معاون شهردار مشهد می گوید شهرداری نمی تواند کارهایش را ول کند تا شورای عالی شهرسازی بند کفشش را ببندد!
کد خبر: ۲۳۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 27 May 2016
به گزارش تابناک رضوی، محمدرضا حسین نژاد، معاون شهرسازی شهردار مشهد در نشست خبری خود در تالار شهدای شهرداری به شائبه های به وجود آمده توسط گزارش شورای عالی شهرسازی کشور پاسخ داد.

حسین نژاد در این نشست با بیان اینکه روند صدور پروانه ساختمانی طی چندین سال گذشته در مشهد حاکم بوده است گفت: این روند از گذشته در شهرداری وجود داشته و نمی توان آن را به یکباره تغیر داد.

معاون شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه نمی توان در شهر مشهد تبعیض قائل شد گفت: امروزه افرادی برای دریافت بلند مرتبه سازی به شهرداری مراجعه می‌کنند که ادعا دارند که سه طرف منزل مسکونی‌اش بلند مرتبه سازی صورت گرفته است از این رو وی نیز بلند مرتبه سازی را حق خود می داند.

وی کمیسیون ماده 5 را به عنوان یکی از اهرم‌های شهرداری برای خرد جمعی معرفی و تاکید کرد: کمیسیون ماده 5 در بسیاری از موارد می تواند کارگشا باشد اما در بسیاری از موارد زمانی که درخواستی به این کمیسیون فرستاده می شود پاسخی دریافت نمی‌شود.

حسین نژاد با اشاره به پروژه مورد نظر شورای عالی شهرسازی در بلوار هفت تیر گفت: این پروژه از 4 زمین و 3 پروانه تشکیل می‌شود و هنوز مجوز ساخت آن نیز صادر نشده و قرار است تا به صورت یک‌جا به بانک سپه جهت تهاتر داده شود.

معاون شهرسازی شهردار مشهد افزود: ما به واسطه اوراق مشارکتی که شهرداری در گذشته از بانک سپه دریافت کرده است به صورت ماهیانه 800 میلیون تومان سود پرداخت می کنیم از این رو با تهاتر این پروژه در نظر داریم تا بخشی از بدهی خود را بکاهیم.

وی با انتقاد از عدم ابلاغ دستورالعمل پهنه های بلند مرتبه سازی گفت: امروزه درخواست های بسیاری برای بلند مرتبه سازی در شهر مشهد وجود دارد اما هیچ دستورالعملی برای این کار وجود ندارد و اخیرا نیز شورای عالی شهرسازی در حکمی به شهرداری مشهد دستور داده که به ساختمان های بالای 23 پروانه ساخت ندهد.

حسین نژاد با اشاره به کاربری پروژه جهان مال خاطرنشان کرد: در طرح خازنی که سال های بسیاری است مورد استفاده قرار می گیرد از این زمین به عنوان کاربری تجارتی در مقیاس شهری یادآوری شده است.

معاون شهرسازی شهردار مشهد افزود: در راستای انجام توافقاتی با آستان قدس رضوی به عنوان مالک این زمین تصمیماتی بین شهردار و قائم مقام استان قدس رضوی گرفته شد و پس از آن مصوبه ای برای حفظ این زمین به عنوان فضای سبز از سوی شورای عالی شهرسازی صادر شد.

وی افزود: مصوبه های شورای عالی شهرسازی باید اجرایی شود اما ین نکته حائز اهمیت است که مصوبه شورای عالی شهرسازی در رابطه با پروژه جهان مال حدود 6 ماه پس از توافقات ما با آستان قدس رضوی ایجاد شده است و قانون در این جا نمی تواند عطف به ماسبق شود.

حسین نژاد تاکید کرد: اگر شورای عالی شهرسازی در نظر دارد تا چند نقطه در شهر مشهد را با نگاه خویش و صلاح شهر به فضای سبز تبدیل کند ابتدا باید سیکل اداری را در پیش گرفته و از مدیریت شهری بخواهد تا زمینه های تامین منابع مالی برای تملک زمین های مذکور را بررسی و مورد مطالعه قرار دهد.

معاون شهرسازی شهردار مشهد با انتقاد از برخی رفتارها خاطرنشان کرد: در جلسه یک ماه پیش شورای عالی شهرسازی با حضور وزیر راه اتفاقی خارج از عرف صورت گرفت و در حالی که وزیر راه بر استماع سخنان مشاور تاکید و از عدم ایجاد مصوبه سخن می گوید ما شاهد هستیم که 10 بند خروجی از آن جلسه به ما ابلاغ می شود.

وی افزود: شنیده ها حاکی از آن است که مشاور فعلی طرح جامع نیز در حال خلعیت بوده و قرار است تا مشاور جدیدی بر سرکار بیاید که قطعا تا شناخت و تمرکز یافتن بر طرح زمان زیادی خواهد گذشت.

حسین نژاد تاکید کرد: تا زمانی که طرح جامع شهر مشهد تصویب و ابلاغ نشود طرح های تفصیلی ایجاد شده در گذشته در دستور کار ثابت خواهند ماند و مورد استفاده قرار می گیرند.

معاون شهرسازی شهردار مشهد تصریح کرد: در جریان پروژه جهان مال هیچ تخلفی صورت نگرفته و شهرداری بر اساس ضوابط موجود در طرح خازنی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد در رابطه با این پروژه موافقت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز قرار بشود به مصالح شهر 10 نقطه با کاربری تجارتی در شهر تغیر کاربری بدهد باید حقوق مکتسبه مالکان این زمین ها به صورت شفاف در نظر گرفته شود.

حسین نژاد با اشاره به پروژه مشهد مال عنوان کرد: این پروژه 8 طبقه مجوزات خود را از کمیسیون ماده 5 و در دوره گذشته دریافت کرده و هم اکنون بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است.

معاون شهرسازی شهردار مشهد در پاسخ به یک سوال مبنی بر اختصاص 30 درصد از فضا به فضای سبز گفت: طی طرح های ارائه شده بنا بود تا 30 درصد از فضای سطحی این پروژه به فضای سبز اختصاص پیدا کند که در بازدید ها و رویت های کنونی ما این مهم محقق نشده است.

وی تصریح کرد: در صورت عمل نکردن مالکان پروژه مشهد مال به تعهداتشان ما به آن‌ها پایان‌کار نخواهیم داد بنابراین آن ها باید بر سر تعهد خود مبنی بر اختصاص 30 درصد از فضای سطحی به فضای سبز بمانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار