همايش خط سرخ مقاومت در مشهد؛
همايش خط سرخ مقاومت به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر و روز مقاومت دزفول، در محل شوراي اسلامي شهر مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 26 May 2016

به گزارش تابناك رضوي، اين همايش، با حضور آيت‌الله سيد محمدعلي شيرازي عالم و مبارز انقلابي مشهد، دكتر غلامرضا بصيري‌پور عضو شوراي شهر مشهد و فرماندار شهرهاي دزفول، انديمشك، شوشتر و كرمانشاه در دوران جنگ، دكتر محمدرضا سنگري استاد دانشگاه و عاشورا پژوه، سردار حاج محمد نوراني و جمع كثيري از خانواده معظم شهدا، جانبازان، بسيجيان برگزار شد.
در ابتداي مراسم، غلامرضا بصيري پور، ضمن خوش‌آمد گويي و خير مقدم به ميهمانان، به تشريح اوضاع دزفول در زمان جنگ پرداخت و گفت: شهر دزفول در اين مدت به شدت مورد هجوم توپخانه‌هاي دشمن و حملات موشكي قرار مي‌گرفت، حتي بعضي آمار حكايت از اصابت 180 موشك را مي داد، برخي به شوخي مي‌گفتند: در كوچه سه متري موشك دوازده متري مي زنند! البته براحتي نمي‌شود اصابت موشك را به تصوير كشيد، براي مثال خيابان آفرينش خيلي موشك باران مي‌شد، يكبار موشك زدند و بعد از سه دقيقه دوباره به همان نقطه موشك اصابت كرد و خيلي‌ها كه براي امداد رساني رفته بودند آسيب ديدند.
وي ادامه داد: برخي از بچه‌هاي فرمانداري تا 90 درصد دچار سوختگي شدند، وقتي ما به محل اصابت موشك رسيديم، متوجه شديم درب يك گاراژ برروي چند پشت بام چند آن طرف‌تر افتاده است.
فرماندار شهرهاي دزفول، انديمشك، شوشتر و كرمانشاه در دوران جنگ به بيان خاطره اي از آن دوران پرداخت و اظهار كرد: شبي حملات دشمن بسيار شديد شد، بعد از اتمام حملات، به خيابان كنار مسجد جامع شهر رفتم و ديدم اوضاع خيلي بهم ريخته است، به استاندار گزارش دادم. وقتي استاندار آمد به ايشان گفتم اوضاع شهر بهم ريخته است و مردم ناراحت هستند، اگر حرفي زدند ناراحت نشويد. داخل شهر رفتيم تا اوضاع را بررسي كنيم، يكي از خيابان‌هاي شهر براي مرتبه سوم پس از بازسازي موشك باران شده بود، عده‌اي كه آنجا ايستاده‌ بودند و بحث مي‌كردند، ناگهان يكي گفت: فرماندار داخل آن ماشين است.
دكتر بصيري پور افزود: مردي ميانسال از ميانه جمعيت فرياد زد كه ببينيد چه شده. من پدر دو شهيد هستم، سه مرتبه مغازه‌ام را بمباران كردند، برو به امام بگو همه مصيبت‌ها و شهدا فداي يك تار موي امام!
فرماندار اسبق دوران جنگ گفت: در ابتدا فكر كرديم كه مي‌خواهد ما را مورد ضرب و شتم قرار دهد، اما واقعا پايداري اين مردم تحسين‌ بر انگيز بود، خدماتي كه در آن اوضاع انجام دادند و استقامتي كه كردند بسيار عالي بود، اوضاع آن روزها واقعا وصف نشدني‌ است، حتي خانواده‌اي در آن شهر به نام آريان‌پور در يك شب 22 شهيد دادند ولي‌ با تمام اين مشكلات مردم باز هم مقاومت مي‌كردند.
دكتر بصيري پور در پايان سخنانش تاكيد كرد: در زمان جنگ حتي يكبار هم دزفول تخليه نشد، هركس ادعاي در اين باره دارد مداركش را ارائه كند، ما كه به خاطر نداريم، زمان بمباران‌ها مردم داخل پناهگاه مي‌رفتند و دوباره به خانه هايشان برمي‌گشتند.
 
ولايت ‌پذيري مردم باعث شد تا تمام محاسبات استكبار جهاني غلط از آب در آيد 
در ادامه اين همايش سردار حاج محمد نوراني ضمن سپاس از خداوند متعال براي توفيق حضور در اين مراسم و تشكر از دوستاني كه اين جلسه را تشكيل دادند، اظهار كرد: خرمشهر هيچگاه كامل سقوط نكرد.
وي گفت: خرمشهر داراي دو بخش شرقي و غربي بود كه دشمن فقط توانست بخشي از اين شهر را تصرف كند آن هم بعد از آنكه نيروهاي داخل شهر 45روز با كمترين مهمات و تجهيزات از شهر دفاع كردند.
اين رزمنده دفاع مقدس با نقل سخن صدام كه با شروع جنگ به خبرنگاران گفته بود «من يك هفته بعد در هتل‌هاي تهران از شما پذيرايي مي‌كنم»، بيان كرد: همكاري مردم و ولايت ‌پذيري آن‌ها، داشتن رهبري شجاع، مصمم و متدين و مكتب و ايدوئولوژي قوي باعث شد تا تمام محاسبات استكبار جهاني و ژنرال‌هاي صدام غلط از آب در بيايد و ماشين جنگي صدام با مقاومت 45روزه بچه‌هاي شيعه به گل نشست.
وي در ادامه به بيان خاطره اي از دوران جنگ پرداخت و عنوان كرد: در يك درگيري سخت در ميدان مركزي خرمشهر، يك گردان تانك به سمت ما مي‌آمد، ما هم سه آرپي‌چي زن بيشتر نداشتيم و هر كدام هم سه گلوله داشتند، صبر كرديم تا تانك‌ها نزديك بشوند و بعد به آن‌ها شليك كرديم.
سردار نوراني با بيان اين مطلب كه در مدتي كه تانك‌ها به ما نزديك مي‌شدند بچه‌ها با بيسيم وصيت مي‌كردند، اظهار كرد: بعد از اينكه اولين تانك را زديم تانك دوم دنده عقب زد و به سومي اصابت كرد و تانك سوم هم عقب رفت و به ديواركوبيد، فرمانده گردان كه داخل جيپ بود با ديدن اين صحنه عقب نشيني كرد و وقتي بقيه ديدند فرمانده عمليات عقب نشيني كرده است پا به فرار گذاشتند، اينگونه شد كه با يك شليك 32 تانك بدست ما افتاد.
ديگر سخنران اين همايش، دكتر سنگري بود كه با بيان اين مطلب كه برگزاري اينگونه مراسم‌ها تعظيم شعائر الهي و پشتوانه نسل‌هاي ماست، گفت: اين جمله امام(ره) كه فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و به ما فهماندند كه پيوستگي يك شهر با خداست.
اين رزمنده دوران دفاع مقدس با بيان اين مطلب كه دزفول و خرمشهر يك نماد است، عنوان كرد: هرجا نشان از حركت و ايستادگي باشد دزفول و خرمشهر است، امروز بحرين دزفول است و يمن خرمشهر.
وي در پايان با اشاره به جنگ نابرابر ايران و عراق، اظهار كرد: اگر به موزه تهران برويد خواهيد ديد كه ما از 54كشور غنيمت داريم، اگر ملتي با خدا پيوستگي داشته باشد با كمترين تجهيزات در برابر مستكبران جهان مي‌تواند ايستادگي كند و زخم‌ها و مصيبت‌ها براي آن ملت به چشم نمي‌آيد.
گفتني است اين مراسم با نوحه‌ خواني حاج صادق آهنگران، تقدير از برخي خانواده‌هاي شهداي دزفول و رونمايي از كتاب‌هاي «خرده روايت‌هاي شهر آجري»، «خط دوم نبرد» «آسمان خبري دارد» و «حاج عظيم» به پايان رسيد./تابناك رضوي
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار