کد خبر: ۲۴۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 06 June 2016
توسعه روز افزون استفاده از شبكه هاي مجازي و قابليت انتقال فوری اخبار و رويدادها، از اين فناوري پیشرفته، بازرسي كوچه خياباني را به وجود آورده است. امروزه جهان در معرض دگرگوني، تغییر و تحولات فزاینده ای را به خود مي بيند، علي الخصوص حرکت به سمت و سوی"دهکده اي واحد و جهانی" كه در هم تنيدن مرزها يكي از آثار غيرقابل انكار آن است. در عین حال بروز و ظهور چالش ها و بحران های جدید در عرصه های سیاسي، فرهنگي، اقتصادي و امنیتي و...ایجاب می کند تا این تحولات و جریان ها به دقت مورد بازبيني و مطالعه قرار گیرد و مهم تر آن بايد از فاکتورها، عوامل و اسباب مؤثر در خیزش، تسریع و یا سمت و سو دادن این حوادث و تغییرات، ارزیابی درستي صورت گیرد.
امروزه رسانه های جمعی و شايد در يك نگاه عاقلانه تر شبکه های اجتماعی، نقش عمده و مهمی را در عرصه معادلات جهاني بر عهده دارند و این دستاورد بشري، هم اكنون تبديل به منشأ بسیاری از تحولات، راهنما و کنترل کننده جریان ها شده است.
در جهان كنوني که موسوم به «عصر اطلاعات و ارتباطات» است، کارکرد و اهمیت رسانه ها بر کسی پوشیده نیست. یکی از کارکردهای ویژه رسانه ها، و خصوصا شبکه های اجتماعی مجازی، اطلاع رسانی و پوشش خبری است. این مجموعه ها با ایجاد پوشش هاي خبری وسیع و فوری، در صدد جهت دهی به افکار عمومی به سمت اهداف مورد نظر مخاطبان هستند. از این رو، شناخت نحوه اطلاع رسانی شبکه های مجازی در رابطه با مدل و نحوه پوشش رويدادها، امری لازم و ضروری است.
بهره گيري نزديك به 20 ميليون نفر از دامنه شبكه هاي مجازي در ايران و مخابره فوري رويدادها و اتفاقات هر گوشه و كنار كشورمان، توانسته است تا حدی، بازرسي كوچه خياباني را در حوزه نظارت بر عملكرد نهادهاي مختلف اعم از دولتي و خصوصي ايجاد كند.
انتشار فيلم هاي ضرب و شتم دانش آموزان و يا فيلم برخورد يك سرباز راهنمايي و رانندگي با يك راننده خاطي، تنها گوشه اي از نقش آفريني شبكه هاي مجازي در بحث كنترل و نظارت اجتماعي است. شايد اگر فرصتي براي گفتگو با فيلم بردار يكي از اين صحنه ها ايجاد مي شد اين جمله را مي شنيديم كه هيچگاه حتي خود او تصور نمي كرد كه بازنشر یک فيلم برداري ساده از يك اتفاق، تا به این اندازه موجب بروز واكنش هاي اجتماعي از سوي مردم و مسئولين شود. آن معلم و مامور خاطي حتي به مخيله اش خطور نمي كرد كه تا ساعاتي ديگر در مقابل يك دادگاه بيست ميليون نفري قرار خواهد گرفت.
از اين جاي ماجرا بايد گفت خوشبختانه نفوذ شبكه هاي مجازي در ايران توانسته است سهم قابل توجهي در نظارت و كنترل رويدادهاي كشور ايفا كند. و شايد پربيراه نباشد اگر به يادآوري اين جمله بپردازيم كه "عالم محضر خداست" و تلاش همه عرفا و بزرگان دين در طول سالها فهماندن همين يك جمله به مردم بوده است. حال با توسعه شبكه هاي مجازي شايد به نوعي اين كلام نمود عيني تري پيدا كرده است.
 علي رغم آسيب هاي رواني متعدد و تائيد شده شبكه هاي مجازي همچون انزوا طلبي و فردگرايي، نقش اين فناوري، غیرقابل انکار، مهم و تأثیرگذار است.
بدون ترديد اگر شبکه ای اجتماعی با مدیریت، نظارت و کنترل داخلی در کشور ضمن رعايت شرایط فرهنگی و بومی خودمان راه اندازی شود، به مراتب مفیدتر و تأثیرگذارتر از شبکه های اجتماعی خارجي همچون «فیس بوک» و «توئیتر» و ... خواهد بود. متاسفانه انتشار مباحث عقيدتي بي منبع و گمراه كننده در مورد مباحث ايراني-اسلامي يكي از آفت هاي جدي شبكه هاي اجتماعي بيگانه است كه بايد هر چه سريعتر به آن رسيدگي شود.
سخن خود را به اميد توجه روز افزون مسئولان به اين دنياي پر فراز و نشيب با بياناتي از رهبر معظم انقلاب به پايان مي رسانم.

"رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید. این فرصت فوق العاده ای است. مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد ."
امام خامنه اي(مد ظله العالی) 
 ۹۱/۷/۲۰

تابناك رضوي/جواد آرياني


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
برادران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
آنچه که از این مطلب این حائز اهمیت است ؛ بیشترین تاثیر شبکه های اجتماعی بر نسل دهه ۹۰ به بعد می باشد و از زمانی که پا بر عرصه هستی گذاشته اند دنیا را به صورت کامپیوتری دیده اند و به همین جهت این گروه را نسل شبکه ای نامگذاری کرده اند. اینان دین ، فرهنگ ، جامعه ، اقتصاد و هم چنین تاریخ را بر صفحه نمایشگر دیده اند.
بنابراین آنچه که به نظر مضر می آید استفاده نا به جا و زیاد از حد از این شبکه ها و جایگزینی آنها به جای کنش متقابل است و جهان را از این پنجره دیدن است. و این میتواند در جامعه رو به گذار ایران که با سرعتی زیاد رو به مدرنیته می رود و شاید فرهنگ آن یارای مقابله با این هجوم را نداشته باشد، به شدت مخرب باشد .
نگاه و توجه نویسنده به این مسئله و استفاده عبارت " عالم محضر خداست " قابل تحسین است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار