تابناک گیلان / دهمین مجلس شورای اسلامی رسما آغاز به کار کرده است و نمایندگان جدید مردم به بهارستان رفته اند. نمایندگانی که حالا و در اولین ماه کاری خود باید کمیسیون های مجلس را تشکیل دهند.
کد خبر: ۲۴۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 11 June 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان / دهمین مجلس شورای اسلامی رسما آغاز به کار کرده است و نمایندگان جدید مردم به بهارستان رفته اند. نمایندگانی که حالا و در اولین ماه کاری خود باید کمیسیون های مجلس را تشکیل دهند.

اصل ۶۶ قانون اساسی درباره کمیسیون های مجلس تصریح کرده است که تعداد اعضا و دوره تصدی گری آنها مطابق آیین نامه داخلی مجلس مشخص خواهد شد. بر این اساس بلندمرتبه ترین قانون کشور، قانون اساسی کمیسیون های مجلس را به رسمیت شناخته است. کمیسیون‌های تخصصی مجلس دسته ها و گروه هایی از نمایندگان مجلس اند که برای بررسی تخصصی طرح ها و لوایح مطروحه در مجلس تشکیل می شوند.

نمایندگان مجلس دهم نیز که بیش از ده روز از آغاز به کار رسمی‌شان می گذرد باید بزودی تکلیف ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس را مشخص کنند.

احتمال حضور آقای رئیس در کمیسیون فرهنگی
یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی است. کمیسیون فرهنگی  برای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی ، جوانان ، زنان و خانواده تشکیل می‌شود. مسائلی مهم و حساس که از ابتدای انقلاب اهمیت آن در گفتار چهره های سیاسی نمایان بوده است. پیشتر و در مجلس نهم به رغم حضور علی مطهری در این کمیسیون اما این کمیسیون نتوانست فعالیت های موثر چندانی انجام دهد.

حالا اما شنیده ها حکایت از آن دارد که علی لاریجانی رئیس مجلس قراراست به عضویت در این کمیسیون درآید. اتفاقی مهم که با نظر به جایگاه رئیس مجلس در معادلات سیاسی کشور نشان از اهمیت مسائل فرهنگی کشور دارد. احمد مازنی نماینده مردم پایتخت در مجلس بود که پیشتر از احتمال حضور لاریجانی در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد. او گفت: «آقای لاریجانی قرار است به کمیسیون فرهنگی مجلس بیایند. البته من این مسئله را از خود ایشان نشنیدم ولی ظاهراً اولویت ایشان که ابتدا امنیت ملی و بعد فرهنگی بود؛ تغییراتی خواهد داشت و اکنون ریاست مجلس تمایل دارند در کمیسیون فرهنگی حضور داشته باشند.»  گفتنی است احمد مازنی خود در این کمیسیون ثبت نام کرده است.



با احتمال حضور علی لاریجانی و علی لاریجانی در کمیسیون مجلس و در واقع حضور رئیس و نائیب رئیس مجلس در این کمیسیون سطح انتظارات در خصوص اقدامات و پیگیری های این کمیسیون در حل مسائل فرهنگی کشور بالا می رود.

کمیسیون امنیت ملی مجلس، کواکبیان، فلاحت پیشه یا بروجردی؟
شاید بتوان گفت پر حاشیه ترین کمیسیون مجلس قبل. کمیسیون امنیت ملی مجلس بود. مجلس نهم با پایان ۱۲ سال مناقشات هسته ای ایران و جهان همراه شد. تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و جلسات پی در پی اعضای این کمیسیون با دیپلمات های ایرانی در مذاکره با گروه موسوم به ۱+۵ باعث شد تا این کمیسیون و اعضای آن بیشتر از دیگر کمیسیون های مجلس دیده شوند. حالا شنیده ها حکایت از آن دارد که مصطفی کواکبیان، حشمت الله فلاحست پیشه و عطالله بروجردی گزینه های احتمالی ریاست این کمیسیون مهم مجلس خواهند بود.

پروانه مافی نماینده مردم تهران چندی پیش درباره ریاست احتمالی کاظم جلالی نیز در این کمیسیون گفت: «در صورتی که محمدرضا عارف رئیس مرکز پژوهش های مجلس شود، احتمال این که کاظم جلالی هم به عنوان گزینه ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح باشد، وجود دارد.»

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عارفانه یا غیر عارفانه؟
کمیسیون آموزش مجلس نیز از دیگر کمیسیون هایی بوده است که در دوره گذشته شکل و شمایل بیبشتر اصولگرایانه داشته است. غلامعلی حدادعادل و مهدی کوچک زاده از مخالفین تند دولت جزو اعضای این کمیسیون در مجلس نهم بوده اند. آنها حالا بازی را به محمدرضا عارف و یازانش باخته اند و باید دید محمدرضا عارف هم بر کرسی ریاست کمیسیون متبوع آنها تکیه خواهد زد یا خیر؟



جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اخیرا خبر داد که محمد مهدی زاهدی، محمدرضا عارف،محمود صادقی به عنوان گزینه های ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شده اند. زاهدی وزیر علوم احمدی نژاد بوده است و بدون شک سیاست های مخالف دولت و اکثریت مجلس خواهد داشت.

گفتنی است محمد مهدی زاهدی در مجلس نهم ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده داشت و به نظر می رسد محمدرضا عارف رقیب سرسخت وی برای بدست آوردن ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. گفته می شود پیروزی زاهدی در این کمیسیون می‌تواند برای وزارتخانه های علوم و آموزش و پروش مسئله ساز باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار