کد خبر: ۲۴۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 14 June 2016

به گزارش تابناک یزد،شب گذشته، داغ‌ترین مرحله انتخاب اعضای کمیسیون‌های مجلس دهم بود؛ شامگاه یکشنبه تکلیف کمیسیون‌های انرژی، صنایع، امنیت ملی و سیاست خارجی مشخص شد و بازتاب آن روز گذشته در صحن علنی به فریادهای زهرا سعیدی در آخرین دقایق جلسه علنی منجر شد.


ماجرا از این قرار بود که در تعیین اعضای نهایی کمیسیون‌هایی که متقاضیان آنها بیش از سقف تعداد مورد نیاز بود، اتفاقاتی افتاده بود و برخی از افرادی که سوابق و تجربه در حوزه تخصصی آن کمیسیون داشتند، از فهرست اعضا حذف شده بودند و افرادی نیز که سوابق و تحصیلات آنها ارتباطی با حوزه تخصصی کمیسیون‌ها نداشت، به‌عنوان اعضای کمیسیون معرفی شده بودند. رایزنی‌های یکی از خراسانی‌های انتخاب‌شده به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در‌حالی‌که این نماینده جدید مجلس فاقد هرگونه سابقه در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است...

 ...تنها یکی از نکاتی بود که دیروز در همین زمينه در صحن مجلس دیده می‌شد. این‌گونه بود که هرچه به پایان جلسه علنی و سخنرانی‌های اقتصادی وزرای راه و شهرسازی و کشاورزی و پرسش‌های نمایندگان از آنها نزدیک می‌شدیم، فریادهای زهرا سعیدی ،نماینده مبارکه، خطاب به علی مطهری که ریاست جلسه را بعد از لاریجانی بر عهده ‌گرفت، بیشتر می‌شد. چند نفر از نمایندگان نیز وساطت کردند و از نوبت تذکر شفاهی خود عبور کردند تا فرصت در اختیار سعیدی قرار بگیرد. این نماینده جوان مبارکه در بیان تذکر خود خطاب به رئیس جلسه گفت: « استاد شهید مطهری عدالت را دادن حق صاحبان استحقاق بدون هیچ تبعیضی به آنها دانسته‌اند.

طبق ماده ٤٠ آیین‌نامه داخلی مجلس که همه ما برای عمل به آن سوگند یاد کرده‌ایم، ‌تخصص، تجربه و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها باید برای انتخاب افراد در کمیسیون‌ها مدنظر قرار گیرد». او در ادامه با اشاره به نحوه گزینش متقاضیان عضویت در کمیسیون‌ها گفت: ‌« الان می‌بینیم که  دکترای نفت از حضور در کمیسیون انرژی جا مانده و من با دو فوق لیسانس صنایع، تجربه، تخصص، مقالات، ‌اختراع و منطقه صنعتی‌ام از کمیسیون صنایع جا مانده‌ام.

طبق تبصره یک ماده ٤١ آیین‌نامه، نمایندگان مذکور حق شرکت در جلسه برای دفاع از پیشنهاد خود را دارند؛ اما رأی‌گیری بدون حضور آنها صورت می‌گیرد و مفاد این تبصره شامل رؤسای شعب نیز هست، در‌حالی‌که رؤسای شعب دیروز در رأی‌گیری حضور داشتند. از رئیس و هیأت‌رئیسه می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند، چرا‌که برخی از رؤسای شعب اعمال نظر شخصی كردند و قسم خود را شکسته‌اند».

وقتی تذکر این نماینده به پایان رسید، در میان فریادهای احسنت که از گوشه و کنار مجلس به گوش می‌رسید، محمد‌جواد فتحی از نمایندگان تهران که او نیز با دکترای حقوق و سال‌ها سابقه کار در زمینه حقوق بشر، از راهیابی به کمیسیون امنیت ملی بازمانده، شروع به کف‌زدن و تشویق این نماینده کرد و چند نفر دیگر از نمایندگان نیز او را در تشویق سعیدی همراهی کردند.

علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: «درباره اینکه با حضور رئیس شعبه درباره افراد رأی‌گیری شده که خلاف آیین‌نامه است، حرف شما درست است، نظر هیأت‌رئیسه همین است و باید اصلاح شود؛ اما اینکه در آن جلسه به آن شکل رأی داده شده و احیانا حقی هم ضایع شده، نمی‌توانیم بگوییم خلاف آیین‌نامه است. ممکن است دوستان کم‌لطفی کرده باشند یا ملاک‌ها را درست در نظر نگرفته باشند؛ اما در همه مجالس در چنین مقطعی با این مشکل مواجه هستیم. به‌هر‌حال آیین‌نامه به اصلاح نیاز دارد».

رقابت پایاپای در کمیسیون آموزش

چند ساعت بعد از جلسه روز گذشته، ادامه رایزنی‌ها برای تعیین‌تکلیف بقیه کمیسیون‌ها شروع شد و ساعاتی بعد نتیجه این رایزنی‌ها مشخص شد. اولین خبر از کمیسیون برنامه و بودجه بیرون آمد؛ ٢٣ عضو این کمیسیون عبارت بودند از:

غلامرضا تاج‌گردون، محمدرضا تابش، مهرداد لاهوتی، محمد حسینی، غلامرضا حیدری، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، علی کاظمی، علی قربانی، غلامعلی جعفرزاده، منصور مرادی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، هادی قوامی، بیگلری، هزارجریبی، فیضی، فرشادان، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، حسن سلیمانی، عبدالرضا مصری، محمد‌مهدی مفتح، خدابخشی، شهباز حسن‌پور و جهانبخش محبی‌نیا. اين ترکیبی است که وزن لیست امیدی‌ها در آن درخور توجه است و همچنان بالاترین شانس ریاست برای غلامرضا تاجگردون به نظر می‌رسد. چهره‌هایی مانند تابش نیز از گزینه‌های هیأت رئیسه این کمیسیون هستند.  پس از این کمیسیون نیز نوبت به کمیسیون عمران رسید که در این کمیسیون هم افراد زیر به‌عنوان عضو برگزیده شدند:

یوناتن بت‌کلیا، حسین نیازآذری، شهرام غراوی، محمد دامادی، صدیف بدری، سیدهادی بهادری، اقبال محمدیان، علی یارمحمدی، محمدمهدی افتخاری، سیدحسین افضلی، سیدابوالفضل موسوی، سیداحسن علوی، عبدالکریم حسین‌زاده، شادمهر کاظم‌زاده، فرج الله رجبی، محمدرضا رضایی‌کوچی، سیدکمال‌الدین شهریاری، حسن خسته‌بند، قلی‌الله قلی‌زاده، محمدرضا ملکشاهی، حسین هاشمی‌تختی‌نژاد، مجید کیان‌پور و حمید بنایی؛ ترکیبی که به نظر می‌رسد شاخص‌ترین مدعی ریاست در میان آن، عبدالکریم حسین‌زاده نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم و از نامزدهای فراکسیون امید برای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس باشد.

مهم‌ترین خبر شب گذشته مربوط به کمیسیون آموزش بود؛ جایی که بسیاری از چهره‌های شاخص لیست امیدی و در رأس همه آنها دکتر عارف متقاضی عضویت در این کمیسیون بودند و در نهایت با رسیدن ١٠ کرسی به امیدی‌ها و ١٠ کرسی به اصولگرایان و ٣ کرسی به چهره‌های مستقل، گمانه‌زنی برای تعیین ترکیب هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات، دشوار شد. ترکیب نهایی کمیسیون آموزش و تحقیقات به شرح زیر است:

محمدرضا عارف، محمد قمی، محمود نگهبان‌سلامی، سیدمحمدجواد ابطحی، فاطمه سعیدی، میرحمایت میرزاده، فرهاد فلاحتی، جبار کوچکی‌نژاد، محمد‌باسط دُرازهی، فریده اولادقباد، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، قاسم احمدی‌لاشکی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، محمود صادقی، کارن خانلری، داوود محمدی، محمدمهدی زاهدی، سیدمحمدباقر عبادی، محمد دوران‌وندی‌، اسفندیار اختیاری، محمدجواد فتحی و اسدالله عباسی. در این کمیسیون هم در مقابل زاهدی که از طرف اصولگرایان برای ریاست و حفظ کرسی مجلس نهمی خود در مجلس دهم تلاش می‌کند، چهره‌هایی مانند محمود صادقی، محمدجواد فتحی و محمد قمی به‌عنوان گزینه‌های فراکسیون امید برای ریاست مطرح هستند و عارف نیز همچنان از اعلام کاندیداتوری برای ریاست کمیسیون امتناع دارد.

تکلیف اصل ٩٠ و  اقتصاد هم مشخص شد

در ادامه اخبار شب گذشته هم از کمیسیون اصل ٩٠ خبر رسید که محمدعلی پورمختار، فرهاد تجری، حسن نوروزی، داوود محمدی، حسین رضازاده، بهرام پارسا، یحیي کمالی و محمد کاظمی، به‌عنوان هشت عضو ثابت این کمیسیون انتخاب شدند. باید دید آیا پورمختار که انتقادهاي زیادی به عملکرد او در مجلس نهم وارد بود، خواهد توانست ریاست کمیسیون اصل ٩٠ را باز هم در اختیار بگیرد یا چهره‌هایی همچون کاظمی می‌توانند، در رقابت با او در صحن مجلس برنده شوند.

آخرین کمیسیونی که اعضای آن شب گذشته معرفی شدند هم کمیسیون اقتصادی بود؛ براساس اخبار اعلام‌شده، سیدکاظم دلخوش،  محمدرضا پورابراهیمی، سیدتقی کبیری، محمود بهمنی، سیدفرید موسوی، محمد حسن‌نژاد، احمد امیرآبادی، سیده‌فاطمه حسینی، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، حمدالله کریمی، علی‌اکبر کریمی، عامر کعبی، محمود شکری، رحیم زارع، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، قرجه طیار، معصومه آقاپور، سیدحسن حسینی و احمد انارکی‌محمدی، به‌عنوان اعضای این کمیسیون معرفی شدند. این در حالی است که الیاس حضرتی با سابقه چهار دوره عضویت در کمیسیون صنایع ادوار گذشته مجلس، از جمع اعضای این کمیسیون کنار گذاشته شده تا همه‌چیز برای ریاست پورابراهیمی در این کمیسیون فراهم باشد.

حرکت امیدی‌ها به سمت کمیسیون فرهنگی و  شوراها

در این میان تکلیف کمیسیون‌های  فرهنگی، حقوقی و قضائی، بهداشت و درمان، شوراها و امور داخلی و کمیسیون آب و خاک و کشاورزی نیز امروز مشخص خواهد شد. این در حالی است که پروانه مافی از جمله فراکسیون امیدی‌هایی که متقاضی حضور در کمیسیون امنیت ملی بود و از این کمیسیون کنار گذاشته شد، دیروز در گفت‌وگو با «شرق» از عضویت خود در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داد؛ خبری که با توجه به اهمیت این کمیسیون در بررسی قوانین احزاب و انتخابات و همچنین برگزاری انتخابات شوراها، خبری مهم و امیدوارکننده به حساب می‌آید.

همچنین اخبار رسیده حاکی از این است که عبدالرضا هاشم‌زائی، دیگر عضو شاخص فراکسیون امید نیز به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خواهد پیوست تا وزن امیدی‌ها در این کمیسیون بیشتر شود. از سوی دیگر و بعد از پیوستن علی لاریجانی به کمیسیون فرهنگی، علی مطهری که در جمع متقاضیان کمیسیون آموزش بود نیز به کمیسیون فرهنگی پیوست تا رئیس و نایب‌رئیس مجلس عضو کمیسیون فرهنگی شوند. پروانه سلحشوری، دیگر عضو فراکسیون امید که از راهیابی به کمیسیون آموزش بازمانده بود هم به احتمال بسیار زیاد راهی کمیسیون فرهنگی می‌شود تا امیدی‌ها در کمیسیون فرهنگی نيز وزن تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.
شرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار