در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مطرح شد؛
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: استان باید از بازار بزرگ روسیه استفاده کند و اگر این استان به این بازار متصل شد به این راحتی جدا نخواهد شد. هر چند ممکن است سال اول خیلی سودآور نباشد اما در سال های آینده قطعاً سودآوری بیشتری خواهد داشت.
کد خبر: ۲۲۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 15 May 2016
به گزارش تابناک از خراسان رضوی معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور گفت: چک برگشتی، بدهی معوق و مسائل دیگر این گونه نباید مانع اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که متعهد می شوند واحد خود را راه اندازی کنند باشد.
 اسحاق جهانگیری عصر دیروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی که در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شد با اشاره به واحدهای تولیدی تعطیل شده یا واحدهایی که بسیار کمتر از ظرفیت فعالیت می کنند افزود: برای رسیدگی به مشکلات این گونه واحدها دو کارگروه تعیین شده اند که یکی از این کارگروه ها در استان ها به ریاست استانداران تشکیل جلسه می دهند تا مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تا هزار کارگر را بررسی و رسیدگی کنند و کمک کنند این واحدها راه بیفتند. وی ادامه داد: استان ها باید هر ماه اعلام کنند که چه تعداد از این گونه واحدها دوباره راه اندازی شده است. وی گفت: دغدغه ای که در مسائل مطرح شده توسط اعضای این جلسه مطرح شد این بود که برخی واحدهای تولیدی به دلیل بدهی بانکی، معوقات و چک برگشتی امکان دریافت تسهیلات از بانک ها را ندارند. وی افزود: برای همه این موارد در دولت یک مصوبه گذرانده شده است و در حال حاضر بخشنامه سیف رئیس کل بانک مرکزی مقابل بنده قرار دارد که وی در قالب دستورالعمل مفصلی به بانک ها ابلاغ کرده است که چک برگشتی، بدهی معوق و مسائل دیگر این گونه نباید مانع اعطای تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط که متعهد می‌شوند واحد خود را راه اندازی کنند، باشد. جهانگیری ادامه داد: استانداران باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: اگر بانکی این کار را انجام ندهد، معنای آن این است که مقابل تحقق اقتصاد مقاومتی که فرمان رهبر معظم انقلاب است استقامت می کند و می خواهد در اقتصاد کشور اختلال ایجاد کند. وی با تأکید بر این که باید اقتصاد کشور راه بیفتد افزود: از هیچ فردی پذیرفته نیست که برای راه اندازی اقتصاد کشور همراهی و همکاری نکند.
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور گفت: برای حل مشکلات واحدهای بزرگ نیز دو راهکار وجود دارد. واحدهای بزرگ عموماً متعلق به بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری وابسته به آن ها و یا نهادهای عمومی و نیز آستان ها هستند. به آن ها بخشنامه کرده ایم که شما مسئول واحد خود هستید.
وی افزود: این انصاف و صحیح نیست که تا وقتی که این واحدها سود می دادند هر چه خواستیم از آن استفاده کرده ایم، اما حالا که به هر دلیلی دچار مشکل شده اند، انگار که ما مسئولیتی در مقابل این سرمایه، نیروی انسانی فعال در آن و کشور نداریم.جهانگیری ادامه داد: آن ها مکلف هستند همچون یک مالک دلسوز روی سر واحد خود بایستند و کمک کنند تا آن واحد راه بیفتد. کارگروهی ملی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره این گونه واحدها به صورت موردی تصمیم گیری می‌کند. وی یادآور شد: ذیل بخشنامه رئیس کل بانک مرکزی همچنین آمده است تا به واحدهایی که تا یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند یک سال استمحال داده شود. البته بنده از وی خواسته بودم این استمحال قطعی باشد و این گونه نباشد که باز در بانک مربوطه تصویب شود. اما فعلا قرار است این موارد در بانک ها تصویب شود و احتمالاً بخشنامه دیگری به بانک ها ارسال خواهد شد که تکمیل کننده این بخشنامه بوده و بر این اساس افرادی که بدهی کوچک در واحدها دارند فرصت استمحال به آن ها داده شود تا واحدهای خود را راه بیندازند. وی با بیان این که محدودیت ها در بودجه دولت جدی است اضافه کرد: این بودجه آن قدر بزرگ شده که بخش اصلی آن پرداخت حقوق کارکنان دولت است و خیلی نمی توان از آن انتظار داشت که با آن پروژه های عمرانی اجرا شود.
وی ادامه داد: مقرر شده تا طرح‌های عمرانی ناتمام در سطح کشور به بخش خصوصی واگذار شود. ما از این محل درآمد نمی خواهیم.
وی اضافه کرد: در این زمینه سازمان مدیریت دو هزار طرح را مشخص کرده و تعهد داده که طی امسال این طرح ها را به بخش خصوصی واگذار می کند و از همین اردیبهشت ماه باید هر ماه اعلام کنند که چه تعداد طرح واگذار شده است و استانداران نیز باید این موضوع را پیگیری کنند.
وی با اشاره به اولویت های امسال بخش های مختلف کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی که مشخص شده است اظهار داشت: استان خراسان رضوی باید بر اساس این اولویت ها جایگاه خود را در اقتصاد مقاومتی مشخص کند و مدیران این استان توانمندی لازم را دارند.جهانگیری افزود: انتظار از مدیران  استان این است که از الان به صورت جدی ماهیانه اعلام کنند که چقدر در طرح های خود پیشرفت داشته اند و چه تعداد طرح را راه اندازی کرده اند.
وی ادامه داد: باید موضوع اقتصاد مقاومتی به صورت جدی دنبال شود و استان ظرفیت های مختلفی در این راستا دارد. جهانگیری با اشاره به فرصتی که برای صادرات محصولات کشورمان به روسیه فراهم شده اظهار داشت: روسیه اعلام کرده است که نمی خواهد از ترکیه واردات داشته باشد و می خواهد از ایران واردات داشته باشد که این موضوع بزرگترین فرصت برای استان است. وی افزود: استان باید از بازار بزرگ روسیه استفاده کند و اگر این استان به این بازار متصل شد به این راحتی جدا نخواهد شد. هر چند ممکن است سال اول خیلی سودآور نباشد اما در سال های آینده قطعاً سودآوری بیشتری خواهد داشت.
معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: استاندار خراسان رضوی حتماً راجع به صادرات به روسیه وقت ویژه بگذارد.
 وی همچنین با اشاره به ظرفیت های بسیار بالایی که در بخش گردشگری استان وجود دارد افزود: مهم ترین اقدامی که امسال در دستور کار دولت قرار گرفته به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور است. در این جلسه همچنین رشیدیان استاندار خراسان رضوی ،شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی، جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به بیان مسائل و مشکلات و اقدامات خود در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداختند.

محمد جواد رنجبر / خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار