بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:چه کسی پیروز انتخابات ریاست مجلس شد؟؛لیست عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران؛احتمال ابقای جلالی بر ریاست مرکز پژوهشهای مجلس و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۴۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳ 04 June 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید

واکنش دونالد ترامپ به درگذشت «کلی»

واکنش توئیتری ترامپ به درگذشت محمد علی کلی: محمد علی در سن ۷۴ سالگی درگذشت. یک قهرمان بزرگ و یک انسان فوق العاده. دل همه مون براش تنگ میشه.

احتمال ابقای جلالی بر ریاست مرکز پژوهشهای مجلس

بهروز نعمتی با اشاره به گمانه زنیهای اخیر درباره ریاست محمد رضا عارف بر مرکز پژوهشهای مجلس ، گفت: بنده هم این شایعات را در رسانه ها دیده‌ام. تاکنون درباره ریاست مرکز پژوهشها در مجلس بحثی مطرح نشده است و گزینه احتمالی وجود ندارد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کاظم جلالی در پست ریاست مرکز پژوهشها ابقا می‌شود یا خیر؟ افزود: با توجه به عملکرد وی احتمالا او در این پست باقی می‌ماند. عصر ایران این خبر را منتشر کرد.

گلشیفته فراهانی اگرتوبه کند می تواند برگردد

مناظره «حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی» با حضور علی مطهری و محمدحسن قدیری ابیانه به همت مجمع فرهنگی تحقیقاتی بینش مطهر اصفهان در سالن اجتماعات مرکز اهل‌بیت برگزار شد. علی مطهری در بخشی از گفته های خود اظهار داشت: اگرحتی خانم گلشیفته فراهانی هم توبه کند هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند برگردد به دامان اسلام البته این را باید از فقها سؤال کنیم ولی فکر می‌کنم هر گناهی قابل توبه کردن است. این سخنان علی مطهری در مناظره «حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی» با حضور محمدحسن قدیری ابیانه است که وی در جواب به این اظهار نظر آقای مطهری گفته است؛ بله، توبه خانم گلشیفته فراهانی را می‌پذیرم می‌گویم برگرد، ولی در حکومت نمی‌توانی باشی، نماینده مجلس نمی‌توانی باشی، می‌گوییم همه در برابر قانون برابرند در اجرای قانون که برابر نیستند. کسی با چنین سابقه‌ای قاضی نمی‌تواند باشد ولی اگر در برابر قاضی قرار گرفت قاضی نباید بین او و حاکم فرقی بگذارد. عصر ایران این خبر را منتشر کرد.

پارلمان ترکیه مصونیت یک چهارم از نمایندگان را لغو کرد

پارلمان ترکیه با اکثریت آرا مصونیت قضایی یک چهارم از نمایندگان را لغو کرد. نمایندگان اپوزیسیون به دادگاه قانون اساسی ترکیه شکایت کردند. دادگاه ولی لغو مصونیت پارلمانی این نمایندگان را قانونی دانست. نمایندگانی که مصونیت قضایی آنها برداشته شده اکثرا از حزب دموکراتیک خلق​ها، حزب طرفدار کردها و حزب جمهوری خواه خلق هستند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بویژه نمایندگان حزب طرفدار کردها را به طرفداری از تروریسم متهم می​کند. دویچوله این خبر را منتشر کرد.

 چگونه شمقدری صاحب فیلم مجید مجیدی شد

مجید مجیدی در کتاب "در قلمرو دیدار” که کتابی درباره زندگی و آثار مجیدی است گفت وگوی مفصلی با رضا درستکار منتقد شناخته شده سینما کرده و در آن به روایت جالبی از ساخت فیلمی درباره ارتحال امام (ره) پرداخته است. مجیدی در بخشهایی از این مصاحبه گفت: من بلافاصله بعد از دریافت خبر فوت امام، راهی "حوزه هنری” شدم. بچه ها همگی ماتم گرفته بودند نشسته بودند و گریه می کردند. همانجا به نظرمان آمد که این اتفاق تاریخی باید ثبت شود . بعدهم من همراه با یک فیلمبردار، با دوربین، به طرف جماران و بعد هم به محل دفن امام رفتیم و ۵ شبانه روز به شکل ممتد مشغول فیلمبرداری بودیم و خانه نمی رفتیم. لحظات وروزهای سختی بود. دوربین را روی کانتینر کار گذاشته بودیم و وقتی پیکر امام مثل یک قدیس روی دست ها می چرخید فیلم می گرفتیم. انگار که قیامتی به پا شده بود. من به عنوان کارگردان آن چه را که در ذهنم بود به درمنش انتقال می دادم تا بعد بتوانم در استودیو آن را باز بسازم. بعد از فیلمبرداری من برای خودم برنامه ای ریختم تا بتوانم با گرفتن نماهایی مختلف، یک فیلم متفاوت با آنچه که درتلویزیون پخش شده بود بسازم اما یک روز که به حوزه هنری آمدم، گفتند قرار است تصویرهایی که شما گرفته اید را جواد شمقدری کامل کند! از این که راشهای من را گرفته بودند و قرار شده بود که هیچ اقدامی درباره آنها نکنم با اعتراض نزد محمد رضا تخت کشیان رفتم و بعد از جویا شدن علت فهمیدم که دستور آقای زم بوده است. حدود ۴۰حلقه فیلم گرفته بودم اما کم لطفی آقایان، تمام زحماتم را بر باد داد. حتی آقای شمقدری یک اجازه کوچک از من نگرفت و در نهایت، بخشهای گرفته شده، درهم ادغام شدند و با عنوان "عشق و آفتاب”…. در ادامه مصاحبه رضا درستکار از مجیدی می پرسد: از فیلم نمایش داده  شده راضی بودید؟ و مجیدی در پاسخ می گوید: راستش احساس می کنم یک واقعه تاریخی که ماده خام بسیار خوبی داشت به هدررفت و به یک فیلم معمولی ژورنالیستی تبدیل شد که نمونه هایش در آن روزها زیاد از تلویزیون پخش می شد.سایت سینما سینما این خبر را منتشر می‌کند.

دستگیری گداهای خارجی سازمان‌یافته در شیراز

مدیر اداره پیشگیری و ساماندهی اجتماعی فرمانداری شیراز گفت: 84 نفر از اتباع غیرمجاز که با قصد تکدی‌گری به شیراز وارد شده بودند، با همکاری عوامل انتظامی و ضابطان قضایی شهرداری، دستگیر شدند.  علی‌رضا ذاکر‌عباسعلی اظهار کرد: یکی از اقدامات اجرایی شده از سال 93 تاکنون، برخورد با گروه‌های سازمان یافته متکدیان خصوصا اتباع بیگانه غیرمجاز است.وی ادامه داد: با توجه به کسب گزارش‌های مردمی از فعالیت تعداد کثیری اتباع خارجی در قالب یک گروه سازمان‌یافته متکدیان، محل اختفا و تجمع آنان شناسایی و با همکاری عوامل انتظامی و ضابطان قضایی شهرداری شیراز 84 نفر از آنان دستگیر شدند. حیدر عالیشوندی، فرماندار شیراز نیز در حاشیه بازدید از مرکز آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: دلیل موفقیت در رفع آسیب‌های اجتماعی همدلی و حضور و مشارکت تمام نهادها است. حضور غیرقانونی اتباع خارجی در شیراز، مسائل و مشکلاتی مانند تحت تاثیر قرار دادن امنیت اجتماعی و شیوع بیماری‌های مختلف را به‌دنبال دارد.ایسنا این خبر را منتشر کرد.

رمزگشایی مصلحی از ماموریت ویژه فائزه و بهائیان

حیدر مصلحی گفت: حرکت آن زنی که با بهاییان عکس می‌گیرد و شبکه‌های بزرگ استکباری روی آن این قدر مانور می‌دهند، در طی پروژه نفوذ است و به عنوان یک شخص اطلاعاتی یک جایی گفتم این زن قطعاً مأموریت داشته است و این جمله من موجب شد که به آن‌ها بر بخورد. وزیر سابق اطلاعات با اشاره به عدم تشییع مناسب شهدای حج در سال گذشته، خاطرنشان کرد: مدتی پس از حضور پرشور مردم در تشییع شهدای غواص از CIA پیامی داشتم که دشمن مانده است که این 2 سال مذاکرات چرا به نتیجه‌ای نرسیده و هنوز این گونه برای شهدا تشییع جنازه می‌کنند. البته خیلی‌ها نمی‌خواهند این تشییع جنازه‌ها اتفاق بیفتد.مصلحی ایجاد خطای محاسباتی را محور اصلی پروژه نفوذ دشمن دانست و تصریح کرد: دشمن به دنبال ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری‌های مسؤولین و تأثیر در انتخاب مردم در انتخابات است.فارس این خبر را منتشر کرده است.

ببخشید که روی اعصابم!

مجری اسپانسر تبلیغاتی تیم ملی والیبال از مردم عذرخواهی کرد و گفت او نماینده اسپانسر است و باید یک سری حرف‌ها را بزند.سیدمرتضی حسینی، مجری سامانه تبلیغاتی تیم‌های فوتبال و والیبال دوباره به تلویزیون برگشته است.او که یکی، دو روزی جای خودش را به مجری دیگری داده بود، امروز و در حاشیه بازی والیبال ایران مقابل لهستان گفت: «من نماینده اسپانسر هستم و باید این حرف‌ها را بزنم. به هر حال ببخشید. مدام می‌گویند من روی اعصاب هستم اما مامورم و معذور. ببخشید که مدام این جملات را تکرار می‌کنم.» این مطلب در الف منتشر شده است.

چه کسی پیروز انتخابات ریاست مجلس است؟

 سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به پیامدهای انتخاب لاریجانی به عنوان رییس مجلس  برای چشم انداز فعالیت های دولت می نویسد:"در تاریخ 29 مه لاریجانی دوباره به عنوان رییس مجلس برای سومین بار انتخاب شد. با نگاهی دقیق تر به نظر می رسد که حسن روحانی رییس جمهوری معتدل ایران پیروز این میدان بوده است. رقابت میان لاریجانی اصولگرای اعتدالی و محمدرضا عارف اصلاح طلب بود. هر دو چهره های شناخته شده ای بودند. با توجه به دیدگاه های مشترک آن دو اصلاح طلبان تلاش کردند تا با لاریجانی به توافق برسند. اما هیچ یک راضی به کناره گیری به نفع دیگری نشدند. پس از رای گیری عارف 103 رای از 290 رای اعضا را از آن خود کرد و 70 رای کمتر از لاریجانی کسب کرد. این بدان معناست که طیف قابل توجهی از نمایندگان مستقل نیز به لاریجانی رای دادند. این سایت در ادامه اشاره می کند که مثل همیشه پس از پیروزی لاریجانی دلواپسان تلاش کردند تا این موضوع را شکست اصلاح طلبان قلمداد کنند از جمله روزنامه "کیهان" که تیتر زد دستاورد فهرست امید در پارلمان "هیچ" بوده است. با این حال، علیرغم شادی دلواپسان واقعیت آن است که تعداد نمایندگان آنان در مجلس آن قدر کم است هیچ چاره ای جز تبعیت از خواسته های لاریجانی را ندارند. المانیتور در ادامه اشاره می کند که در راس نائب رئیس های مجلس جدید مسعود پزشکیان اصلاح طلب و علی مطهری اصولگرای معتدل قرار دارند که موفق به کسب 158 و 133 رای شدند. این سایت می افزاید:"محمدرضا حاجی بابایی و محمد دهقان از دلواپسان رقبای اصلی آنان بودند. باید گفت که پیروزی مطهری ضربه بزرگی به دلواپسان است که پیش تر او را به دلیل خواست رفع حصر نکوهش می کردند. پس از موفقیت اخیر مطهری روزنامه های کیهان و وطن امروز سکوت کردند". این سایت در پایان اشاره می کند که یکی در اکثریت بودن نمایندگان معتدل چه از سوی اصلاح طلبان و چه اصولگرایان و اقلیت قرار گرفتن دلواپسان و دیگری ریاست لاریجانی که توان جلوگیری از پیشروی دلواپسان را دارد هر دو نکاتی هستند که می توانند به نفع روحانی در ماه های باقی مانده به پایان دور اول ریاست جمهوری اش تمام شوند.این مطلب در سایت خرداد منتشر شده است.

قرارداد واردات ۵۰۰ دستگاه واگن لغو شد

ناصر سراج در پاسخ به این سئوال که دستور وی برای ورود به موضوع واردات تجهیزات نیروگاهی از چین به کجا رسیده است اظهار کرد: بازرسان سازمان بازرسی پیرو دستور صادر شده به  این موضوع ورود کردند اما در حال حاضر از نتیجه بررسی‌ها اطلاع ندارم.رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: علاوه بر تجهیزات نیروگاهی، در ارتباط با چند موضوع دیگر از جمله واردات واگن‌های قطار ورود کردیم و یک معامله خرید واگن از خارج کشور لغو شد.سراج توضیح داد: قرار بود طی معامله‌ای 500 دستگاه واگن از خارج از کشور خرید و وارد شود اما سازمان بازرسی این قرارداد را لغو کرد و جلوی خرید و واردات واگن‌ها را گرفت. رئیس سازمان بازرسی درباره علت لغو این قرارداد اظهار کرد: طبق مصوبه هیئت دولت و دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها حق ندارند در جاهایی که تولید داخل داریم، از خارج از کشور خرید کنند.به گزارش تسنیم، سازمان بازرسی کل کشور اقدام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای واردات تجهیزات از کشور‌های مختلف را زیر ذره‌بین قرار داده به طوری که 12 اردیبهشت در همین راستا، ناصر سراج به معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی این سازمان مأموریت ویژه داد تا در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، واردات توربین و تجهیزات نیروگاهی دست دوم و نوی چینی را بررسی کند و نتیجه را گزارش دهد.این مطلب در تسنیم منتشر شده است.


اولویت مجلس دهم به روایت لاریجانی

علی لاریجانی در گفت و گو با شبکه المیادین لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جو حاکم بر پارلمان در مجلس دهم چگونه است گفت: شرایط ایران از نظر سیاسی در حوزه مسائل داخلی به یک بلوغ رسیده و جریان‌های مختلف به منافع ملی کشور و آینده آن می‌اندیشند. رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمایت پارلمان از دولت چگونه است افزود: در بیرون تفسیرها متفاوت است اما در شرایط فعلی پارلمان علاقمند است به دولت کمک کند به دلیل اینکه ما در ایران با چالش‌های مهمی به ویژه مسائل منطقه‌ای و اقتصادی مواجه هستیم.وی ادامه داد: همه اعضای پارلمان علاقمند هستند که از این چالش ها عبور کنیم لذا این تقسیم بندی در این بخش دچار اشکال است و بنده و پارلمان عزممان کمک به دولت برای رفع مسائل اقتصادی و تمرکز بر راه حل ها است.لاریجانی با بیان اینکه اولویت مجلس کمک به دولت برای رفع مشکلات اقتصادی است گفت: مسائل اقتصادی و رفع آنها اولویت اصلی کشور است و باید به آن توجه کنیم.

امام قطع رابطه با آمریکا را نعمت می‌دانستند

حجت‌الاسلام محمد حسن اختری دبیر مجمع جهانی اهل‌البیت در حاشیه مراسم پیشگامان انقلاب اسلامی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در گفت‌وگویی بیان داشت، امام آشکارا اعلام کردند که «رابطه با آمریکا را نمی‌خواهیم» و «قطع رابطه با آمریکا نعمتی است»؛ اگر ‌BBC راست میگوید این صحبت‌ها را در زمان امام مطرح ‌می‌کرد تا ایشان خودشان جواب آن‌ها را بدهند.این گفت و گو را فارس منتشر کرده است.

انتقاد به طرح شهرداری برای «بزک کردن» پیاده‌راه 17 شهریور

مجتبی شاکری در گفت‌وگویی، در مورد طرح پیشنهادی شهرداری تهران برای ساماندهی پیاده راه 17 شهریور گفت: طرح ارائه شده از سوی شهرداری تنها بر افزودن ساختارهای فرهنگی به این پیاده راه برای جلوه دهی بیشتر تمرکز داشته است.وی با بیان اینکه این اقدام و طرح شهرداری تدلیس ماشه و بزک کردن مجموعه است، گفت: پیاده راه 17 شهریور به لحاظ جامعه شناختی و کارشناسی مشکل دارد چرا که نمی‌شود تنها با بستن سر و ته خیابان و حفظ بافت موجود این خیابان را به راسته فرهنگی بدل کرد.شاکری با بیان اینکه رنگ آمیزی و سنگ کردن کف خیابان موجب تغییر رفتار مردم راسته فرهنگی نمی‌شود افزود: عمده مشکل این راسته نداشتن پیوست مطالعاتی است و حالا پروژه بدون این پیوست اجرایی شده و به مشکلاتی برخورد کرده است.رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه نبود پیوست‌های مطالعاتی در اجرای پروژه‌ها، مشکل متقابل بین شورا و شهرداری است گفت: نباید همه تقصیرها را بر دوش شهرداری انداخت، چراکه اعضای شورا نیز نباید بدون قانع شدن و پیوست، طرحی را برای اجرا وارد بودجه کنند.وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق پروژه‌های شهری، پیوست زیست محیطی، فرهنگی و... ندارد اما متاسفانه در شورا تصویب و ردیف‌های بودجه برای آن در نظر گرفته می شود.این گفت و گو را ایسنا منتشر کرده است.

لیست عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران کشورهای چین، فدراسیون روسیه، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و آمریکا در لیست کشورهای عمده طرف معامله واردات کالا به ایران قرار دارند.

روش نابودی تل آویو در 7 دقیقه

سردار احمد کریمپور در مراسم یادواره شهدای فصل بهار مریانج با اشاره به اندیشه‌های امام(ره) با اشاره به سخنان رهبری در مورد پاسخ دادن صریح به هرگونه حمله از کشورهای بیگانه، بیان کرد: حضرت آقا فرمودند در هر سطحی که به ما حمله شود ما هم در همان سطح حمله خواهیم کرد.وی با بیان اینکه ایران آماده است به هرگونه تجاوز نظامی پاسخ قاطع بدهد، ادامه داد: وقتی امام خامنه‌ای می‎فرمایند که اگر لازم باشد در عرض هفت دقیقه تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود، شوخی در کار نیست و تمام شهرهای موشکی ما آماده این عملیات هستند.مشاور عالی فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: تمام مراکز مهم اسرائیل شناسایی شده‌اند و موشک‌های سجیل و شهاب ایران اسلامی نیز هدفگذاری شده‌اند و به طور اتوماتیک شلیک خواهند شد.وی تاکید کرد: این مهم تنها به اسرائیل منوط نیست و هر کشوری در دنیا به ایران حمله کند، این اتفاق برایش رخ خواهد داد و تمام این عملیات اتوماتیک خواهد بود.باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرده است.

پشت پرده پاتک به مهمانی‌های مختلط چیست؟

یک منبع آگاه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:برخورد های انتظامی – قضایی با رستوران های متخلف که با صدای موسیقی ایجاد ناهنجاری و یا مشروبات الکلی سرو می کنند برخورد جدی می شود و مالکان اینگونه رستوران ها و باغات در انتطار پلیس باشند.وی افزود:هم اکنون نیروهای انتظامی در حال رصد اطلاعاتی سایر رستوران های مشکوک هستند و قطعا رستوران «امیر ریش» آخرین برخورد پلیس نخواهد بود.برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی اگرچه به صورت مقطعی بسار مفید و موثر خواهد بود اما لازمه ریشه کن کردن جرایمی چون فساد اخلاقی پیشگیری و فرهنگ سازی است که متولیانی چون نیروی انتظامی، وزارت ارشاد و قوه قضاییه نقش بسزایی را در این موضوع ایفا می کنند.سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری اخیر خود و در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی هدایت برگزاری برخی از پارتی‌های شبانه گفت: برخی شواهد حاکی از آن است که برخی از افرادی که در برگزاری پارتی‌ها دست داشتند، در تهران و در برخی استان‌های دیگر از جمله مازندران و مشهد یکی بوده‌اند.

۳ نتیجه حرکت امام خمینی

ولایتی تصریح کرد: به طور کلی حرکت امام خمینی سه نتیجه عمده داشت، اول رهایی ایران از قید سلطه، استبداد داخلی و استکبار جهانی، دوم صدور انقلاب و عبورش از مرزهای ایران به کشورهای اسلامی و ایجاد امواج بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان که بعد از آن می بینیم کشورها یکی پس از دیگری قیام کردند.دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: بعضی از آن قیام ها به نتایج نسبی رسید و بعضی دیگر هنوز نتیجه نداده است، ولی از بین هم نرفته است.وی تاکید کرد: فراز و فرودهای جریان بیداری اسلامی تا پیروزی نهایی ادامه دارد.ولایتی افزود: اگر در کشوری موج بیداری اسلامی موقتا با شکست روبرو شده است، اما مجددا این مردم به اسلام بازخواهند گشت یعنی از خواسته خودشان برای احیای اسلام دست بر نمی دارند.رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: طرف مقابل که نظام سلطه باشد تلاش می کند جلوی این بیداری اسلامی را بگیرد، حالا از طریق ایجاد گروه های انحرافی مانند داعش و یا حملات آمریکا به برخی کشورهای اسلامی و یا تجاوزاتی که متحدین آمریکا در منطقه به دیگر ممالک اسلامی دارد که اینها همه برای مقابله با احیای اسلام در کشورهای مسلمان است. این گفت و گو را مهر منتشر کرده است.

اعتراض وزیر کار به حکم ۱۷ کارگر

وزیر کار در واکنش به برخورد با ۱۷ کارگر معدن آق دره در نامه‌ای نوشت: با همه تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود شرایط اقتصادی و با وجود برخی گشایش‌ها، شدت مشکلات و چالش‌های باقی مانده بالا است.


کلینتون یا ترامپ برای ایران بهترند؟

هافینگتن پست نوشت: برنی سندرز می توانست بهترین انتخاب برای ایران برای دور بعد ریاست جمهوری آمریکا باشد. سخنرانی های او در انتقاد از شرکت های بزرگ، شکاف فزاینده بین فقیر و غنی در آمریکا، وسعت عملیات نظامی آمریکا و مداخله اش در سراسر جهان حتی از شبکه تلویزیونی دولتی ایران پخش شد. از نظر دولت ایران رئیس جمهوری در آمریکا مطلوب است که سیاست هایی مشابه اوباما را دنبال کند. هرچند کلینتون نسبت به اوباما رویکرد جنگ طلبانه تری دارد، تقریبا هیچ انحرافی نسبت به سیاست خارجی و خاورمیانه اوباما نداشته است.همچنین ایران برای آنکه دستورکار سیاسی بلندمدت خود را به شکلی بهتر تنظیم کنند نیازمند قابل پیش بینی بودن سیاست خارجی آمریکا هستند. سیاست های کلینتون اغلب قابل پیش بینی است. احتمال آنکه او به ایران اجازه بر عهده گرفتن نقش رهبری در منطقه بدهد بیشتر است.از سوی دیگر، ترامپ همچون کلینتون عضو قدیمی نظام سیاسی آمریکا نبوده و به همین دلیل هیچ سابقه ای از چگونگی اجرای سیاست خارجی و خاورمیانه او وجود ندارد، جنبه غیرقابل پیش بینی سیاست های ترامپ می تواند برای ایران نامطلوب باشد.در نهایت، هرچند به نظر می آید ترامپ هم مانند سندرز انزواطلب بوده و در سیاست خارجی و خاورمیانه رویکرد مشابهی داشته باشد، اما انتقاد بیشتری نسبت به نقش ایران در منطقه داشته، و آمادگی خود برای اعمال قدرت نظامی در این منطقه را اعلام کرده است.

در کشور اصلاح‎طلب و اصول‎گرا نداریم

آیت‎الله سیدیوسف طباطبایی‎نژاد در خطبه‎های این هفته نماز جمعه اصفهان که در میدان امام(ره) برگزار شد، با اشاره به ایام پربرکت ماه رمضان، گفت: رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند که امام(ره) یک اصولی دارد که نباید آن اصول فراموش شود، امام مثل هر مرد الهی، یک محکمات و یک متشابهاتی دارد، همچون قرآن است، امام امت هم در انقلاب محکماتی دارد که بارها آن را تکرار کرده است که اگر کسی این محکمات را نپذیرد انقلابی نیست، ما در کشور دو گروه اصلاح‎طلب و اصول‎گرا نداریم، بلکه دو گروه ضد انقلاب و انقلابی داریم که اگر این محکمات امام(ره) را بپذیریم، انقلابی هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار