معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: درباره شروع مرحله تازه پرداخت ها نیز گفت : به زودی و با جمع بندی رفع بازداشتی از برخی اموال و همچنین اموال تازه ای که انتقال آن ها در مرحله نهایی است مرحله تازه ای را به صورت پلکانی آغاز و پیش بینی می کنیم کمتر از یک ماه آینده این مرحله انجام شود.
کد خبر: ۲۴۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 21 June 2016
به گزارش تابناك رضوي، محمد مهدی مروج الشریعه، درباره گره خوردن موضوع تسویه سپرده های موسسه منحل شده میزان با پدیده که در گفت و گو های اخیر برخی مسئولان این بانک ادعا شده بود، گفت : پدیده مشکل بزرگی برای بانک صادرات نیست چون تسهیلاتی که از موسسه منحل شده میزان گرفته است در سه مرحله بوده و می توان ارقام کوچک آن را مجدد تبدیل به تسهیلات کرد و در برابر آن رقم جدیدی را برای پرداخت به سپرده گذاران میزان آزاد کرد.

وی اضافه کرد :تا کنون بانک صادرات از محل تهاتر بین سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان ،از محل سپرده های حدودا ۱۰۰ میلیارد تومانی تعاونی(میزان) نزد بانک مرکزی و از محل فروش اموال و دارایی های ثابت میزان به بانک صادرات که حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می شود ۲هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان از مجموع سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سپرده های مردم نزد میزان را تسویه کرد و تنها هزار و ۲۰میلیارد تومان دیگر باقی مانده است. همچنین از نظر تعداد حساب از ۹۷۰ هزار حساب سپرده گذاری فقط ۴۱ هزار حساب باقی مانده است که باید اذعان کرد بانک صادرات با همکاری ستاد تدبیر و دستگاه های مرتبط دیگر گام بزرگی را برداشته است .
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان رضوی درباره شروع مرحله تازه پرداخت ها نیز گفت : به زودی و با جمع بندی رفع بازداشتی از برخی اموال و همچنین اموال تازه ای که انتقال آن ها در مرحله نهایی است مرحله تازه ای را به صورت پلکانی آغاز و پیش بینی می کنیم کمتر از یک ماه آینده این مرحله انجام شود.
البته ستاد تدبیر مایل است و تلاش می کند تا با همراهی بانک صادرات،بانک مرکزی و دیگر دستگاه های درگیر در این مرحله به شرط تامین منابع لازم سپرده های تا صد میلیون تومان را تسویه کند.
وی همچنین در توضیح اظهارات استاندار در نشست خبری خود درباره جلوگیری از برداشت از حساب میزان توسط یکی از طلبکاران با حکم قضایی گفت: این موضوع مربوط به پرونده طلبکاری یکی از سپرده گذاران مؤسسه میزان بود که قصد داشت باحکم قضایی حدود ۷ میلیارد از طلب خود را از حساب این موسسه در بانک صادرات برداشت نماید که با دستور و پیگیری مستقیم استاندار جلوی این اقدام گرفته شده است.
موضوع پدیده خارج از حلقه اقتصادی استان نیست
وی که روز یک شنبه دعوت روزنامه خراسان رضوی را برای گفت وگو درباره موضوعات اقتصادی استان پذیرفته بود اعتقاددارد نبود صندوق های سرمایه گذاری در حوزه تولید و صنعت به ویژه با نگاه منطقه ای که خود سال ها پیش با حمایت جهانگیری وزیر صنایع دولت سازندگی اساسنامه آن را تدوین کرده بود و البته در آن زمان به ثمر ننشست، باعث شده است تا منابع مالی مردم به سمت بازار بسیار ناسالم تجارت پول سوق پیدا کند و مردم با سرمایه گذاری این منابع در موسسات مالی و اعتباری به جای اثر گذاری در کار تولید که به اشتغال منجر می شد به تجارت پول و سرمایه مشغول باشند.
وی در همین باره تصریح کرد:تردیدی نیست که در این میدان موسسات مالی و اعتباری مختلف نیز با هدف جذب مشتری و سرمایه بیشتر در هر حوزه ای وارد شوند و به جای این که یاری برای اقتصاد کشور باشند به باری برای آن تبدیل شوند.
مروج الشریعه با بیان این که متاسفانه در این میان مشهد و استان خراسان خاستگاه بسیاری از این موسسات مالی و اعتباری بوده است و از همین بخش خسارت های زیادی به این استان وارد شده افزود:این روش ها فرهنگ کار و تولید را در مردم تضعیف می کند. برای همین بسیاری هستند که به جای مشارکت در فعالیت های اقتصادی و تولیدی، خانه نشین شدند تا پول از محل سود بانکی برسد و آن ها خرج کنند.
بااین حال معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان رضوی موضوع شرکت سرمایه گذاری پدیده را فارغ از اشکالاتی که داشته و به اعتقاد او باید در جای خودش بررسی شود از فعالیت های موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز مستثنی دانست و در این باره گفت:من نیز مثل بیشتر مسئولان استان وشخص استاندار علاقه مند هستم که موضوع پدیده زود تر به بهترین شکل ممکن حل و فصل شود و عمیقا اعتقاد دارم موضوع پدیده خارج از حلقه اقتصادی استان نیست به طوری که رفع شدن مشکلات این شرکت سرمایه گذاری در  توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، رشد و توسعه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و باز سازی چهره اقتصادی استان موثر است.
دستور استاندار برای حل ۳ مشکل اصلی پدیده در این هفته
وی درباره آخرین پیگیری های صورت گرفته برای احیای پروژه و حل مشکل سهامداران نیز گفت: استاندار امروز(روز یکشنبه) از من خواستند که هر چه سریع تر جلسه ای را با آقای خندان دل، معاون امور عمرانی وزیر کشور که از طرف شورای معاونان وزارت کشور به عنوان مسئول پیگیری پدیده انتخاب شده اند برگزار کنیم تا درباره سه موضوع به تصمیم نهایی برسیم.
وی با اشاره به این که جلسه مذکور به منظور روشن شدن سه موضوع اصلی شرکت پدیده شاندیز تشکیل می شود اضافه کرد: اولین موضوعی که از دید مسئولان استان اهمیت ویژه تری دارد سرعت در تعیین قیمت نهایی سهام هاست که باید ظرف همین هفته با جلسه ای که در تهران برگزار می شود و با ترکیبی که شخص استاندار به عنوان رئیس ستاد تدبیر استان برای تعیین قیمت سهام پدیده تعیین کرده اند قیمت نهایی مشخص شود.مسئله دومی که قرار است در این جلسه پیگیری شود عملیاتی کردن شرایط ورود به بورس اوراق بهادار است البته ممکن است ابتدااجازه ورود به بورس را نداشته باشیم اما می توانیم وارد فرابورس شویم تا نقل و انتقال سهام به شکل روان صورت گیرد و سومین مسئله تشکیل فوری کمیته معسرین است که لازم است در این راستا مرحله شناسایی و ارزیابی به سرعت آغاز شود تا به محض جذب منابع مالی مطالبات این افراد پرداخت شود.
نمی خواهیم سامان دهی پروژه پدیده ۱۰ سال زمان ببرد
وی در پاسخ به این سوال که چرا روند پیگیری ها به کندی پیش می رود؟ گفت: این موضوع را که حرکت به کندی صورت می گیرد وهیئت مدیره و ستاد های پشتیبان آن باید با سرعت بیشتری به منظوررفع مشکلات موجود تشکیل جلسه بدهند قبول دارم.
وی همچنین با بیان این که ما نمی خواهیم سامان دهی پروژه پدیده ۱۰ سال زمان ببرددر این باره که گفته می شود در بین اعضای هیئت مدیره منتخب اتفاق آرا وجود ندارد، افزود: این افراد با هم مسئله شخصی ندارند اما نوع نگاهشان به مسئله متفاوت است.
وی با بیان اینکه ضروری است هیئت مدیره منتخب وقت بیشتری را در طول هفته صرف پیگیری و رفع مشکلات پدیده نماید تصریح کرد: باید هیئت مدیره زودتر به وحدت رویه ای دست پیدا کند تا مسائل زودتر به جریان بیفتد. همین موضوع قیمت گذاری باید ظرف مدت چهار هفته انجام می شد نه این که چهار ماه معطل تصمیم گیری بماند.
شاکله اصلی حسابرسی ها درست است
وی اضافه کرد:شاکله اصلی حسابرسی های صورت گرفته توسط سازمان حسابرسی دولتی ایران درست است و ممکن است به تکمیل یا تعدیل مختصری نیاز داشته باشد بااین حال لازم است تا هیئت مدیره هرچه سریع تر به دوراز جنجال های کارشناسی یا به نام کارشناسی با حفظ حقوق سهامدار و ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته به قیمت نهایی سهام برسند و آن را اعلام کنند.وی درباره تامین مالی پروژه پدیده نیز از وجود منابع نقدینگی سیال در بین مردم و موسسات مالی و اعتباری مجاز استان یاد کرد و در این باره گفت: هم اکنون می شود با تشکیل کنسرسیومی از بانک صادرات، موسسات مالی و اعتباری مثل عسکریه و... به پدیده کمک کرد آن وقت همین کنسرسیوم ها می توانند سهام سهامداران متقاضی فروش را خریداری کنند اگرچه ما اعتقا دداریم قیمت سهام پدیده براساس ارزش دارایی های موجود پدیده و برنامه های حمایتی دولت از این پروژه خیلی زود و بعد از ساماندهی و چرخیدن اولین تاور این پروژه افزایش پیدا می کند.
وی درباره شایعات مطرح شده درباره تهاتر بدهی های پدیده با بانک صادرات نیز با بیان این که تنها بانک صادرات نیست که از قبل میزان از پدیده طلبکار است افزود: رقم بدهی ذکر شده منهای جرایم و سودهای مرکب و نرخ ذخیره و ... خیلی پایین تر از این هاست با این حال بانک ها و موسسات دیگری مثل قوامین و عسکریه وجه مستقیم به پدیده داده اند بنابراین اگر بنا باشد کنسرسیومی تشکیل شود یا بانک صادرات مایل باشد در این پروژه سرمایه گذاری کند یکی از اجزای آن می تواند باشد و نه همه آن.

منبع: روزنامه خراسان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
خاک برسر هر کسی بدهکاریشو حتی یک روز دیرتر بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
گزارش مال اول تیر ۹۵هست الان که ماه آذر پس کو قولی که دادین که تا ۱۰۰میلیونو میدیم کارتون شده زدن حرف های بی پایه واساس در انتخابات شرکت نمیکنیم اگه طلب ما از بانک صادرات وصول نشه هرچند که میوکنم این پیامو ثبت نمیکنین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار