معرفي نشده و به همين لحاظ براي جايگزيني آن بايد نگاهي به سنت ها و گذشته مان داشته باشيم و از سبدهاي خريد و يا كيسه هاي پارچه اي استفاده كنيم.

***مصرف كاغذ، ضربه به محيط زيست است

مديركل حفاظت محيط زيست البرز يكي از معضلات زيست محيطي را مصرف بي رويه كاغذ در كشور دانست و افزود: مصرف كاغذ كه به خصوص در محيط هاي اداري بيداد مي كند، به محيط زيست ضربه مي زند زيرا براي توليد يك تن كاغذ بايستي 17 اصله درخت قطع شود در حاليكه هر درخت مي تواند 6 كيلوگرم دي اكسيد كربن را جذب و اكسيژن به ما تحويل دهد.

وي اظهار داشت: كاغذهاي توليد شده را تا 20 بار مي توان بازيافت كرد ولي در ايران اينكار انجام نمي شود در حاليكه با صرفه جوئي در كالاهائي مثل كاغذ مي توانيم در حفظ پوشش گياهي و جنگل قدم برداريم.

وي تاكيد كرد: بازچرخاني مواد در فرايند مديريت پسماند گام موثري در حفظ محيط زيست است كه مصداق اقتصاد مقاومتي است.

***راه اندازي سايت مديريت پسماندهاي صنعتي و ويژه در قشلاق طلائي

مديركل حفاظت محيط زيست يكي از بخش مهم در مديريت پسماند و زباله را بحث زباله هاي الكترونيكي عنوان كرد و گفت: در 20 سال اخير با گسترش فناوري و روند رو به رشد و روزافزون آن، با از رده خارج شدن دستاوردهاي گذشته روبرو هستيم كه اين فناوري ها حاوي فلزات سنگين و جيوه و ديگر مواد شيميائي خطرناك هستند.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست در سالجاري در نظر دارد به شكل جدي در مديريت اصولي زباله هاي الكترونيكي و باطري هاي فرسوده ورود كند.

محمدي بيان داشت: البرز ظرفيت خوبي براي استقرار واحدهاي بازيافت در اين بخش دارد و اگر محدوديت شعاع 120 كيلومتري از استان برداشته شود، در جهت حفظ محيط زيست، ايجاد اشتغال و توسعه صنعتي استان گام موثري برداشته مي شود.

وي گفت: به همين منظور سايت قشلاق طلائي كه حدود 120 هكتار وسعت دارد به عنوان محل مديريت پسماندهاي صنعتي و ويژه در نظرگرفته شده كه قرار است با همكاري شهرداري و حمايت بخش خصوصي زيرساخت هاي آن آماده شود.

***توليد روزانه 12 تن زباله بهداشتي، درماني و عفوني در البرز

دبيركارگروه مديريت پسماند استان البرز افزود: روزانه 12 تن زباله هاي بهداشتي، درماني و عفوني در استان توليد مي شود كه فقط 6 تن آن را جمع آوري مي كنند ولي به دنبال آن هستيم تا تمام اين زباله ها به شكل ويژه جمع آوري و بي خطر شود و به فرايند زباله سوز فرستاده شود.

وي موضوع تفكيك زباله از مبدا را جزو اصولي ترين فرايند مديريت زباله و پسماند مطرح كرد و اظهار داشت: تفكيك زباله از مبدا فقط با فرهنگ سازي و جلب مشاركت مردم اجراشدني است ولي فقط 20 درصد زباله ها و آن هم در مقصد پردازش و تفكيك مي شوند كه امري هزينه بر و خطرناك است.

***توليد روزانه حدود 12 تن نخاله ساختماني در استان

محمدي در ادامه به توليد نخاله هاي ساختماني در استان اشاره كرد و گفت: روزانه حدود 12-10 تن نخاله هاي ساختماني در البرز توليد مي شود ولي جايگاه مناسبي براي دپوي اين نخاله ها وجود ندارد كه در كارگروه مديريت پسماند به دنبال ايجاد محل هاي دپو در هر شهرستان هستيم.

وي اضافه كرد: مقرر شده شهرداري و مديريت پسماند با مشاركت بخش خصوصي از مجوز محيط زيست استفاده كرده و سريعا سرمايه گذار را جذب و مركز بازيافت نخاله هاي ساختماني را براي توليد مصالح ساختماني راه اندازي كنند.

در پايان اين نشست مديركل حفاظت محيط زيست به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار