بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«حکم غنیمت گرفتن اموال داعش»،«پاسخ امام به دخترشان بعد از برکناری آقای منتظری»،«واکنش رهبر انقلاب به شعارهای تفرقه‌انگیز»،«تعبیر دادستان کل کشور برای فضای مجازی»و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۴۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸ 03 June 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید

پاسخ ابراهیم یزدی به ادعای بی‌بی‌سی

ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت در گفت‌وگویی به ادعای شبکه بی.بی.سی فارسی در مورد ارسال پیام امام خمینی به دو رئیس جمهور آمریکا پاسخ داده است، وزیر خارجه دولت موقت درباره سندسازی بی‌بی‌سی درباره امام گفت: آنچه‏ در گزارش خبری بی‌بی‌سی آمده خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده است که در متن اصلی پیام آمده است: «ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم.»فارس این خبر را منتشر کرده است.


علت حکم شلاق برای کارگران معدن

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، با اشاره به اجرای حکم شلاق برای کارگران معدن آق‌دره در شهرستان تکاب استان ‌آذربایجان غربی گفت: کارگران معدن آق‌دره بعد از 9 ماه کار به مدت سه ماه تعطیل شده بودند تا با این روش پاداش، عیدی و بیمه شامل آنها نشود.وی ادامه داد: این کارگران پس از تجمع مقابل کارخانه با نگهبان درگیر می‌شوند و خساراتی را به نگهبانی وارد می‌کنند.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نتیجه کارفرما، شخص نگهبان و شورای تامین از این کارگران شکایت کرده و دادستان با این کارگران برخورد و مجازات سنگینی را برای آنها صادر می‌کند.وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه شخص نگهبان و کارفرما از شکایت خود انصراف داده و رضایت می‌دهند پرونده در شعبه 10 تجدید نظر استان آذربایجان غربی حکم زندان و جزای نقدی کارگران را می‌بخشد اما حکم شلاق کارگران در 25 فروردین سال‌جاری اجرا می‌شود.وی افزود: مسئولان دادگستری استان بر این اعتقاد بودند که این کارگران با بستن جاده در نظم عمومی اخلال ایجاد کردند و این افراد را به عنوان کارگر محاکمه نکرد.نماینده مردم ارومیه همچنین در ارتباط با اجرای حکم این کارگران تصریح کرد: فرماندار تکاب باوجود اینکه می‌توانست برای جلوگیری از اجرای حکم و خاتمه دادن مسالمت آمیز موضوع اقدامی کند عنوان کرد که قوه قضائیه در این باره مستقل است و اقدامی را صورت نداد. این گفت و گو را فارس منتشر کرده است.


پاسخ یک فرمانده سپاه به تهدیدات امریکایی ها

سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری در واکنش به اظهارات اخیر یک مقام آمریکایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور مبنی بر اینکه «آمریکا در صورت لزوم علیه ایران اقدام نظامی خواهد کرد»، افزود: هرچند سخن گفتن از روی میز بودن همه گزینه‌های علیه ایران در روزگار امروز ایالات متحده، یک شوی تبلیغاتی است اما ایران اسلامی مهیای مقابله قاطعانه و سخت با هر گزینه آمریکایی است.وی با بیان اینکه آماده مقابله قاطعانه با تهدید نظامی آمریکا هستیم، تاکید کرد: ملت و نیروهای مسلح ما هرگز در پی جنگ نیستند اما لحظه‌ای از تجهیز و آمادگی دفاعی خود غفلت نکرده و در صورت عملی شدن تهدیدات نظامی آمریکا آماده هستند در یک نبرد واقعی و مستقیم بشریت را از شر سیاست‌های جنگ طلبانه و سلطه گرایانه آمریکا نجات دهند.


چک کردن گوشی همسر، جرم است؟

برخی زنان و مردان عادت به کنترل و بازرسی تلفن همراه همسران خود دارند. این کار از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد و آیا می‌توان بابت آن شکایت کرد؟«میزان» در پاسخ به این سوال نوشت: «نوعا این دست اقدامات زن و شوهر نسبت به یکدیگر در راستای حساسیت‌ها و علایق طرفین نسبت به یکدیگر و زندگی‌شان است؛ لذا نباید به جای درک‌کردن طرف مقابل و تلاش در اعتمادسازی به دنبال چنین راه‌هایی بود.به هرحال این مورد ظاهرا با هیچ یک از عنوان‌های مجرمانه قابل انطباق نیست و قانونگذار در قانون مدنی صرفا زوجین را مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر کرده است که این امر با تفسیری موسع از قانون می‌تواند از مصادیق تکلیف به حسن معاشرت تلقی شود؛ هر چند ضمانت اجرای قانونی برای آن مقرر نشده است.»


حکم غنیمت گرفتن اموال داعش

"عبدالمهدی کربلائی" نماینده مرجعیت دینی در کربلا در خطبه نماز جمعه با استناد به یکی از خطبه های امام علی (ع) گفت: برخی اموال خانه ها را به این بهانه که متعلق به جنگجویان است، غارت می کنند اما امام علی (ع) به آنها می گویند که "این اموال میراث ورثه کسانی است که با شما می جنگند و دلیلی شرعی برای (برداشتن) اموال آنها ندارید".کربلائی تأکید کرد: «تنها غنیمت گرفتن اموال، تجهیزات و وسایلی جایز است که عناصر داعش از آن در نبرد کمک می گیرند.»


خار چشم دشمنان رئیس مجلس خبرگان شد

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی خطیب موقت در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نمایندگان خبرگان رهبری باید همواره هادی جامعه بوده و سنگرشان مورد رضایت طرفداران اسلام ناب و خار چشم دشمنان باشد.


آب سنگین را به امریکا می فروشیم؟

بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم بیست‌و هفتمین سالگرد رحلت حضرت امام (ره) و در جمع خبرنگاران از تحقق چند تعهد آمریکایی‌ها برای فروش آب سنگین خبر داد و تصریح کرد: همان کشوری که می‌خواست کارخانه‌های آب سنگین ایران را تعطیل کند، امروز مسئول خرید آب سنگین ایران است و این موضوع با اهمیتی است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام این خبر که مذاکره با سایر کشورها برای فروش آب سنگین در حال انجام شدن است، تصریح کرد: بعضی کشورها در مورد به خرید آب سنگین ایران تردید دارند، اما با تحقق تعهدهای آمریکا، تردیدها از بین خواهد رفت.


اندازه یک آمریکایی کافر به امام معتقد شوید

سید احمد علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: امام یک شخصیت تاریخی نبود، عده‌ای از کوته فکرانی که این گونه فکر می‌کنند بیایند اندازه یک آمریکایی کافر به امام معتقد شوند اما عده‌ای که از امام دم می‌زنند می‌خواهند امام را شخصیتی تاریخی جلوه دهند که موقعیتش گذشته است.انتخاب این خبر را منتشر کرده است.


پاسخ امام به دخترشان بعد از برکناری آقای منتظری

حجت الاسلام رحیمیان گفت: دختر حضرت امام خانم مصطفوی برای بنده نقل کردند که وقتی قائم‌مقام برکنار شد من خدمت امام رسیدم و از آینده اظهار نگرانی کردم که با این وضعیت اگر برای شما اتفاقی پیش بیاید آیا شورای رهبری می‌شود یا وضع جور دیگری است چراکه ما کسی را نخواهیم داشت، که امام با حالتی خاص و قاطعیت فرمودند چرا ما شخصی را داریم و همین آقای خامنه‌ای است.این مطلب در خبرگزاری دانشجو منتشر شده است.


استقراض ۱۵ میلیارد دلاری عربستان سعودی

عربستان سعودی به زودی در بزرگترین استقراض ملی در خاورمیانه ۱۵ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر خواهد کرد. گروهی از بانک‌های بین‌المللی از جمله گلدمن ساکس، جی پی مورگان و اچ اس بی سی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به حراج اوراق قرضه سعودی توسط دولت عربستان استخدام شده‌اند. فروش اوراق قرضه از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس در ماه‌های اخیر شدتی بی‌سابقه گرفته است. قطر و امارات عربی متحده در هفته‌های اخیر به ترتیب ۹ و ۵ میلیارد دلار اوراق قرضه فروختند که با استقبال شایان سرمایه‌گذاران خارجی روبه‌رو شد.گفتنی است که به دنبال سقوط قیمت‌های نفت در دو سال گذشته، کشورهای عمده تولید‌کننده نفت، از جمله ایران، با کسری بودجه قابل توجهی مواجه بوده‌اند. کسری بودجه‌ای که کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس را به سوی استقراض خارجی به جای استفاده از صندوق‌های ذخیره ارزی سوق داده است. ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و ساختار غیرشفاف مالی خود از پس از انقلاب سال ۵۷ از دسترسی به بازار سرمایه جهانی محروم بوده است.


واکنش رهبر انقلاب به شعارهای تفرقه‌انگیز

رهبر انقلاب در واکنش به شعارهای برخی حاضران در مرقد امام گفتند: این توصیه را توجه کنید؛ آن‌وقت ممکن است در بعضی از این شعارها تجدیدنظر کنید؛ اتحاد دولت و ملت را به هم نزنید. ممکن است شما از یک دولتی خوشت بیاید، از یک دولت دیگر خوشت نیاید، اشکالی هم ندارد؛ رقابت‌های انتخاباتی به جای خود، اختلاف‌نظرها به جای خود، حتی انتقاد هم به جای خود! اما دولت و ملت باید همه در کنار هم باشند.


بی‌نظمی در سخنان یادگار امام و پاسخ تلویحی به آنها

سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با ایجاد بی‌نظمی و هیاهو عده‌ای انجام شد که یادگار امام (ره) سخنرانی خود را با وجود این بی‌نظمی‌ها ادامه داد و در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که اگر در جامعه اسلامی می‌بینیم که چه سان گروهی نابخرد در پس شعارهای مذهبی به برادرکشی و مسلمانان‌کشی روی می‌آورند، به یاد آوریم که انقلاب ما اگر خدایی است یعنی عامل هدایت هم است. مانند دوران دفاع مقدس که چه سان مردمان از جان و دلشان گذشتند تا تعالی اسلامی را برای جامعه به ارمغان آورند که این هدایت همان هدایت خدا است، بنابراین انقلاب ما خدایی است.


پاسخ مهاجرانی به ادعای BBC در آستانه سالگرد رحلت امام

سیدعطاءالله مهاجرانی، ساعاتی پس از انتشار ادعای بی بی سی درباره ی امام خمینی، به رد بخشی از آن ادعاها و به دفاع از رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی پرداخت و ادعاهای مطرح شده را غیرحرفه ای، اختراع و تحریف شده خواند.مهاجرانی ضمن بررسی ادعاهای مطرح شده در بی بی سی، تاکید کرد: اکنون که بیست و هفت سال از رحلت امام خمینی رهبر پر شکوه انقلاب اسلامی می گذرد، اگر با دقتی بیشتر به کارنامه ی او نگاه کنیم، کارنامه او را به درستی و منصفانه بسنجیم، گمان نمی کنم فرصتی برای غباری بماند که خواستند در آستانه ی رحلت او بر سیمایش بنشانند.این مطلب در انصاف نیوز منتشر شده است.


واکنش‌رهبر انقلاب به ادعای بی‌بی‌سی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی در واکنش به ادعای بی بی سی فارسی درباره پیام های امام خمینی به رییس جمهور آمریکا گفتند: دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس علیه امام به‌اصطلاح سند منتشر می‌کند؛ علیه امام پاکیزه و مطهر! سند را از کجا آوردند؟ از مدارک آمریکایی! آمریکایی که هواپیمای مسافربری را سرنگون می‌کند، از جعل سند ابایی دارد؟ دشمنی انگلیس‌ها این‌گونه است.بر اساس ادعای کذب بی بی سی فارسی به نقل از اسناد سازمان سیا امام خمینی یک بار در سال ۱۳۴۲ با جان اف کندی و در روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با جیمی کارتر، روسای جمهور وقت آمریکا تماس برقرار کرده بودند.


تعبیر دادستان کل کشور برای فضای مجازی

منتظری دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دشمن به شدت به دنبال ضربه زدن به فرهنگ جامعه اسلامی است، یادآور شد: فضای مجازی امروز مانند سرطان در حال ریشه دواندن است و مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند از شورای عالی فضای مجازی و مسؤولان ارتباطات گله‌مند هستم.وی گفت: مقام معظم رهبری خواستار راه‌اندازی شبکه ملی فضای مجازی شدند و سخن ما به دولت‌مردان این است که به فریاد ملت و جوانان برسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار