یک گزارش ؛
تابناک: گمانه زنی‌ها و زمزمه‌ها برای ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی آغاز شده و بعد از انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم، رقابت بر سر کرسی ریاست این کمیسیون‌ها میان اعضای دو فراکسیون امید و ولایت اوج گرفته است.
کد خبر: ۲۴۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ 08 June 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک:
گمانه زنی‌ها و زمزمه‌ها برای ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی آغاز شده و بعد از انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم، رقابت بر سر کرسی ریاست این کمیسیون‌ها میان اعضای دو فراکسیون امید و ولایت اوج گرفته است.

به گزارش تابناک گیلان، 12 روز از آغاز رسمی مجلس دهم گذشته است و گام های اولیه از جمله تشکیل شعب و تایید اعتبارنامه های نمایندگان و همچنین تشکیل هیات رئیسه مجلس برای اداره جلسات انجام شده است.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس از ارکان مهم پارلمان هستند که وظایف آنها بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، بررسی، اصلاح و تکمیل طرح‌ها و لوایح قانونی و ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به طرح‌های تحقیق و تفحص و انجام آن پس از تصویب مجلس، بررسی لوایح بودجه سالیانه کل کشور و ... است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر طبق آیین نامه داخلی مجلس و بر اساس علائق و تخصص های خود باید در یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس حضور یابند، به احتمال زیاد تا هفته آینده فهرست نهایی کمیسیون های تخصصی مشخص می شود.

پس از تشکیل کمیسیون ها، انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه برای هر یک از این کمیسیون ها یکی از موضوعات اصلی و گاهی هم حاشیه دار در مجلس شورای اسلامی است و در حال حاضر که فهرست اولیه متقاضیان برای حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس منتشر شده است، گمانه زنی ها هم برای تعیین رئیس این کمیسیون ها افزایش یافته است.

به نظر می رسد همان طوری که برای تشکیل هیات رئیسه رقابت جدی و سرسختی میان نمایندگان وجود داشت، در انتخاب رئیس کمیسیون ها هم نیز شاهد رقابت جدی میان اعضای دو فراکسیون امید و ولایت مجلس باشیم.

آنچه در ادامه می خوانید گفت وگوی خبرنگار پارلمانی ایرنا در راهروی پارلمان با برخی از نمایندگان در مورد ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس است.

    فلاحت پیشه، کواکبیان و بروجردی گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس

پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس در این زمینه معتقد است: تاکنون سه گزینه حشمت الله فلاحت پیشه، مصطفی کواکبیان و علاءالدین بروجردی برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح هستند.

وی افزود: در صورتی که محمدرضا عارف رئیس مرکز پژوهش های مجلس شود، احتمال این که کاظم جلالی هم به عنوان گزینه ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح باشد، وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم به جلسه روز گذشته مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس باید 23 نفر در هر کمیسیون عضویت داشته باشند ولی به دلیل آن که افراد مازادی در هر کمیسیون وجود دارند جلسه روز گذشته نواب رئیس با کمیسیون های تخصصی مجلس انجام شد.

مافی افزود: پزشکیان در این جلسه تاکید کرد که افرادی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عضو می شوند باید دارای تحصیلات و تجربه مناسب باشند و سابقه عضویت در این کمیسیون را نیز داشته باشند.

وی تاکید کرد: در این جلسه اعضا خود را معرفی و رزومه کاری خود را بیان کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در پایان این جلسه و پس از توصیه پزشکیان چند نفر اعلام کردند که از عضویت در این کمیسیون انصراف خواهند داد.

این در حالی است که علاءالدین بروجردی در مجلس نهم ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بر عهده داشت.

    جلودارزاده و مافی گزینه های احتمالی ریاست فراکسیون زنان و خانواده مجلس

پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: فعلا برای فراکسیون زنان و خانواده مجلس دهم گزینه خاصی تعیین نشده است ولی پیشنهادهایی به بنده و خانم جلودارزاده برای ریاست این فراکسیون داده شده است.

وی افزود: فعلا نظر اعضا بر این است که این فراکسیون رئیس موقت داشته باشد تا برای ریاست دائم نظر نهایی داده شود.

وی تاکید کرد: افرادی که در این حوزه نامزد می شوند باید سابقه مناسبی در حوزه زنان داشته باشند و به برنامه های حوزه خود اشراف کامل داشته باشند.

    الهیار ملکشاهی تنها گزینه احتمالی ریاست کمیسیون قضایی

الهیار ملکشاهی رئیس پیشین کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این مورد اظهارداشت: تاکنون افراد کمی برای حضور در این کمیسیون اعلام آمادگی کرده اند ولی پیش بینی می شود که تعداد این افراد افزایش یابد.

وی افزود: برای این دوره نیز نامزد ریاست کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواهم بود و به احتمال زیاد فرد دیگری برای ریاست مطرح نخواهد بود.

ملکشاهی ادامه داد: تصور می‌شود برای این کمیسیون حداقل 19 نفر عضو شوند.

    دلخوش، بهمنی و پورابراهیمی و حضرتی گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس

شنیده ها حاکی از آن است که رقابت سختی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای ریاست این کمیسیون وجود دارد.

در این راستا کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده، محمود بهمنی، محمدرضا پورابراهیمی و الیاس حضرتی گزینه های احتمالی برای ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس هستیم.

    عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس

محمد اسماعیل سعیدی منتخب مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس هستند که تاکنون زمزمه هایی برای تلاش های آنان برای ریاست این کمیسیون به گوش می رسد.

این در حالی است که عبدالرضا عزیزی در مجلس نهم نیز ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس را بر عهده داشت.

    محمد مهدی زاهدی، محمدرضا عارف، محمود صادقی و جبارکوچکی نژاد نامزدهای احتمالی کمیسیون آموزش

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که محمد مهدی زاهدی، محمدرضا عارف،محمود صادقی به عنوان گزینه های ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شده اند.

وی افزود: البته برخی درخواست ها برای حضور بنده به عنوان رییس وجود دارد که فعلا در حال فکر کردن در این موضوع هستم.

این در حالی است که محمد مهدی زاهدی در مجلس نهم ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده داشت و به نظر می رسد محمدرضا عارف رقیب سرسخت وی برای بدست آوردن ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

    امیری خامکانی،علی ادیانی راد و فریدون حسنوند گزینه ریاست کمیسیون انرژی مجلس

یکی از اعضای این کمیسیون که خواست نامی از وی برده نشود، گفت: حسین امیری خامکانی، علی ادیانی راد، فریدون حسنوند از گزینه های احتمالی برای ریاست این کمیسیون بودند که به احتمال زیاد حسین امیری خامکانی گزینه نهایی برای ریاست مطرح می‌شود.

    احمد سالک و جمشید جعفرپور گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون فرهنگی

همچنین جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی درمورد رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: برای ریاست این کمیسیون، احمد سالک مطرح است البته بنده نیز در صورت صلاحدید و بررسی لازم به احتمال زیاد نامزد ریاست خواهم شد.

وی افزود: البته باید منتظر بمانیم که ترکیب اصلی کمیسیون ها مطرح شود، شاید افراد تازه ای اضافه شوند که تمایل به ریاست داشته باشند.

    فولادگر، اکبریان،ملکی و احمدی گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون صنایع مجلس

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد نامزدهای ریاست کمیسیون صنایع و معادن گفت: بر اساس شنیده ها قرار است حمیدرضا فولادگر، عزیز اکبریان، ولی ملکی، فریدون احمدی برای ریاست کمیسیون صنایع مجلس کاندید شوند.

    تاجگردون و حاجی بابایی، مفتح گزینه های ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا تاجگردون، حمیدرضا حاجی بابایی و محمد مهدی مفتح را گزینه های احتمالی ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد.

این در حالی است که در مجلس نهم غلامرضا تاجگردون ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را بر عهده داشت.

البته برخی از افرادی که در گزارش بالا نامشان منتشر شد، ممکن است تا زمان انتخابات ریاست کمیسیون های تخصصی از نامزدی برای ریاست این کمیسیون منصرف شوند یا این که افراد دیگری نیز تمایل به ریاست این کمیسیون ها داشته باشند، حال باید منتظر ماند که کدام یک از نمایندگان مجلس دهم بر کرسی‌های ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس تکیه می‌زنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار