شهرداران كلان شهرهاي كشور معتقدند ارائه مصوباتی مغایر با قوانین رسمی کشور علیه شهرداری‌ها زیبنده دولت و مجلس نیست.
کد خبر: ۲۳۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ 19 May 2016
به گزارش تابناك رضوي، نشست هم‌انديشي روساي شوراهاي اسلامي شهرها و شهرداران كلانشهرهاي كشور كه صبح امروز (پنجشنبه 30 ارديبهشت ماه 95) در محل ساختمان شوراي اسلامي شهر مشهد برگزار شد، با بيان انتقادات زيادي از سوي حاضران اين جلسه مبني بر دخالت‌هاي دولت در اختيارات شهرداري‌ها همراه بود.

دست دولت در جيب شهرداري ها!

بنابراین گزارش گوشه اي از اين اظهارات عبارتند از :

محمود دادگو، رئيس شوراي اسلامي شهر كرج با اشاره به اين مطلب كه دولت به توانايي شوراهاي اسلامي اعتقاد ندارد، اظهار كرد: به منظور اینکه دولت به توانایی شوراهای اسلامي اعتقاد پیدا کند پیشنهاد می‌شود تمام مصوبه‌هایی که شوراها از طریق آن به دولت کمک کرده به شورای عالی استان‌ها ارسال شود تا در اختیار دولت نيز قرار بگیرد.
وی با اظهار تاسف از تخريب شوراهاي اسلامي، افزود: شوراها در کنار اینکه توان اجرایی دارند، توان فکری آنان را نیز نباید دست کم گرفت.

علي تركاشوند، شهردار كرج با بيان اين مطلب كه ارائه مصوباتی مغایر با قوانین رسمی کشور علیه شهرداری‌ها زیبنده دولت و مجلس نیست، يادآور شد: شهرداران هشت کلانشهر بزرگ کشور طی نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کرده بودند در برنامه مالی سال آینده سرفصلی مشخص برای مدیریت شهری و بودجه‌های وابسته به آن تامین شود. ولی متاسفانه بخشی از اختیارات شهرداری‌ها هم گرفته شده و قوانین متعدد در خصوص استقلال شهرداری‌ها نادیده گرفته شده است.

غلام مهدي حقدل، رئيس شوراي شهر شيراز با بيان اين مطلب كه دولت و مجلس از اقتدار شورا و شهرداری نگران‌ هستند و احساس می‌کنند رقیب قوی برایشان ایجاد شده که جای آن‌ها را می‌گیرد، گفت: شورا و شهرداری برای رفع مشکلات و موانع ایجاد شده‌اند، این دو نهاد اجتماعی به هیچ وجه رقیبی برای دولت و مجلس نیستند. باید نهضتی راه بیندازیم و خوف دولت و مجلس را از شورا و شهرداری از بین ببریم. در غیر این صورت گاهی برنامه ششم توسعه را سد راه شهرداری‌ها می‌کنند. گاهی مدیریت یکپارچه را هدف قرار می‌‎دهند و گاهی مسایل دیگر شکل می‌دهند.

شهرام دبيري رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز نيز با اشاره به مصوبه غیرقانونی دولت مبني بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شهرداری‌ها، اظهار كرد: مقرر شده که رئیس جمهور لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و مدیریت یکپارچه را به مجلس ارسال نماید تا به تصویب و در نهایت اجرا شود، ولی درحال حاضر خلاف این موضوع شکل گرفته و اختیارات شهرداری‌ها توسط دولت کاسته شده است و به نوعی مالیاتی که شهرداری‌ها از آن برای آبادانی شهر استفاده می‌کردند، در خزانه دولت قرار خواهد گرفت.

شهردار قم ضمن اظهار تاسف از عدم حمايت دولت از شهرداري‌ها و شوراهاي اسلامي شهرها، گفت: متاسفانه دولت در بیان کلام از شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر حمایت می‌کند اما در مقام عمل این اتفاق نمی‌افتند.

مهدي جمالي‌نژاد، شهردار اصفهان با بيان اين مطلب كه شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها در دولت و مجلس هیچ‌گونه حامی و پشتیبان ندارند، بيان كرد: متاسفانه وقتي خبر مرگ يك گوزن در گوشه اي از كشور منتشر مي شود معاون اول رئيس جمهور اشك از چشمانش جاري مي شود و اين در حالي است كه مردم شهرهاي بزرگ از شدت آلودگي هوا و مشكلات ديگر در حال تلف شدن هستند و امکاناتی که می‌تواند از طریق درآمدهای پایدار براي حل مشكلات آنان تامین شود در حساب خزانه دولت قرار خواهد گرفت.

سيد صولت مرتضوی شهردار مشهد گفت: بدنه دولت سنگين و در حال غرق شدن در مباحث اقتصادی کشور است، اما نمی‌دانیم چرا می‌خواهد شهرداری‌ها را نیز با خود غرق کند!

 سید خلف موسوی، شهردار اهواز گفت: شهرداری‌ها خدمات بسیاری را ارائه می‌کنند و اگر این نهاد اجتماعی خدمات دهی خود را به شهروندان متوقف کند، شهر با پیامدهای سیاسی، امنیتی و اخلاقی بسیاری مواجه می‌شود و این درحالی‌است که خيلي ها شهرداری را تنها در خدمات‌رسانی صرف محدود می‌کنند!

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نيز با تاكيد بر اينكه دولت‌ها نبايد به حقوق شهرداری‌ها چشم ‌داشتي داشته باشنداظهار كرد: دولت باید تلاش کند تا شهرداری‌ها به استقلال مالی برسند و لایحه مدیریت یکپارچه شهری را اجرایی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار