نشست آسیب شناسی حضور نیروهای ارزشی در شبکه‌های اجتماعی با همت انجمن سواد رسانه‌ای مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و گروه فرهنگ و ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در نگارستان اشراق برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳ 05 May 2016
به گزارش تابناک قم، نشست آسیب شناسی حضور نیروهای ارزشی در شبکه‌های اجتماعی با همت انجمن سواد رسانه‌ای مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و گروه فرهنگ و ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در نگارستان اشراق برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام محمد کهوند، پژوهشگر فضای مجازی در این جلسه با بیان اینکه یک مبلغ برای تبلیغ در فضای مجازی باید از توانمندی‌های لازم برخوردار باشد، گفت اولین اشتباهی که برخی برای تبلیغ در فضای مجازی می‌کنند، این است که خود را منحصر کرده‌اند به تبلیغ در شبکه‌های مجازی صهیونیستی در حالی که تبلیغ در این شبکه‌ها حداقل فایده و تأثیر را دارد.

وی گفت: حضور در این شبکه‌ها بازی دو سر باخت است که اگر حضور نداشته باشیم، آن‌ها تمام فضا را به نفع خود به دست می‌گیرند و اگر حضور داشته باشیم در زمین آن‌ها بازی می‌کنیم، لذا باید تلاش کرده که قاعده بازی را تغییر دهیم.

این پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه ما استقلال در این شبکه‌ها نداریم بیش از آنکه برای ما فرصت باشد، تهدید است و به این خاطر افراد دلسوز می‌توانند با عضویت در شبکه‌های اجتماعی بومی، در این فضا حضور فعال و موثری داشته باشند.

این مبلغ دینی در عرصه فضای مجازی خاطرنشان کرد: شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حال حاضر شبکه های اجتماعی داخلی همچون کلوپ و فیس نما 2 میلیون مخاطب و شبکه اجتماعی بیسفون دارای یک میلیون مخاطب است.

وی افزود: واقعیت آن است که در شرایط فعلی همه تلگرام و اینستاگرام و واتس آپ و غیره را می شناسند و حال آن که باید شبکه های اجتماعی داخلی و ظرفیت های ملی را نیز بشناسیم و در تبلیغ و ترویج آن ها که سلامت و امنیت بیشتری دارند، بکوشیم.

حجت الاسلام کهوند در این خصوص که چرا در حوزه نرم‌افزار در کشور تاکنون فعالیت زیادی انجام نشده، گفت: این موضوع به خاطر این است که مطالبه عمومی در این زمینه نشده است، به طور مثال همه داد می‌زنند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، اما کسی بومی شدن فضای مجازی را فریاد نمی‌زند.


وی با بیان اینکه فضای مجازی به حال خود‌‌ رها شده و کمتر کسی است که در ابن زمینه اقدام جدی انجام دهد، گفت: باید تدابیری برای مدیریت فضای مجازی اندیشیده شود ولی شاهد عملکرد خاصی از سوی مسئولان و دولت‌ها در این مورد نبوده‌ایم.


وی با اشاره به این که حدود 20 سال از ورود جدی کشور ما به مقوله فضای مجازی می گذرد و در این مدت شاهد فراز و نشیب هایی بوده ایم، اظهار داشت: طبعاً لازمه موفقیت در تبلیغ ، توجه به اصول و مولفه هایی چون خودشناسی، تبلیغ شناسی ، آشنایی با محل تبلیغ و نیز مخاطب شناسی است و این که به هر حال اقتضائات و شرایط تبلیغی را باید به درستی شناخت.

کهوند افزود: از این منظر یک طلبه و روحانی که به عنوان تبلیغ می خواهد وارد فضای مجازی شود باید از جهت تبلیغ دارای توانمندی هایی باشد و به عنوان مثال توانمندی های خاصی در مواجهه با شبهات و پاسخ مستدل به آن ها را داشته باشد، ضمن آن که ما باید اهداف خود از امر تبلیغ در فضای مجازی را مشخص کنیم تا با شناخت بهتر بتوانیم به انجام وظایف طلبگی خود بپردازیم.

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در ادامه سخنان خود با اشاره به گلایه مندی مقام معظم رهبری در سخنان دیروز ایشان نسبت به شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات اظهار داشت: ایشان به صراحت فرمودند که فضای مجازی کشور رها شده و در خدمت فرهنگ بیگانه درآمده است و این در حالی است که می دانیم در اکثر شبکه های اجتماعی وابسته به نظام سلطه، هیچ

وی با اشاره به این نکته که اساساً طلبه برای رفتن به تبلیغ و موفقیت کار خود باید محیط تبلیغی را به درستی بشناسد، افزود: دشمن که با نماز و روزه و زکات و خمس ما کاری ندارد اما وقتی بخواهیم مطالب و محتواهایی ضد استکباری و ضد صهیونیستی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر کنیم ما را محدود و گاه حذف می کند.

این محقق و پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: همین تلگرام که بیش از 22 میلیون ایرانی کاربر آن هستند بنابر اذعان مجله فوربس زیر مجموعه یک شرکت صهیونیستی به نام قلعه دیجیتال است و لذا  نمی توان شرکت تلگرام را مستقل دانست.

وی افزود: رییس تلگرام دو برادر روسی تبار یهودی هستند که از روسیه نیز به دلایل امنیتی اخراج شده اند و در حال حاضر نیز رییس اصلی آن که رییس قلعه دیجیتال باشد ، ساکن سرزمین های اشغالی است.

حجت الاسلام کهوند گفت: پاول دورف مدیر تلگرام زیر مجموعه قلعه دیجیتال است و لاشویلی که مالک شرکت قلعه دیجیتال است مورد تحسین شخص نتانیاهو و ساکن اسراییل است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: با وجود آن که همه حزب اللهی ها و مراکز دینی و نهادهای انقلابی ما در تلگرام حضور دارند اما به عقیده بنده صهیونیست ها هنوز هم از فضای تلگرام بیشترین منفعت را در راستای اهداف خود می برند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بیشترین مخاطبان کانال های تلگرامی را کسانی تشکیل می دهند که دنبال سرگرمی و بعضاً مسایل ضد فرهنگی هستند، گفت: بیشترین محتوایی که تبادل می شود در همین تلگرام مربوط به فساد و فحشاست و از این حیث معتقدم که بیشترین بهره را صهیونیست ها می برند.

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی با تاکید بر این که ما به عنوان یک مسلمان و شیعه انقلابی نباید حاکمیت استبداد و استکبار را بپذیریم، بیان داشت: این که رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه باید انقلابی باشد به این معناست که ما باید بتوانیم فضای مستقل و سالم در تبلیغ فضای مجازی را فراهم کنیم و البته باید بدانیم که حضور در برخی شبکه های اجتماعی به صلاح نیست و ممکن است عوارض و آسیب های خطرناکی به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام کهوند ادامه داد: در واقع هدف ما این است که سخت افزار و نرم افزار بومی درست کنیم و این نیازمند گفتمان سازی است؛ از سویی وقتی ما می دانیم یک چیزی غلط است نباید تلاش کنیم جایگزین آن را که باز هم غلط است بیاوریم.

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی گفت: سوال بنده این است که چرا استفاده از نرم افزارهای داخلی مثل بیسفون و سروش را معرفی و فرهنگ سازی نمی کنیم و حال آن که اگر این کار را می کردیم فساد و فحشا کاهش می یافت و مسایل امنیتی بهتر و بیشتر رعایت می شد.

وی اضافه کرد: با این وجود حتی اگر خواستیم نرم افزار ایرانی بسازیم باید بدانیم که باز هم وقت زیادی از مردم در خانواده ها در فضای مجازی سپری می شود مگر این که تغییری در ذات و ساختار آن ایجاد کنیم که افراد همه وقت خود را صرف این فضا نکنند.

کارشناس فضای مجازی با بیان این که ما باید مطالبه جدی مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه مباحث فرهنگی و به خصوص فضای مجازی را پیگیری کنیم، تصریح کرد: نیروهای مذهبی و حزب اللهی ها اگر بحث ایجاد شبکه ملی اطلاعات که سلامت و امنیت بالایی دارد و هزینه به مراتب کمتری برای کشور به همراه دارد را  دنبال نکنند آسیب ها و مخاطرات فضای مجازی همچنان روند صعودی خواهد داشت.

وی گفت: آنچه مهم است این که باید از انفعال خارج شده و تحرک و پویایی در بین نیروهای حزب اللهی ها ایجاد شود و باید مردم را آگاه کنیم تا آن ها بدانند مزایای شبکه ملی اطلاعات چیست و از آن سو آفت ها و آسیب های اینترنت و فضای مجازی فعلی کدام است.

وی افزود: در حال حاضر آلمان که یک کشور پیشرفته غربی است دارای شبکه ملی اطلاعات است و شبکه ملی اطلاعات یک بستری است که باید به سمت آن برویم و مردم این را از مسئولان مطالبه کنند.

حجت الاسلام کهوند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در شبکه های اجتماعیِ صهیونیستی آزادی بیان به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: چندی پیش آقای مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول الله(ص) تیزر این فیلم جهانی را در یوتیوب گذاشت که بعد از 500 هزار بازدید کننده و دانلود ، حذف شد و این در حالی است که در غرب مدعی آزادی بیان، بدترین فیلم های ویدئویی علیه پیامبر اسلام حذف نمی شود.

وی با بیان این که غربی ها و صهیونیست ها از جریان اطلاعات رایج در شبکه های اجتماعی فعلی استفاده ها و بهره برداری خود را در عرصه های سیاسی و اعتقادی و اجتماعی می برند، ابراز داشت: از سویی آن ها بر اساس همین اطلاعات رد و بدل شده در شبکه های اجتماعی رایج که مدیریتشان دست آن هاست، نسبت به جامعه ما ذائقه سنجی کرده و نیازهای فرهنگی و اخلاقی ما را درمی یابند و بعد بر اساس آن ها علیه ما برنامه ریزی می کنند.

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی گفت: به عنوان مثال وقتی می فهمند که بچه های ما کارتون باب اسفنجی را می پسندند، برنامه ها و اهداف خود را زیرکانه و حساب شده از این طریق دنبال می کنند و بنابر این ما به این وسیله اطلاعات خود را به صورت غیرمستقیم در اختیار دشمن قرار می دهیم که بعد بخواهد علیه ما کار کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار